تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۸۳۴۶۲
رشد غیرطبیعی فروشگاه‌های شیک سیگار و تنباکو در شهرهای مازندران، جای تأمل و درنگ دارد که هدف از این صدور مجوزها چیست؟!. آقای استاندار کافی است نگاهی به آمار مصرف و دودشدن سیگار بیاندازند و به هدف آنانی که در پی پر زرق و برق کردن این فروشگاه‌ها و همچنین صدور آسان مجوز هستند، بیندازد.
۰
plusresetminus
رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های سیگار و تنباکو در مازندران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ آمارهای رسمی از سوی مسئولان مربوطه گویای کاهش سن اعتیاد و گسترش آن بویژه میان دختران و زنان ایران دارد که در اینجا موضوع نوشتار تنها معطوف به سیگار و تنباکو است و مسئله تریاک، مواد صنعتی و توهم‌زا و مشروبات الکلی، جای پرداختن مستقلی را می‌طلبد که مسئولان واقعاً باید روی این مسایل متمرکز شده و بصورت اساسی به حل همه جانبه آن بپردازند.

اما موضوع سیگار، تنباکو، قلیان و لوازم مرتبط با این آن‌ها خیلی نیازمند برنامه‌ریزی همه جانبه و پای کار آمدن همه دستگاه‌ها ندارد تا با پیچیده و پرشمارک دن دست اندرکاران حل موضوع، عملاً کاری انجام نشود و باز هم مثل همیشه، سرکار یافتن مقصر بین دستگاه‌های متعدد دولتی و...، برویم؛ بدین جهت، آقای استاندار کافی است نگاهی به آمار مصرف و دودشدن سیگار آنهم توسط چه رده‌های سنی بیاندازند و به غرض و هدف آنانی که در پی پر زرق و برق کردن فروشگاه‌های عرضه سیگار، تنباکو و قلیان، همچنین صدور آسان مجوز هستند، بیندازد و آنگاه، به اقدام شایسته مبادرت ورزد.

پزشکان پژوهشگر آمارهای نگران کننده از تاثیر فوق العاده منفی استعمال دخانیات بر سلامت جامعه و اقتصاد کشور ارائه می‌دهند که بسیار فراتر از سود اقتصادی سیگار و تنباکو قرار دارد که آنهم تنها جیب عده معدودی را پر می‌کنند، آن عده‌ای که هیچگاه سوداگری و سودپرستی آن‌ها تمامی ندارد و حاضرند برای جیب و منافع خود، سلامت و نسل جوان را قربانی کنند.

واقعیت‌های تلخ آماری
 رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: طبق آمار بیش از ۲۰ درصد مردان و چهار درصد زنان بالای ۱۵ سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند و از نظر آماری حدود ۱۴ درصد کل افراد جامعه به صورت روزانه به استعمال دخانیات می‌پردازند.

به گفته وی در صورتی که مصرف تفننی سیگار و قلیان را نیز در نظر بگیریم حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد جامعه (زن و مرد) مصرف دخانیات دارند.

وی سن اولین تجربه مصرف سیگار را با سن متوسط شروع مصرف دخانیات متفاوت دانست و افزود: سنی که فرد شروع به استعمال سیگار روزانه می‌کند به عنوان سن شروع مصرف تلقی می‌شود که این سن در کشور ما بین ۱۳ تا ۱۵ سالگی است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه ضمن ابراز تاسف از کاهش سن شروع مصرف دخانیات در دو دهه اخیر در کشور٬ گفت:  در دهه ۴۰، سن شروع مصرف سیگار در کشور ۳۰ سالگی، در دهه ۵۰ حدود ۲۵ سالگی و در دهه ۷۰ زیر ۱۸ سال بود اما امروز به ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است.

این مقام مسئول گفت: مصرف سیگار در زنان ایرانی حدود یک هشتم  کمتر از مردان است اما استعمال قلیان در هر دو جنس برابر است.

به گفته وی استعمال قلیان در زنان در دو دهه اخیر به عنوان یک تفریح و سرگرمی تفننی و رفتار دسته جمعی افزایش یافته است.

قلیان یک روش بهداشتی استعمال دخانیات نیست
وی با تاکید بر این که قلیان یک روش بهداشتی استعمال دخانیات نیست٬ گفت: افراد تصور می‌کنند در قلیان به دلیل عبور دود از محفظه آب، اثرات سمی و مضر آن کاهش می‌یابد اما این یک باور غلط است. زیرا دود تنباکو مرطوب شده و شرایط برای جذب عمقی‌تر آن در ریه فراهم می‌شود.

حیدری افزود: همچنین تعداد پک‌هایی که به قلیان زده می‌شود چندین برابر یک وعده سیگار است و استعمال یک سر قلیان ممکن است ساعتها به طول بینجامد و اگر تمام یا خاموش شود نیز قابل تعویض است.

به گفته وی در هنگام استعمال قلیان فرد در مجاورت دودی معادل چندین پاکت سیگار قرار می‌گیرد و این باور که قلیان کاغذ یا ماده کارخانه‌ای ندارد٬ کاملا تصوری اشتباه است.

وی تنباکوهای عطری را بی کیفیت برشمرد که در صنایع سیگارسازی استفاده نمی‌شوند و با یکسری ترکیبات رنگی و معطر آنها را آماده می‌کنند و اغلب به میکروب‌های مختلف آغشته هستند.

 حیدری گفت: مصرف سیگار در زنان ایرانی حدود یک هشتم  کمتر از مردان است اما استعمال قلیان در هر دو جنس برابر است.

به گفته وی استعمال قلیان در زنان در دو دهه اخیر به عنوان یک تفریح و سرگرمی تفننی و رفتار دسته جمعی افزایش یافته است.

جایگاه دولت در این میان کجاست؟
حال، پرسش اصلی در این است که جای دولت در فرایند تولید، واردات، صدور مجوز، اقدامات فرهنگی پیشگیرانه و بازدارنده و...، کجاست و چرا برای حفظ سلامت جامعه، دولت اقدامی نمی‌کند؟!.,

قرائن نشان می‌دهد که برخی از مسئولان در این ارتباط نعل وارونه می‌زنند و خود با بی عملی و ترک فعل، تشدید کننده اعتیادسازی جوانان و نوجوانان هستند.

گروهی آزادی دخانیات را موجب درآمد می‌دانند؛ چراکه تولید داخل، متکافوی نیاز نیست و مقدار واردات با حجم درخور توجه، نان عده‌ای را فوق العاده چرب می‌کند، بدین جهت، اجازه قطع این انتفاع نجومی با زمینه‌سازی های فراوان، به کسی داده نمی‌شود و متاسفانه آنقدر گرفتاری‌های کشور در حوزه‌های مختلف بعلت عملکرد غلط دولتهای گذشته زیاد است که شاید به این زودی ها نوبت به بخش دخانیات نرسد، هرچند توقع از این دولت، پرداختن به موضوع اعتیاد در گستره عمیق آن است تا از خسارت جبران‌ناپذیر به نسل آینده ساز ، بیش از این وارد نشود.

گزارش - محمد فاطمی

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷