تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۸۴۹۱۴
در آستانه هر مناسبت ملی و دینی، عده معدودی از خدا بی‌خبر مراتب نیازمندی جامعه را فرصتی برای چپاول مردم قرار می‌دهند و در این میان از دستگاه‌های نظارتی نیز خبری نیست.
۰
plusresetminus
زمانی برای چپاول ملت!
به گزارش بلاغ؛ این دیگر برای مردم کشورمان روشن شده که درهرمناسبتی همچون سال نو، یا ماه مبارک رمضان و یا....، که مردم نیازمند خرید مایحتاج خود می‌شوند، عده‌ای درصدد سرکیسه کردن مردم بر می‌آیند و اجناس را دولاپهنا بفروش می‌رسانند و بدور از هر انصاف و خدا و پیغمبر، از آب گل آلود، ماهی مقصود خود را که به جیب زدن پول مفت است، بگیرند. هر ساله دولت در سال نو، براساس نرخ تورم، درصدی بر حقوق‌ها می‌افزاید که معمولاً در حقوق اردیبهشت یا خرداد اعمال می‌شود، اما بازار قبل از فرارسیدن سال نو، در بهمن یا اسفند، قیمت کالاها را بیش از درصد افزایش سال بعد حقوق‌بگیران، بالا می‌برد و بهانه‌اش نیز دریافت عیدی از سوی حقوق‌بگیران است!.

اقتصاد کشور از منظر مردم زمانی به ثبات می‌رسد که سفره خانوارها و معیشت شان ثبات بیابد. بدور از هر نظریه اقتصادی، شاخص قضاوت مردم در ارزیابی دولتها پیرامون موضوع اقتصاد، سفره و پایداری قیمت اقلام غذایی و مایحتاج عمومی است، حال دولتی همانند دولت آقای رئیسی بخواهد برای زیرساخت‌های اقتصاد، تلاش شبانه روزی کند و شب و روز را جفت کرده و لحظه‌ای برای کارکردن را از دست ندهند.

در آستانه ماه مبارک رمضان و سال نو، نگرانی افزایش قیمت مواد غذایی و پوشاک و...، زمانی برای مردم تشدید می‌شود، که خبری از فعال شدن بازرسان نهادهای نظارتی رسانه‌ای نشده، حتی اگر اعزام بازرسان انجام هم بپذیرد، علی‌رغم اندک بودن آمار این اکیپ‌ها، تاثیر روانی رسانه‌ای شدن بازرسی‌های این اکیپ‌ها، امنیت نسبی را به مردم می‌داد که طی این روزها هیچ خبری از این موضوع رسانه‌ای نشد.

رهبرمعظم انقلاب در دیدار 8 شهریور سال‌جاری اعضای هیئت دولت فرمودند: "  یک مسئله، مسئله‌ معیشت مردم است. مسئله‌ معیشت خیلی مهم است... وقتی که مشکلاتی در باب معیشت به‌وجود می‌آید، مثل همین گرانیِ خانه و اجاره‌ خانه و مانند اینها که خب یک عدّه‌ای را واقعاً مستأصل می‌کند، همه‌ کارهای خوبی که شما می‌کنید تحت‌الشّعاع قرار می‌گیرد؛ یعنی همه‌ اقدامات مثبتی که با این زحمت انجام می‌گیرد، با مشکلات در معیشت مردم از چشم‌ها دور می‌ماند؛ واقعاً حیف است! روی این کار کنید. عمده‌ هدفِ تحریم‌هایی که تحمیل شده همین معیشت مردم است؛ یعنی خواسته‌اند معیشت مردم را گروگان بگیرند. باید برای خنثی کردن تحریم‌ها تلاش کرد... باید کاری کنید که این تورّم هرچه ممکن است پایین‌تر بیاید. به من این‌جور گزارش شد که برخی از کارها هست که تأثیرش در کاهش تورّم تأثیر نسبتاً سریعی است، از جمله به سرانجام رساندن کارهای نیمه‌کاره... مقابله‌ با این دلّال‌بازی‌ها و واسطه‌بازی‌ها؛ میوه در باغ با زحمتی که باغبان می‌کشد یک قیمت دارد، به وسیله‌ دلّال می‌آید در جایگاه مصرف، گاهی قیمتش 10 برابر یا بیشتر افزایش پیدا می‌کند. اینها را باید یک‌ جوری علاج کرد."
 
آنچه که از سوی مردم به عنوان ضعف دولت آقای رئیسی مطرح است، عدم موفقیت ایشان در کنترل قیمت‌هاست. الحمدلله با فعال شدن صنایع و واحدهای تولیدی و بگردش درآمدن خطوط تولید، همچنین عرضه چند برابرکالاها فراتر از نیاز کشور، پرسش اساسی در این است که چرا همچنان قیمت اقلام ضروری روند افزایشی را می‌پیماید؟. آخه درد در اینجاست که همه چیز بوفور وجود دارد اما باز هم همچنان قیمت‌ها روند افزایشی خود را طی می‌کند!. این نیست مگر آنکه گفته شود مدیریت دولت در بازار بسیار ضعیف است اگر ادعا نشود که اساساً دولت بر بازار مدیریت ندارد و وزرای مربوطه نیزفاقد کارآمدی در این زمینه هستند.

با وجود تاکید موکد و مکرر مقام معظم رهبری در مورد ضرورت اساسی کنترل قیمت‌ها و نجات معیشت جامعه از چنگال گرانی‌ها، واقعاً دولت بویژه رئیس‌جمهور محترم یکبار با تنها موضوع گرانی‌ها در صداوسیما برای مردم توضیح دهد که چرا در مهار افزایش‌ها نتوانست موفق عمل کند. آیا دولت در کوتاه کردن دست‌های نه چندان پنهان در هدایت موضوع گرانی، که مردم بحق آن را باندهای مافیایی نام نهادند، ناتوان است و آیا اساساً اراده‌ای برای برخورد با ریشه‌های اصلی گرانی‌ها، که بصورت غیرقابل قبولی مقید به چند نفر وابسته به لجن‌ها و شبکه‌های آلوده هستند، وجود دارد و آقای رئیس‌جمهور به اتکاء و حمایت قاطع مردم می‌خواهد با این پنجه‌های قدرتمند ضدمردمی برخورد کند یا حاضر نیست تاوان این مبارزه مقدس را در باقی مانده از عمر دولت خود بپردازد؟.
نگاه کارشناسی و تمرکز آقای رئیس‌جمهور بر ستاد تنظیم بازار با آن نظام بوروکراتیکش، پرده از بسیاری واقعیت‌های تلخ برخواهد داشت. به نظر می‌رسد یکبار برای همیشه، موضوع ارتباط با گرانی و ایجاد نارضایی عمومی بمنظور تامین مقاصد سیاسی عده‌ای در درون حاکمیت در کشورمان باید واکاوی و درمان شود. اگر براین مقوله تمرکز صورت نپذیرد و چاره‌جویی‌ها صورت نپذیرد، تا به حشر کاروان ایرانیان لنگ خواهد زد و اهداف و آرمان انقلاب اسلامی بهیچوجه محقق نخواهد شد. سخن کوتاه بداریم و منتظر اقدامات دولت بمانیم.
محمد فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷