تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۸۲۰۳۹
فعالیت‌های اقتصادی، پیشرفت‌های نظامی، دستاوردهای علمی و...، هر کدام بخشی از بدنه جامعه را ترمیم می‌کند، ولی روح حاکم بر تمام بخش‌ها، تفکر بسیجی است. تفکر بسیج، ارتباط ناگسستنی میان اجزای نظام اسلامی را رقم می‌زند؛ چرا که یکپارچگی اعضای گوناگون جامعه، ناشی از یگانگی افکار آن‌هاست.
۰
plusresetminus
تفکر بسیج؛ روحی در کالبد نظام
به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملت های مسلمان رشد کرده است. هوشمندی حضرت امام خمینی رحمه الله و عدالت خواهی میلیون ها انسان باایمان، تنها، تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود. این مقاله، شامل پیام هایی است که هر کدام گوشه ای از برنامه ها، ویژگی ها و آرمان های بسیج را به همراه دارند.

در هر مجموعه منظم و هدفمند، افزون بر پیشرفت اجزا، هماهنگی و هم گرایی میان آنان نیز ضروری است تا خواسته های مجموعه تحقق یابد. فراگیر شدن تفکر بسیجی که همان اخلاص، ایمان به هدف، بالندگی و رشدآفرینی است، در ذهن همه افراد جامعه، حرکتی هم سو را به دنبال دارد.

فعالیت های اقتصادی، پیشرفت های نظامی، دستاوردهای علمی و...، هر کدام بخشی از بدنه جامعه را ترمیم می کند، ولی روح حاکم بر تمام بخش ها، تفکر بسیجی است. تفکر بسیج، ارتباط ناگسستنی میان اجزای نظام اسلامی را رقم می زند؛ چرا که یکپارچگی اعضای گوناگون جامعه، ناشی از یگانگی افکار آن هاست.

مخالفت دشمنان با تحقق اندیشه های اسلامی، برپایی حکومت عدل را با مشکلات فراوانی روبه رو می کند؛ شیطنت ها و مزاحمت هایی که سلامت جامعه را به خطر می اندازد. نخستین گام برای گسترش مبانی دینی در کشور، ایجاد بستر مناسب و امنیت است. آرامش روانی و آسایش خاطر، عرصه را برای حاکمیت خدا و قانون او فراهم می آورد.

یکی از حیاتی ترین وظایف بسیج، حفظ امنیت کشور است. شرکت پرشور در جنگ تحمیلی، نمونه برجسته ای از حضور موفق بسیج در صحنه امنیت ملی بوده است. اکنون نیز نیروهای بسیجی با گذراندن دوره های گوناگون نظامی، خود را در برابر تهاجم دشمنان خارجی و توطئه های داخلی آماده می سازند.

وحدت در بسیج، وحدتی همه جانبه است. در تفکر بسیج، دوگانگیِ عقیده و عمل، منافق ساز است. انسانی که از اعتقاد تهی است و فرمان بردار چشم و گوش بسته است، بسیار کمتر از انسانی کارآیی دارد که آگاهانه اقدام می کند. بسیج، تجلی گاه حقیقی ایده و عمل است.

مگر شهادت ارثی نیست که از انبیا رسیده است؟ مگر ما پیروان پاکان سرباخته در راه هدف نیستیم؟ مگر حسین علیه السلام را پیشوای خویش نمی دانیم؟ شهادت در مکتب تشیّع، پرواز از قفس دنیاست و نزد خداوند، هیچ قطره ای محبوب تر از قطره خونی نیست که در راه خدا ریخته می شود. خون شهید، گرمی و حیات را در پیکر جامعه به جریان درمی آورد.

بالاتر از هر عمل نیکویی، عمل نیکی وجود دارد تا زمانی که انسان در راه خدا شهید شود. برتر از شهادت، هیچ عمل نیکی وجود ندارد. در تفکر بسیج، برترین شرف و افتخارآمیزترین مرتبه، شهادت است. عشق به شهادت، تبلور باشکوه و حماسه آفرین ایمان است و امید به شهادت، قوی ترین انگیزه زیستن در دنیا به شمار می آید.

معمولاً گسترش یک اندیشه نیک در میان توده مردم و گرایش اقشار گوناگون به آن، نشانه اهداف انسانی و آرمان های مردمی آن اندیشه است. قشرهای مختلف مردم پس از آشنایی دقیق و درست با یک تفکر، قضاوت منصفانه ای درباره آن می کنند و موافقت یا مخالفت خود را بیان می دارند.

 یکی از رسالت‌های بسیج خدمت بی‌منت و خالصانه به مردم است و جامعه ایران قدرشناس بسیج و بسیجی است.

فرهنگ و تفکر بسیجی، فرهنگ دین‌مداری، خدا‌محوری و ولایت‌مداری است و هرکس با فرهنگ عاشورا آشنا باشد و آن را عمل نماید بسیجی است و بسیجیان نگهبان ارزش‌های انقلابی هستند.

قطعا گام دوم انقلاب اسلامی به جوانان بسیجی تعلق دارد و از این روی باید چهل سال دوم انقلاب اسلامی را صحنه حضور حداکثری جوانان بسیجی و مومن برای پیشبرد جامعه در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران اسلامی است.

بسیج در حوزه‌های مختلف اقتصاد مقاومتی، کارگری، اردوهای جهادی، کشاورزی، امنیت، فضای مجازی و علم و فناوری، پویایی و هم‌افزایی ایجاد کرده است.

امروزه تفکر بسیج به اندازه ای در میان مردم راه یافته است که نمایندگان برجسته ای در میان توده های گوناگون مردم دارد. دبستان ها و دبیرستان ها، کارخانه ها و مؤسسه ها، دانشگاه ها و مراکز گوناگون علمی و صنعتی کشور، شاهد حضور پررنگ بسیجیان هستند. بی گمان، بسیج، یکی از فراگیرترین اندیشه ها در کشور است.

جوان، سرشار از انرژی است. حضور فعّال و مؤثر او در هر حرکتی، نوید موفقیت و پیشرفت دارد. بهره مندی از قدرت جسمی، نشاط فکری و هیجان طلبی، جوانان را به سرمایه هایی برای سعادتمندی جامعه تبدیل کرده است. جوانان، نسلی سرشار از آمادگی برای کارهای بزرگند و استعداد هر تحولی را دارند.

بسیج، از پیشروترین گروه هایی است که توانسته جوانان فراوانی را سازمان دهی کند. جوانانی که تمام نیرو و احساس خویش را برای رسیدن به اهداف بسیج، هدیه آورده و مسئولیت های گوناگون را بر دوش گرفته اند. به فرموده مقام معظم رهبری: «امروز ـ بحمداللّه ـ جوانان ما از قشرهای مختلف در بسیج احساس حیات و نشاط می کنند».

پایداری در راه حق و تحمل رنج های این راه پُرحادثه، از ویژگی های ضروری برای رسیدن به ارزش های الهی است. هدف مقدس، انسان را در مسیر رسیدن به آن مقاوم می کند. بسیج با بینش عمیق خود، انگیزه لازم را برای تلاش تا پای جان در افراد ایجاد می کند. راستی گفتار، درستی عمل و اخلاص قلبی بسیجیان، زمانی مُهر تأیید می خورد که بردبار باشند و قدمی به عقب برندارند. بی شک، هیچ عامل دیگری همچون استقامت نمی تواند اهل حق را در رویارویی با باطل پیروز گرداند.

حجت‌الاسلام سیداحمد جهانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳