تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۶۹۶۴۵
موزه بابل، تنها موزه مردم‌شناسی استان مازندران است که به عنوان هویت فرهنگی این شهرستان است و باید همگان در حفظ ونگهداری آن تلاش کنند.
۶
plusresetminus
موزه بابل و اما و اگرهای فراوان/برای مشکل کوچکی که باید هزینه کلان داد
به گزارش بلاغ، موزه بابل موسوم به گنجینه بابل به عنوان تنها موزه مردم‌شناسی مازندران در ساختمان شهرداری سابق شهر ستان بابل این روزها بستر آبستن حوادثی شد که باعث التهاباتی در فضای مجازی و نگرانی‌هایی در بین فرهنگ دوستان این شهرستان گردیده است. این التهابات ما را برآن داشت تا پیگیر حکم تخلیه آن شویم. ابتدا پای درد دل شهروند بابلی دوستدار فرهنگ خانم زهرا یغمایی نشستیم.

خانم یغمایی از فرهنگ دوستان شهرستان بابل است که با ابراز تاسف از مشکلات به وجود آمده عنوان داشت: سالهاست این درد کهنه به عنوان استخوان لای زخم، مردم این شهرستان را آزار می‌دهد تا اینکه چند روز اخیر با اعلام این خبر شهروندان دغدغه مند شهرستان دچار نگرانی شدند که خدای ناکرده هویت ملی شهرستان‌شان در تلاطم کشمکش های به وجود آمده به شهردیگری منتقل شود واین امر باعث التهاباتی در شهرستان گردید.

وی ادامه داد: عاجزانه از متولیان امر خواهشمندیم به صورت کدخدامنشانه مشکل به وجود آمده را حل کنند.

حسین طالبی نیز از فعالان مجازی است که با نگاه طنز به بحران به وجود آمده در گفتگو باخبرنگار بلاغ بیان داشت: خدا راشاکرم که چند عکس یادگاری از موزه برای نوادگان به یادگار خواهم گذاشت تا بگویم که این شهرستان روزگاری دارای موزه ای بوده است.

وی اظهارداشت: موزه به عنوان هویت شناسایی فرهنگ یک ملت است و این موزه اولین موزه شمال کشور بوده است که بازدیدکنندگان بسیاری از نقاط دور و نزدیک برای بازدید می‌آمدند و امیدواریم که مسئولان مربوطه بتوانند با حل مشکل آنرا در این شهرستان نگه بدارند.

طالبی تصریح کرد: قطعاً عمل به وقف لازم است چون اگر بخواهد خلاف وقف باب بشود، قطعا دیگر انگیزه ای برای وقف باقی نمی‌ماند آنهم امثال اینگونه وقف‌های مهم که در راستای گسترش علم انجام گرفته است. اگر مسوولین حوزه با گرفتن حق اجاره هم موافقت کنند، احتمالا اهداف وقف رعایت می‌شود و همه راضی می‌شوند.

حسن برزگر رئیس اداره اوقاف شهرستان بابل نیزدر گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: ساختمان گنجینه کنونی که در اداره ثبت اسناد به نام ساختمان قادریه است از موقوفات شخصی عبدالقادر زرگر بوده است که ملک شخصی خویش را وقف ساخته است و مدرسه علمیه‌ای به نام مدرسه قادریه را در دوران قاجار در این شهرستان بنا نهاد و همچنین موقوفات زیادی ازجمله زمین‌های کشاورزی و دکان‌های زیادی را برای اداره این حوزه علمیه وقف این مدرسه نموده است تا عوایدش را صرف اساتید و طلاب و امور جاری این مدرسه نمایند.

برزگر افزود: متأسفانه در دوران پهلوی به دستور شخص شاه مدرسه علمیه تخریب و کلنگ احداث ساختمان بلدیه بارفروش در فروردین سال ۱۳۰۸ باحضور ولیعهد (محمدرضا پهلوی) بر زمین زده شد و ساختمان حوزه علمیه تبدیل به ساختمان بلدیه گردیدکه این خلاف وقف بوده است.

وی تصریح کرد:بعداز انقلاب اسلامی با احکام صادره ای که توسط قانون صادر شده، ساختمان بلدیه درسال ۱۳۷۴ بعنوان شهرداری بابل این ساختمان را تخلیه کرد و از آن زمان این مکان به عنوان اجاره در ید میراث فرهنگی قرار گرفت و طبق توافق صورت گرفته مقرر گردید که اجاره موقوفات آن از سوی میراث فرهنگی به حوزه علمیه پرداخت شود، اما بعد از چند سال اجاره این موقوفات پرداخت نشد و باعث گردید تا با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی حوزه علمیه و با طرح شکایت در دادگاه موفق به اثبات مالکیت گردید و در سال ۱۳۹۶ حکم تخلیه این بنا توسط دادگاه صادر گردیدکه بنابر ملاحظات صورت گرفته این حکم اجرا نگردید و مقرر شد که این سازمان با اجاره ۴میلیون و پانصد هزار تومان در آن مستقر باشد، اما متاسفانه میراث فرهنگی بانپذیرفتن این اجاره بها به توافقات خود عمل ننموده است.

رئیس اداره اوقاف بابل با بیان اینکه تحقق این امر، که موزه بابل همچنان باقی بماند مستلزم همتی بلنداز سوی دستگاه های مربوطه است، گفت : لازم است مذاکرات صورت گرفته به یک توافق برسند تا موضوع حل گردد.

فلاح رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بابل نیز در گفتگو با خبرنگار ما ضمن قدردانی از دغدغه‌های فرهنگی مردم و همراهی اشان برای حفظ هویتشان به عنوان موزه اظهار داشت: این سازمان تمام تلاشش را خواهد کرد که خواسته موجر را برآورده سازد وبا همراهی دوستان وبا همیت بیشتر مسئولان مرتبط مشکل به وجود آمده را مرتفع سازد که این امر مستلزم همکاری دوطرف مذاکره کننده است

فلاح همچنین ادامه داد:  طی مذاکرات اخیر صورت گرفته از سوی مدیرکل میراث فرهنگی استان وحوزه علمیه نظر برهمیت وحل مشکل بوده است که امید داریم در آینده نزدیک شاهد خبرهای خوب خواهیم بود
 
وی تصریح کرد:موزه بابل، تنها موزه مردمشناسی استان مازندران در شهر بابل است که به عنوان هویت فرهنگی این شهرستان است که بایدهمگان در حفظ ونگهداری آن تلاش کنند.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری بابل با بیان اینکه چشم تمام فرهنگ دوستان این شهرستان به حل این مشکل به وجود آمده است گفت امیدواریم با دلسوزی صورت گرفته وبا پشتیبانی های صورت گرفته از سوی فرمانداری این شهرستان وهمت دلسوزیهای مدیرکل استان وعطوفت مدیرکل حوزه علمیه شهرستان که دید روشنی نسبت به فرهنگ این شهرستان دارد مشکلات به وجود آمده حل گردد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی قنبری مدیر حوزه علمیه منطقه بابل در گفتگو با بلاغ ضمن قدردانی از دغدغه فرهنگ دوستان شهرستان بابل اظهارداشت: هنوز هیچ تصمیمی برای تغییر کاربری گنجینه بابل گرفته نشده است و موزه همچنان به نقطه قوت خود باقی خواهد ماند و در صورت لزوم اسناد ومدارک حوزوی این شهرستان که پیشینه تاریخی این شهرستان است نیز به این گنجینه های تاریخی افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ادوار گذشته نیز ميراث فرهنگي متعهد شدکه به تعهدات خود عمل نماید اما همچنان به این تعهدات عمل نکرده است گفت : این ملک از موقوفات حوزه علمیه است که با قلدری رضا پهلوی از ید حوزه علمیه خارج وبعد از انقلاب اسلامی دوباره به حوزه علمیه بازگشت وبعد از شهرداری این ملک به صورت اجاره در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت و در سال ۹۸ حکم تخلیه این ملک توسط شعبه ۵قضایی دادگستری بابل صادر شده است وسپس بنا به اقتضای زمان این حکم اجرا نگردیدوامسال در ۱۴ فروردین دوباره حکم به میراث فرهنگی برای اجرایی شدن حکم ابلاغ گردید

قنبری تصریح کرد: حوزه علمیه نیز مانند تمام شهروندان این شهرستان برای فرهنگ ملی این شهرستان احترام و ارزش زیادی قایل می‌باشد اما مانند دیگر افراد حقیقی و حقوقی دارای حق مالکیت است که باید حقوق خود را از سازمان مربوطه مطالبه کند

جمیله قربان نیا

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴