تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۹
کد مطلب : ۴۸۱۲۵۰
طوفان الاقصی را باید علاوه ‌بر یک عملیات نظامی در دنیای واقعی، یک طوفان نیز در فضای مجازی نامید؛ طوفانی که به چالشی جدی و اساسی برای مدیران شبکه‌های اجتماعی حامی رژیم صهیونیستی تبدیل شد.
۱
plusresetminus
طوفان الاقصی، ویرانگر خانه عنکبوت
به گزارش بلاغ؛ وقتی جنگنده از شماست، بمب فسفری از شماست، مرکاوا از شماست، موشک از شماست، تجهیزات آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان با شماست ولی سه هفته‌ است که پشت دروازه‌های غزه‌ مظلوم و خرابه گیر کردید؛ یعنی خدا با شما نیست!

این مطلب توئیت یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی است که درباره جنگ نابرابر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین منتشر کرده است.

چند روز است که جنگ در غزه از بیست روز گذشته و رژیم اشغالگر قدس در پی شکست غیر قابل‌ترمیم خود به کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه روی آورده است.
طوفان الاقصی را باید علاوه ‌بر یک عملیات نظامی در دنیای واقعی، یک طوفان نیز در فضای مجازی نامید؛ طوفانی که به چالشی جدی و اساسی برای مدیران شبکه‌های اجتماعی حامی رژیم صهیونیستی تبدیل شد.

رژیم صهیونیستی جمعه شب گذشته بی‌سابقه‌ترین بمباران هوایی، زمینی و دریایی علیه نواره غزه را در دستور کار قرار داد و برای جلوگیری از انتشار اخبار آن اینترنت غزه را نیز اغلب با مورد هدف قرار دادن دکل‌های ارتباطی این شهر به طور کامل قطع کرد.  
شدت بمباران‌ها به حدی بود که «حسن اصلیح» خبرنگاری که در غزه حضور دارد گفت که: «بمباران بسیار، بسیار، بسیار، بسیار شدید، ما را دعا کنید.»

نمایش آزادی بیان غربی با مسدود‌سازی کاربران شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از میدان‌های کارزار دفاع از مظلومیت مردم غزه و نبرد با رژیم صهیونیستی و دنیای استکباری غربی، در این مدت وسط معرکه بوده است.

 مدیران این شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و واتساپ و تلگرام و... همگی توسط یک نقطه واحد مدیریت و کنترل می‌شوند و مدافع تمام قد رژیم اشغالگر قدس هستند و خیلی از صفحات کاربران حامی فلسطین را مسدود کرده‌اند.

شرکت متا متعلق به مارک زاکربرگ، بزرگ‌ترین صفحه فلسطینی را که به پوشش لحظه به لحظه اخبار جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی می‌پرداخت را در اینستاگرام حذف کرد.
این حساب کاربری بیش از شش میلیون دنبال‌کننده از سراسر جهان داشت.

بررسی داده‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که عملیات «طوفان الأقصی» در مدت اخیر در صدر اخبار داغ‌ فضای مجازی قرار گرفته است.

آمارهای منتشرشده از داده‌کاوی هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در واکنش به طوفان نیروهای حماس در مقابل رژیم صهیونیستی، طوفانی دیگر در فضای مجازی برپا بوده و این موضوع از روز اجرای این عملیات، یعنی ۱۵ مهر تا کنون، به داغ‌ترین ترندهای این شبکه‌ها تبدیل شده است.

اما داده‌های شبکه‌های اجتماعی چه می‌گویند؟ یک مرکز پژوهشی با بررسی داده‌های فضای مجازی، به بررسی آماری پیرامون اخبار و واکنش‌ها به اتفاقات پیرامون عملیات طوفان الاقصی پرداخته است.

این بررسی در پست‌های اینستاگرام، توئیت‌ها و پست‌های کانال‌های تلگرامی انجام شده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد در مجموع حدود ۳.۵ میلیون پست در فضای مجازی طی تنها ۸ روز، یعنی از ۱۵ تا ۲۳ مهرماه، مورد انتشار قرار گرفته است.

در بررسی جزئی‌تر و با نگاه موشکافانه به متن پست و توئیت‌ها در هر بستر به تعداد تکرار هشتگ‌های پرتکرار نیز پرداخته شده است.

آنچنان که از داده‌ها برمی‌آید، در دو بستر تلگرام و ایکس، یا همان توئیتر، هشتگ طوفان الاقصی بیشترین تکرار را در میان سایر هشتگ‌ها داشته که اختلاف آن در بستر توئیتر با سایر هشتگ‌ها بسیار فاحش بوده است.

 این امر نشان می‌دهد حماس توانسته است توجهات را به حمله خود معطوف کند و عملیات خود را در صدر داغ‌های فضای مجازی قرار دهد. در این بین هشتگ‌های فلسطین‌، غزه و اسرائیل نیز در هر سه بستر جزء پرتکرارترین‌ها قابل مشاهده است.

جنگ روانی علیه طوفان الاقصی

با وجود اهمیت عملیات «طوفان الاقصی» در طول ۵۰ سال گذشته تاکنون، انبوه اطلاعات نادرست نیز در مورد این حمله در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند.
از طرفی هم مسدود‌سازی صفحات حامیان مقاومت هم در دستور کار مدیران این شبکه‌ها بوده است.

در یک نمونه، بسیاری از رسانه‌های اجتماعی از جمله ایکس، حساب‌های کاربری و سیاستمداران وابسته به حماس را مسدودکرده‌اند، اما حماس با استفاده از پلتفرم دیگری توانست ویدئوهای خود را به اشتراک بگذارد، ویدئوهایی که به طور گسترده توسط کاربران در پلتفرم‌های دیگر منتشر شد.

از طرفی هم شبکه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب وحشت‌شان از مبارزات مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در واقع به خطر افتادن موقعیت‌شان است که یقینا با نابود شدن و محو اسرائیل از صفحه روزگار آنها هم به همین سرنوشت گرفتار خواهند شد، به همین دلیل است که می‌بینیم مثلا رسانه‌ای مثل بی‌بی‌سی یا صدای آمریکا علاوه‌بر شبکه‌های تلویزیونی، در شبکه‌های اجتماعی و علیه محور مقاومت فعال هستند و اخبار آنها کاملا در حمایت از رژیم صهیونیستی است.

اما در نگاهی کلی می‌توان اذعان کرد که کفه ترازو در حمایت از محور مقاومت و طوفان الاقصی سنگین‌تر است و جنگ روانی دشمن تاکنون نتوانسته است بر اخبار این طوفان سرپوش بگذارد و همچنان ترند طوفان‌الاقصی در صدر ترند شبکه‌های اجتماعی قرار دارد.

حال و هوای طوفانی رژیم صهیونیستی قبل و بعد از طوفان الاقصی
پس از عملیات طوفان الاقصی مشخص شد صهیونیست‌ها در تامین امنیت ساکنین اراضی اشغالی (کسانی که به طمع زندگی بهتر به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌ بودند) ناتوان هستند، همین مسئله موجب محسوس‌تر شدن روند مهاجرت معکوس شد تا جایی که از همان روزهای ابتدائی آغاز این عملیات فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی مملو از کسانی بود که در صف خروج از اراضی اشغالی بودند.

زمانی متوجه وخیم شدن این شرایط می‌شویم که در نظر داشته باشیم قبل از شکست دیوار حائل و به اسارت گرفتن تعداد زیادی از صهیونیست‌ها نیز موج مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی شدت یافته بود.

پیش از عملیات طوفان الاقصی مؤسسه تحقیقاتی ERI در تل‌آویو با انتشار پژوهشی نوشت، اعتماد جوانان صهیونیست به رژیم و نهادهای آن به شدت کاهش یافته است.

طبق گزارش این مؤسسه، در حالی که ۶۶ درصد جوانان ۱۸ تا ۴۴ ساله صهیونیست در سال گذشته گفته بودند «حتی اگر امکانش را داشته باشند، رژیم صهیونیستی را ترک نخواهند کرد»، این میزان در پژوهش جدید به ۴۶ درصد رسیده و ۵۴ درصد از این جوانان گفته‌اند مایلند امکان مهاجرت را به طور عملی بیازمایند. علاقه به ماندن در رژیم صهیونیستی همچنین میان ساکنان عرب رژیم صهیونیستی به ۳۲ درصد کاهش یافته و این یعنی ۵۴ درصد از آنها و ۶۴ درصد از عرب‌ها در فکر مهاجرت از رژیم صهیونیستی هستند.

در روزهای گذشته نیز شبکه تلویزیونی یورو نیوز با اشاره به افزایش موج مهاجرین از سرزمین‌های اشغالی به نقل از منابع ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرده بود، ۱۰ روز پس از حمله غافلگیرانه مقاومت فلسطین (طوفان الاقصی)، نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در این کشور (رژیم صهیونیستی) از شهرک‌های خود نقل مکان کرده و جابه‌جا شده‌اند.

سخنگویِ ارتش این رژیم نیز گفته بود: «حدود نیم میلیون اسرائیلی آواره هستند.» که قطعا این موضوع نیز بر شدت مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی خواهد افزود چرا که بسیاری از مهاجران به دلیلِ وعده رفاهِ سران صهیونیست عازم سرزمین‌های اشغالی شدند که با از بین رفتن این وعده، برشدت مهاجرت نیز افزوده خواهد شد.  

مسعود اسداللهی، کارشناس مسائل حوزه مقاومت در مورد مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی می‌گوید: «این عملیات اعتماد عمومی صهیونیست‌ها به این رژیم را از بین برده است. یقین حاصل شد که دیگر در این رژیم امنیتی برای صهیونیست‌ها وجود نخواهد داشت. مهاجرت معکوس که قبلاً هم به دلایلی وجود داشت و روند آن خیلی کُند بود این روزها شدت گرفته است.»
افزایش آمار شهدا و سکوت مدافعان حقوق بشر
رسانه‌های فلسطینی در جدیدترین آمار خود اعلام کرده‌اند شمار شهدای فلسطینی از ۸۰۰۰ نفر فراتر رفته و تعداد مجروحان حدوداً به بیست هزار نفر رسیده است.

«صادق الخضور» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نوار غزه، روزیکشنبه همین هفته، در اعلام آمار دانش‌آموزان شهید در غزه تصریح کرد: دست‌کم ۲۰۰۰ دانش‌آموز و بیش از ۷۰ نفر از نیروهای کادر آموزش به شهادت رسیده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: در پی این حملات همچنین دست‌کم ۲۰۰ مدرسه در غزه تخریب شده است.
رژیم صهیونیستی از ۲۳ روز گذشته تاکنون غزه را تحت محاصره شدید خود قرار داده و بسیاری از تأسیسات غیرنظامی از جمله مدارس، مساجد و مراکز درمانی را در حملات خود ویران کرده است.

هیچ منطقه‌ای در اسرائیل امن نیست
شکست نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در روز ۱۵ مهر و پیشروی نیروهای مقاومت فلسطین در اراضی ۱۹۴۸ میلادی باعث شد که صهیونیست‌ها از خانه‌های غصبی خود آواره شوند.

آمارها حاکی از آن است که بیش از نیم میلیون صهیونیست در داخل اراضی اشغالی آواره شدند.
این رخداد برای اولین بار در تاریخ اشغال فلسطین است. اشغالگران آواره، از مناطق مجاور غزه و ایضاً مرزهای لبنان هستند.

صهیونیست‌های فراری در نقاط دیگر اسکان داده شدند. شهری که عمده فراریان را اسکان داده، به نوعی امن‌ترین نقطه اسرائیل است: شهر ایلات.

اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی بر این باورند که اوضاع برای رژیم صهیونیستی و اشغالگران دیگر به سیاق قبل از ۱۵ مهرماه نخواهد شد.

یکی از مؤلفه‌های آن نیز رسیدن آتش جنگ به ایلات است. روز سوم آبان، نیروهای مقاومت فلسطین شهر ایلات را با موشک «عیاش ۲۵۰» هدف قرار دادند. هدف یکی از پایگاه‌های ارتش رژیم بوده است.

حمله موشکی یمن به ایلات نیز تنها اقدام نظامی آشکار یک دولت عربی و اسلامی در قرن بیست و یکم است. شهر ایلات نزدیک‌ترین نقطه اراضی اشغالی به یمن است.

موشک قدس چهار یمن نیز دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر است که این به معنای رسیدن برد موشک‌های یمنی به اراضی اشغالی است.

نیروهای انصارالله یمن به نوعی، صاحب پیچیده‌ترین زرادخانه موشک بالستیک و پهپاد در میان متحدان منطقه‌ای ایران و محور مقاومت هستند.

در حالی وارد بیست‌وپنجمین روز عملیات «طوفان‌الاقصی» می‌شویم که رژیم صهیونیستی همچنان با چراغ سبز و حمایت‌ها و مشارکت آمریکا به جنایات وحشیانه خود علیه مردم بی‌دفاع نوار غزه ادامه می‌دهد و البته مقاومت هم با ضربات موشکی خود آن را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

ایرج نظافتی

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳