تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۷۷۲۷۳
مقام فلسطینی: ریاض اطمینان داد درهای عادی‌سازی را به‌راحتی به روی تل‌آویو نخواهند گشود.
۰
plusresetminus
بازی دوگانه بن‌سلمان
به گزارش بلاغ؛ در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی پیرامون عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری آمریکایی‌ها و تمایل آن‌ها برای دست‌یابی به این هدف تا پایان ماه مارس منتشر شده است، اما به نظر می‌رسد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بازی دو سر بُرد را شروع کرده است و نشان می‌دهد که نه برای برقراری روابط با صهیونیست‌ها اشتیاق و عجله دارد و نه قصد دارد برای همیشه این پروژه را تعطیل کند.

عربستان در عین حال که به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان می‌دهد اما همزمان منافع فلسطینی‌ها و اجرای طرح صلح عربی خود را هم که در سال 2002 مطرح شد در نظر می‌گیرد که در آن بر تشکیل کشور فلسطین به مرکزیت قدس و عقب‌نشینی اشغالگران تا مرزهای 1967 تاکید شده است. 

یک مقام مسئول فلسطینی تصریح کرد: مقامات سعودی اطمینان داده‌‌اند درهای عادی‌سازی را به‌راحتی به روی تل‌آویو نخواهند گشود و شرط‌های ثابت زیادی را روی میز سازش قرار داده‌اند و در این میان، قضیه فلسطین در اولویت است.

در ادامه حمایت‌ها از فلسطین، هفته گذشته رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که مقامات سعودی در اعطای روادید به «الی کوهن»، وزیر خارجه و «یوآو کیش»، وزیر آموزش و پرورش این رژیم برای شرکت در کنفرانس یونسکو تعلل ایجاد کرده‌اند که در نهایت سبب شد مقامات تل‌آویو سفر خود به عربستان را لغو کنند. از سوی دیگر، عربستان برای این‌که به دولت تندروی رژیم صهیونیستی هشدار بدهد که دست از ماجراجویی در کرانه باختری بردارد، پس از 17 سال اختلاف، رهبران حماس را در جده به حضور پذیرفت و دیداری بین اعضای این جنبش با مقامات سعودی برگزار شد که این اقدام ریاض همچون خاری در چشم مقامات تل‌آویو فرو رفت.

در کنار ترشرویی سعودی‌ها برای رژیم صهیونیستی، اما سیگنال‌های مثبتی هم از سوی ریاض به تل‌آویو  ارسال شده که نشان می‌دهد در کنار حمایت از فلسطین، نیم نگاهی هم به روند عادی سازی دارد. عربستان مدت‌هاست که از آرمان فلسطین حمایت می‌کند و از تماس‌های رسمی با اسرائیل طفره رفته، اما به طور ضمنی توافق‌نامه «آبراهام» بین تل‌آویو و کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم پذیرفته است. هرچند اخبار زیادی درباره دیدارهای محرمانه مقامات سعودی و اسرائیلی در سال‌های اخیر منتشر شده است، اما اولین نمونه عینی که بتوان آن را اقدام عملی در عادی‌سازی روابط برشمرد، مجوز استفاده از حریم هوایی عربستان برای عبور هواپیماهای صهیونیستی بود تا به‌راحتی به شرق آسیا تردد کنند و اولین هواپیمای صهیونیستی در آبان 1400 در فرودگاه بین المللی «ملک خالد» ریاض به زمین نشست تا باب مصالحه بین عربستان و صهیونیست‌ها باز شود. در شهریور سال گذشته هم یک هواپیمای مسافربری اسرائیل در ریاض فرود آمد و در این مدت برخی تجار یهودی هم برای بررسی قراردادهای مالی با مقامات سعودی و به‌ویژه سرمایه گذاری در پروژه «نئوم» به عربستان سفر کرده‌اند. از طرفی، همزمان با صادر نشدن روادید به وزیران صهیونیست برای سفر به ریاض، در روزهای اخیر یک هیئت تجاری 12 نفره از رژیم صهیونیستی در نشست دولتی امنیت سایبری در شهر الدمام عربستان مشارکت کردند.

همچنین، سایت خبری i24 صهیونیستی هم روز جمعه اعلام کرد در ماه می گذشته «نیریت اوفیر»، پژوهشگر اسرائیلی برای سخنرانی در نشست «امنیت در خاورمیانه» که در ریاض برگزار شد، دعوت شده بود و حتی گفته می‌شود به عنوان رئیس این نشست انتخاب شده بود که صهیونیست‌ها این اقدام را مقدمه‌ای برای صلح بین تل‌آویو و ریاض اعلام کردند. از سوی دیگر، وال استریت ژورنال، هم به‌تازگی در گزارشی مدعی شد که عربستان به صورت جدی برای کنار زدن موانع پیش روی برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند و در این زمینه منابع سعودی و فلسطینی آگاه اعلام کردند که بن سلمان تضمین‌هایی ارائه داده مبنی بر این‌که ریاض در نهایت حمایت‌های مالی خود را از تشکیلات خودگردان فلسطین از سرمی‌گیرد به شرط آن‌که محمود عباس، رئیس تشکیلات هم بتواند اوضاع امنیتی را به دست بگیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷