رئیس‌پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی:

تنها ۵ درصد کشاورزی ایران دانش‌بنیان است

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۴۷۵۳۶۶
رئیس ‌پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی کمتر از پنج درصد است.
۰
plusresetminus
تنها ۵ درصد کشاورزی ایران دانش‌بنیان است
به گزارش بلاغ، غلامرضا صالحی جوزانی در نشست خبری برگزاری دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی اظهار داشت: 15 تا 20 قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های تولید بذور، سالم‌‌سازی گیاهان باغی، تولید کودهای زیستی، استارتر صنایع لبنی، تولید محصولات پروبیوتیک و کیت‌های تشخیص منعقد خواهد شد.

وی تصریح کرد: حدود سه میلیارد دلار انواع  نهاده‌های فناورانه کشاورزی از جمله بذر هیبرید، برخی کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌های شیمیایی، واکسن‌ها و داروهای دامی، افزودنی‌های صنایع غذایی و ماشین پیشرفته وارد می‌شود‌ که با انجام مفاد این قراردادها، دیگر نیازی به این واردات نخواهد بود.

رئیس ‌پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی کمتر از پنج درصد است، ادامه داد: توسعه کشاورزی دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری‌های نوین، چالش‌های این بخش را مرتفع می‌کند. همچنین این فناوری‌ها شامل اصلاح ژنتیکی بر ژنوم، مهندسی ژنتیک، بیوانفورماتیک و ابرداده‌ها، کشاورزی در فضای بسته، کشاورزی با آب دریا، کشاورزی در بیابان،  گوشت مصنوعی، نانوتکنولوژی، ریزجلبک‌ها، کشاورزی دقیق و هوشمند، پهپادها، هوش مصنوعی و غیره است.

صالحی افزود: حدود 200 شرکت دانش‌بنیان واحد فناور و هسته‌های فناور مرتبط با بیوتکنولوژی کشاورزی در ایران فعال هستند که ارزش محصولات آنها حدود 500 میلیون دلار است و لازم است این میزان حداقل به دو میلیارد دلار برسد.

وی ادامه داد: برخی از فناوری‌های راه‌یافته به عرصه کشاورزی در حدود 205 هزار هکتار از اراضی زراعی کشور استفاده شده و سالانه بالغ بر 175 میلیون دلار از محل صرفه‌جویی ارزی با افزایش ارزش افزوده عاید کشاورزی کرده‌اند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

شهدای مدافع حرم بهترین الگو برای جوانان
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۱
راهبرد گروه‌های جهادی تحقق شعار سال باشد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
سازماندهی ۱۷۵ گروه جهادی در سوادکوه
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
ناقوس مرگ در «انجیلسی»
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شایسته‌گزینی همچنان در انتظار نوبت
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴