دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان:

رکورد ۱۰ساله تولید سیمان شکست

تاریخ انتشاريکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۸۵۹۷۲
به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، تولید سیمان در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ در مجموع رشد ۱۰ درصدی داشته و به ۷۰ میلیون تن رسیده است.
۰
plusresetminus
رکورد ۱۰ساله تولید سیمان شکست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از  نود اقتصادی، «علی‌اکبر الوندیان» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، تولید سیمان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل‌تر را در مجموع با رشد ۱۰ درصدی همراه دانست که در مجموع تولید سیمان به ۷۰ میلیون تن رسیده است.
این آمار نشان می‌دهد تولید ۷۰ میلیون تنی سیمان در سال ۱۴۰۲ دومین رکورد صنعت سیمان پس از تولید سال ۱۳۹۰ است.
تقاضای صادراتی و به ویژه ناترازی انرژی ازجمله دلایل کاهش تولید این صنعت در سال‌های گذشته بوده است
الوندیان چندی قبل هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت تولید سیمان، گفت: سال گذشته دولت درخصوص تامین انرژی کارخانه‌های تولید سیمان مساعدت کرد. به‌طوری که کارخانه‌های تولید سیمان در تابستان مشکلات کمتری برای تامین انرژی داشتند و در نتیجه تولید سیمان در نیمه اول سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، 12 درصد افزایش یافت.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، اظهار داشت: اما در نیمه دوم سال متاسفانه محدودیت مصرف انرژی و بخصوص گاز باعث شد تا کارخانه‌های تولید سیمان از آبان‌ماه از مازوت استفاده کنند و با طولانی شدن این محدودیت‌های مصرف انرژی، ذخایر مازوت برخی کارخانه‌های تولید سیمان نیز به اتمام رسید.
الوندیان ادامه داد: اتمام ذخایر مازوت به شکلی بود که در اسفند ماه 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 20 درصدی تولید مواجه شدیم و تا پایان سال محدودیت گاز کارخانه‌های سیمان ادامه پیدا کرد. 
وی اظهار داشت: با توجه به افزایش مصرف سیمان در سال گذشته، تامین برق کارخانه‌های سیمان توسط دولت، باعث شد که کمبودی در سیمان ایجاد نشود.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه 20 درصد از هزینه تمام شده سیمان را سوخت تشکیل می‌دهد، گفت: افزایش قیمت انرژی باعث افزایش هزینه تمام شده تولید می‌شود و این در حالی است که متناسب با افزایش قیمت سوخت، اجازه افزایش قیمت سیمان داده نمی‌شود.
وی بیان داشت: از آنجا که کارخانه‌هایی که در مناطق محروم قرار دارند سیمان تولیدی را با قیمت پایه کف یعنی کمترین قیمت عرضه می‌کنند، افزایش بهای انرژی مشکلات زیادی را برای آنها به‌وجود می‌آورد و تولید در این مناطق مزیت اقتصادی را از دست می‌دهد. لذا ضروری است تا همزمان با اصلاح قیمت انرژی، اصلاح قیمت سیمان نیز متناسب با آن صورت گیرد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور عنوان کرد: تامین سوخت نیاز به حمل‌ونقل دارد که مشکلات در این عرصه مانع اصلی تولید شده است، ضمن اینکه شرکت پالایش و پخش می‌تواند از نزدیک‌ترین پالایشگاه سوخت این صنعت را تامین کند، همچنین بسیاری از شرکت‌های تولید سیمان از تکمیل مخازن سوخت خود بازمانده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات این صنعت پایین بودن کیفیت مازوت است. اگر مازوت استاندارد باشد آلودگی هوا ایجاد نمی‌شود این در حالی است که به خاطر نداشتن کیفیت مناسب مازوت، شاهد افزایش مصرف سوخت هستیم و در نتیجه جرایم آن برای شرکت‌های تولیدی سیمان صادر می‌شود.
الوندیان با اشاره به اینکه شش شرکت تولیدی سیمان از مصرف مازوت ممنوع شده‌اند، گفت: این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری برای مخازن ذخیره‌سازی کردند، اما به علت قرار گرفتن در محدوده شهرها از استفاده مازوت منع شده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیام روشن وعده صادق
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پیشتازیِ بسیج لندن و پاریس و نیویورک
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
هشدار تنش گرمایی در مازندران
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
جهاد خدمت‌رسانی در امتداد امیدآفرینی
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
شهدای مدافع حرم بهترین الگو برای جوانان
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۱
۱۸ بانک در نهضت ملی مسکن بدون عملکرد!
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
ضرب‌الاجل برای تکمیل کمربندی جنوبی بابل
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷