تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۸۵۱۹۹
این روزها دو دلیل و بهانه با هم مقارن شد تا عموم مردم بتوانند اوج مهربانی خداوند را در تمام زوایای زندگی‌شان تجربه و دریافت کنند و ان‌هم، رمضان‌المبارک است و نوشدن سال.
۰
plusresetminus
مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
به گزارش بلاغ؛ همه آنانی که قدری با خود خلوت می‌کنند و به علت خلقت خود و هستی می‌اندیشند، به این نتیجه می‌رسند که این‌همه نظم و انضباط در جهان و کهکشانها و هستی بر مبنای حاکمیت یک خرد مطلق و یک خالق مقتدر است که انجام گرفته و با اثبات درونی وجود خالق و فیض‌افشانی لحظه به لحظه او و مهربانی بی منت خدای مهربان به دوست و دشمن خود، به این نتیجه می‌رسند که خدای متعال چقدر مهربان و روف است که حتی به گنهکاران نیز همچنان مهربانی خود را در عمل ادامه می‌دهد و همین خداوند مهربان است که هیچ وقت بر بندگان خود راه ارتباط با خود را نمی‌بندد و در هر وقت وساعات روز، بنده‌ای بخواهد با او ارتباط برقرار کند، با مانع و منشی و وقت‌گرفتن از قبل مواجه نمی‌شود و در هر جا و هر زمان، خداوند او را با آغوش باز می‌پذیرد و باب گفتگو با او را می‌گشاید و آنچه که بنده او بگوید را صبورانه گوش می‌دهد، و نیازهایش را مهربانانه برآورده می‌کند.
با وجود اینکه هیچ محدودیتی در زمان و مکان برای ارتباط با خداوند وجود ندارد، باز هم برای نشان دادن عمق مهربانی خود، یک ماه از سال را ماه میزبانی خود قرار داده و عموم انسان‌ها را به مهمانی خود دعوت فرموده و از این مهمانی، بصورت ویژه یاد کرده و قول داده تا مهمانان خود را از آنچه بخواهند، عنایت فرماید. عطایای خود در این ماه را غیر قابل توصیف دانسته و کوچک‌ترین ناامیدی از این ماه پر خیر و برکت را بزرگ‌ترین گناه توصیف فرموده است.
شب و روز و هر لحظه به لحظه این ماه را سرشار از صواب و رحمت بی‌پایان توصیف فرموده و بار عام به همه انسان‌ها با هر سطح گناه و صواب داده است.
به عموم اعلام فرموده که هیچ گناهکاری در این ماه و در پذیرش میزبانی خداوند حق ندارد، به اندازه سر سوزنی به خود یأس و ناامیدی راه دهد و از حجم بالای گناه خود، ترس از عدم پذیرش گناهانش در درگاه خداوند را داشته باشد.
هرچند در طول سال و همه دقایق و ثانیه‌های آن، آماده پذیرش گنهکاران بدون هیچگونه شرط و شروطی است، اما در ماه مبارک رمضان، که خداوند خود را میزبان ذکر فرمود، علاوه بر دعوت کاملاً ویژه، همه موانع و دشمنان مسیر این دعوت را برمی‌دارد و راه را تسهیل و تسطیح می‌کند، تا مهمان بدون کوچک‌ترین زحمت و تنها با عزم و اراده به این مهمانی پر برکت و سرشار از رحمت خود را برساند و دامن دامن از این خرمن عطایای الهی برخوردار شوند.
فرمود که بزرگ‌ترین دشمن‌تان، یعنی شیطان، را به بند و زنجیر می‌کشم تا در راه بازگشت‌تان بسوی خداوند، مانع و وسوسه ایجاد نکند. فرصت مهمانی را برای عموم بوجود آورده و هیچ کسی را استثناء قرار نداده است. در دعاهای این ماه، به بندگان خود آموخته که همه چیزهای خوب را برای عموم بخواهند و همه چیزهای بد را از خداوند بخواهند تا از همه دور سازد. مهربانی خداوند بی‌مثال است و نمی‌توان آن را با چیزی مثال زد حتی با مهربانی پدر و مادر، که او خود خالق مهربانی پدران و مادران است و از آنها نیز در حق مخلوقات خود مهربان‌تر است.
واقعاً این مهربانی را باید قدر دانست و در این دنیا، که از آن به عنوان "یوم‌العمل" نه "یوم‌الحساب" یاد می‌کنند، حداکثر استفاده را کرد چراکه؛ وقتی چشم از جهان فرو بندین، آنگاه "یوم‌الحساب" خواهد بود نه "یوم‌العمل".
آنانی که خود را در این ماه رحمت به جوار نعمات خداوند رساندند،احساس شعف و سبکبالی با روحی شادمان یافتند که این حس را با هیچ چیز قابل مقایسه نمی‌دانند. قطره فانی که خود را به اقیانوس کرامت الهی پیوند می‌زند، دیگر نگاه محدود با ده‌ها غل و زنجیر او را گرفتار خاک و نیازهایی بمانند نیازهای حیوانات نمی‌کند. گستره دید او را به کرانه‌های لایتناهی اقیانوس گسترش می‌دهد. انسان متنعم از مهمانی خداوند، انسانی در تراز اشرق مخلوقات اعتلاء می‌یابد و با تأسی از بزرگ‌ترین الگوی بشریت، نبی مکرم اسلام و مولای متقیان امیرالمومنین علی علیهم‌السلام و فرزندان بزرگوارش، خود را برای ملازمت رکاب منجی عالم بشریت حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف آماده سازد.
محمداسماعیل امام‌زاده
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴