تاریخ انتشارجمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۸۳۹۴۷
عملیات طوفان‌الاقصی، حوادث غزه و تحولات گوناگون در رویارویی جریان مقاومت با رژیم غاصب صهیونیستی به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی «حوادث آینده‌سازی است» و «حرکتی که در فلسطین آغاز شده است، به پیش خواهد رفت و منجر به پیروزی کامل فلسطینی‌ها خواهد شد.»
۰
plusresetminus
دلایل مقاومت مردم فلسطین در عملیات طوفان‌الاقصی

به گزارش بلاغ؛ رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های مختلفی علت شکل‌گیری، خصوصیات، ثمرات و دستاوردهای عملیات طوفان‌الاقصی را تبیین کرده و درباره‌ ابعاد گوناگون حادثه‌ عظیم ۱۵ مهر ۱۴۰۲ سخن گفته‌اند. 

رسانه KHAMENEI.IR در گفتاری از آقای علیرضا سلطان‌شاهی، کارشناس مسائل فلسطین نگاهی به دلایل مقاومت بیش از صد روزه مقاومت مردم فلسطین در عملیات طوفان‌الاقصی داشته است.
***
رژیم صهیونیستی در ۱۰۰ روز گذشته هر کاری کرده که مردم غزه را تحت فشار قرار دهد و تسلیم کند. رژیم آب و برق را نه‌تنها به روی مقاومت بلکه به روی مردم هم بسته و علاوه‌ بر آن تمام زیرساخت‌های تأمین مایحتاج اولیه مردم غزه از جمله نیروگاه‌ها، آب، انرژی، حتی با توجه به حجم بمباران‌ها که مجروحین زیادی هم دارد، بیمارستان را هم دچار محدودیت کرده و حتی آن‌ها را مورد تهاجم قرار داده و به یک نحوی از این منظر هم حماس را در تنگنا قرار داده است. 
 
چرا این مقاومت صورت گرفته است؟ به ۹ دلیل اشاره می‌کنم.
۱- حمایت چندجانبه جبهه منطقه‌ای مقاومت: یک دلیل این که جبهه‌ مقاومت هم از لحاظ سیاسی، هم از لحاظ دیپلماتیک و هم از لحاظ رسانه‌ای از حرکت مقاومت از همان روز اول تا الان حمایت همه‌جانبه کرده و می‌کند. و رژیم صهیونیستی بخشی از توانش را برای مهار فشارهایی که از جبهه‌ مقاومت وارد می‌شود صرف می‌کند.
در مورد اقداماتی که جبهه‌ مقاومت انجام داده است مفصل می‌توانیم صحبت بکنیم؛ ولی من به آخرین موردش اشاره می‌کنم که کاملاً معادلات رژیم در جنگ را تغییر داد و آن، اقدام انصارالله یمن بود. آن‌ها در وهله‌ اول با موشک و پهپاد ایلات و جنوب رژیم را مورد هدف قرار دادند و بعد کشتی‌های رژیم و بعد همه‌ کشتی‌هایی که به قصد رژیم در حرکت هستند از طریق باب‌المندب و الان دیگر آن منطقه را برای رژیم ناامن کرده است و این با توجه به اهمیتی که از لحاظ اقتصادی برای رژیم دارد واقعاً او را دچار استیصال کرده و نمی‌داند باید چطور با این اقدام یمن مقابله بکند. برای همین هم است که دارد تلاش می‌کند که صحنه‌ جنگ را به لبنان، سوریه و دیگر کشورهای منطقه بکشد و با حرکت‌های ایذائی که انجام می‌دهد سعی می‌کند که جبهه‌ مقاومت و اثرگذاری‌اش در نتیجه‌ این نبرد را بی‌اثر بکند که تا الان موفق نشده است.
۲- روحیه مقاوم مردم غزه: از دیگر دلایل موفقیت حماس این است که علی‌رغم حجم بسیار زیاد فشاری که روی مردم هست -خانه و کاشانه‌شان را از دست داده‌اند و تحت محاصره‌اند، در فصل سرما با بیماری‌های متعددی مواجه‌اند، یک تعداد زیادی از خانواده‌هایشان یا شهید شده‌اند یا مجروح شده‌اند- کماکان مخالفتی از طرف مردم برای ادامه مبارزه وجود ندارد یا حداقل در این زمان وجود ندارد و این حمایت برای حماس یک آورده‌ مثبت است و یکی از مهم‌ترین دلایل پیروزی است.
۳- همراهی افکار عمومی دنیا با مقاومت: مقاومت به دلیل عملکرد غیرقابل دفاع رژیم صهیونیستی در بمباران مناطق مسکونی در موضع برتر قرار دارد، و افکار عمومی دنیا علیه رژیم است و این تا حدی رژیم را در ارتکاب جنایات بیشتر دچار محدودیت می‌کند. این فشار به صورت غیر مستقیم دولت‌های غربی از جمله آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهند و طبیعی است که آن‌ها فشار را به اسرائیل می‌آورند برای توقف یا عدم گسترش جنگ، یا پذیرش کامل آتش‌بس.
۴- اشراف کامل حماس به زمین نبرد: از سال ۲۰۰۵ که در آنجا اختیار کامل را به دست گرفت خودش را برای چنین روزهایی آماده کرده بود. و این که کاملاً به محیط آشنا است یک برتری راهبردی است که توانسته حماس را در این نبرد موفق بکند. طبیعی است برای تمام اقداماتی که ممکن است رژیم انجام بدهد پیش‌بینی‌های لازم را کرده و دیگر این که این جنگ را از همان ابتدا در قالب یک جنگ نامتقارن تعریف کرد، یعنی کاملاً نحوه‌ برخوردش چریکی است و ارتش رژیم صهیونیستی هم نمی‌تواند از طریق هوائی برتری را با توجه به حجم حملاتی که انجام داده، به دست بیاورد.
۵- بومی بودن تسلیحات حماس: دلیل بعدی موفقیت حماس این است که در این جنگ نامتقارن سلاح‌های مورد نیازش را پیش‌بینی و بومی کرده است. اگرچه جبهه مقاومت کمک‌هایی را از لحاظ تجهیزات نظامی به مقاومت در غزه کرده؛ ولی به نظر می‌رسد تجهیزات نظامی که مقاومت اکنون دارد بومی شده و متناسب با تسلیحات صهیونیست‌ها است، مثلاً برای زدن مِرکاوا، یاسین ۱۰۵ طراحی شده که باعث تلفات و خسارت سنگینی به رژیم شد. در موشکی باز هم این بومی‌سازی اتفاق افتاده، هم در تولیدش و هم در نحوه‌ استفاده‌اش و هم در بردش اتفاقات خوبی افتاده. کماکان بعد از ۱۰۰ روز توپخانه‌ مقاومت برای شلیک موشک حتی به تل‌آویو آماده است و این یک برتری است در عرضه‌ نظامی.
۶- راهکار تونل‌ها: می‌گویند حماس بیش از پانصد کیلومتر تونل در نوار غزه ایجاد کرده است. تونل‌ها در راستای همان جنگ نامتقارن به حماس برای حفظ تجهیزات و تسلیحاتش، حفظ نیرویش، حفظ ستادهای فرماندهی‌اش و حتی حفظ اسرا بسیار کمک کرده و طبیعی است که این یک تجربه‌ بسیار موفق برای حماس بوده و رژیم هم در عین هزینه‌ بسیار زیاد هنوز موفق نشده که نسبت به این توان حماس برتری پیدا بکند.
۷- رزمندگان زبده نظامی حماس: یکی از مهم‌ترین دلایل پیروزی مقاومت در عرصه‌ نظامی، نیروی انسانی است. حماس هرچقدر هم که نیرو داشته باشد، در این جنگ نشان داد که این نیروها هم زبده و کارآمد هستند و هم با انگیزه. در حالی که نیروهای ارتش رژیم از این دو ویژگی کاملاً بی‌بهره هستند. آن‌ها ممکن است که در عرصه‌ ارتش کلاسیک توانایی‌هایی داشته باشند، ولی متناسب با فضای غزه و زمینی که مقاومت در آن با رژیم مقابله می‌کند، آشنایی کامل را ندارند، یعنی به زبدگی نیروهای مقاومت نیستند. و دیگر این که انگیزه‌ لازم را ندارند. ما شاهد نارضایتی، ترس، فرار و تمرد در ارتش اسرائیل بودیم.
۸- تردید آمریکا: یک مورد دیگر هم که ظرف این مدت به کمک حماس آمده است، این است که آمریکا به چند دلیل خواهان ادامه و گسترش جنگ نیست. هم به دلیل انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در آمریکا و هم وضعیتی که آمریکا در مقابله با چین و نیز در ماجرای اوکراین دارد. به‌خاطر هزینه‌هایی که جنگ به آمریکا تحمیل می‌کند، آمریکا به هیچ عنوان خواهان ادامه و گسترش جنگ نیست. اگرچه حمایت آمریکا از اسرائیل همه‌جانبه است ولی در عین حال ملاحظاتی هم دارد که این ملاحظات کمک می‌کند به این که موضع حماس برای توقف جنگ و آتش‌بس کامل، موضعی باشد که بشود راحت روی آن مانور بدهد.
این وضعیت در حالی اتفاق می‌افتد که حتی آمریکایی‌ها هم دیگر پذیرفته‌اند که حماس از بین رفتنی نیست و می‌دانند که به عنوان یک بازیگر در آینده فلسطین مطرح است. آن‌ها بیشتر تلاش دارند که حماس را از فاز مقاومت به فاز سیاسی و دیپلماتیک ببرند که باید نیروهای مقاومت حواسشان باشد که فریب یک چنین مسیری را نخورند.
۹- اتکا به خدا و ایمان الهی: چیزی که مهم‌تر از همه‌ این‌ها است ایمان به آزادی قدس شریف، ایمان به آزادی فلسطین، ایمان به شکست‌پذیری رژیم صهیونیستی و ایمان به کمک و نصرت الهی است که باعث موفقیت حماس ظرف این ۱۰۰ روز شده است. و اگر تمام این نقاط مثبت وجود نداشته باشد ولی این ایمان وجود داشته باشد، حتی بدون سلاح، حتی بدون برتری‌های نظامی‌ای که عرض کردم موفقیت مقاومت در غزه و یا حتی در کل فلسطین دست یافتنی خواهد بود و بسیار دور از ذهن نیست و نیروهای حماس و مقاومت هم باید کماکان بر ایمان خودشان، بر استقامت خودشان بیفزایند که ان‌شاءالله این حرکتشان نتیجه بدهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳