تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۹۹۳۱
۰
plusresetminus
جهاد تبیین اساس و محور کار ماست
به گزارش بلاغ، جهاد تبیین یک فریضه الهی و قطعی است. (رهبر معظم انقلاب مورخ۱۴۰۰/۱۱/۱۰)
تبیین اساس کار ما است.
این جهاد تبیین بس ماجرای شگرف و عظیمی است که باید در راه شناخت، تبلیغ و جریان سازی و روشنگری به جزئیات آن دقت کرد تا بتوان از آن به تبیین رسید. در این مقاله سعی بر آن است جهاد تبیین و وظیفه آن برای قشر دانشجو بعنوان یک تشکل مطالبه گر و موذن جامعه چند نکته‌ای در باب نیک‌اندیشی بیان و‌ چگونگی آغاز یک حرکت انقلابی، که تاثیر شگرف آن به مرور زمان در بطن انقلاب دیده خواهد شد، طرح بحث شود.

 حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی سال ۱۴۰۰ خطاب به جوانان و دانشجویان تأکید کردند: «به مسئله‌ی «تبیین» اهمّیّت بدهید... می‌توانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.» ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
وقتی رهبر معظم خطاب به دانشجو این چنین بیان نمود و کلمه جهاد را در آن قرار داد ، باید دید قشر دانشجو چه کرد؟.

نگاهی گذرا به تاریخ نشان داده همواره افرادی که در تبعیت از امام زمان خویش تردید و سستی به خود راه داده‌اند، از زمانه سیلی محکمی خورده و خسران دیده اند .
وقتی رهبری برای اولین بار از کلمه جهاد تبیین  استفاده کردند، مدت‌ها گذشته و ایشان به صراحت لفظ و کلام رهبر در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب تصویری از توطئه‌ی «محاصره‌ی تبلیغاتی» را پیش‌روی همگان قرار دادند در جایی ذکر کرده اند: «اکنون مانند همیشه سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ نقشه‌ای که هدف اصلی آن القای ناامیدی در بین مردم و مسئولان است. سپس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جهادِ اساسی جوانان را غلبه بر این توطئه‌ی «یأس‌آفرینی» دشمن معرفی می‌کنند: «شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید.

ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ وظیفه ذاتی دانشجو بعنوان موذن جامعه استفاده از ظرفیتهای مهم در این راه است ، باید از تصویر سازی غلط دشمن و ناامید سازی جامعه جلوگیری کرد. تبیین در مقابل تحریف ؛آری روایت کنیم قبل از اینکه به غلط روایت شویم .

اگر در این راه وقت و هزینه هم از خود دهیم چه باک ،که فردا در پیشگاه وحدانی خداوند سربلند خواهیم بود به ندای لبیک به جهاد تبیین امام زمانه.

ساعت ها می‌شود زمان گذاشت و تورق نمود به این مسئله اما زمان عمل فرا رسیده در جایی که رهبری معظم فرمودند:. امروز «دشمن دو هدف را در جنگ نرم دنبال می‌کند: یکی این است که این زنجیره‌ی تواصی به حق و به صبر را قطع کند؛ دوّم اینکه حقایق را وارونه نشان بدهد.» ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ در این فضا دشمن از یک طرف جریانِ «تواصی بین مومنین» را هدف گرفته چراکه اگر «این زنجیره‌ی تواصی و توصیه کردن به یکدیگر [برقرار باشد]؛ هم توصیه به حق کنند، راه حق را تأکید کنند، هم توصیه‌ی به صبر بکنند؛ این، همه را نگه میدارد. اگر چنانچه تواصی به صبر و تواصی به حق و بصیرت در جامعه وجود داشته باشد، این جامعه به‌آسانی دستخوش تحرّکات دشمن نخواهد شد؛ امّا اگر چنانچه این جریان تواصی که زنجیره‌ی محافظت مؤمنان است، ‌قطع بشود قطعاً خسارت خواهد رسید.» ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ، بارها این جملات را در ذهن مرور کردم ، بارها ، بارها.

هر کلمه آن بارقه ای از امید به آینده است و ریل پیشرفت تمدن اسلامی است ، با کمی تامل میشود برای یکایک واژگان معنای ستبری به کار برد اما ساده ترین و بی آلایش ترین و با نفوذترین واژگان را خود شخص رهبری برای همه این جملات به کار برده است :جهاد تبیین.

اینک به جای تبیینِ جهاد تبیین ،باید وارد اقدام و عمل شویم و با تاسف و شرمساری از زمان اعلام این جهاد (مهرماه) تا این لحظه بیشتر رسانه‌ها از جمله رسانه ملی  و دیگر تشکل ها در تبیین ادبیات، مفهوم‌شناسی، چیستی و چرایی جهاد تبیین متوقف شده‌اند.

از ضروریات جهاد در میدان و عرصه‌های مختلف کارزار تبیین این است که رسانه‌های انقلاب اسلامی باید به‌جای رقابت‌های ، اتحاد، هم‌افزایی، هماهنگی، تقسیم‌کار و یک صدای واحد  را سرلوحه امور خویش قرار دهند.

در کارزار جهاد تبیین لازم است با آخرین نقشه و طرز تفکر دشمن در جنگ شناختی ،مدیریت ادراک، جنگ ترکیبی به شکل تخصصی آشنا شد و ابعاد، ملزومات، گونه‌ها و وسائل آن را شناخت. این مهم برای اصحاب رسانه و نیز همه رزمندگان و جهادگران(من جمله دانشجویان انقلابی) جبهه فرهنگی انقلاب و البته حافظان این مرزو بوم یک ضرورت و نیک گسترانیدن، لازم دارد.

امروز بعنوان یک دانشجو فریضه و وظیفه خود و هم کیشان خود میدانم که به هر وسیله ممکن حتی اگر لازم باشد که هست به دورترین‌نقاط این کشور رفته و روایت اقتدار این سرزمین پس از انقلاب و دستاوردهای این نظام چه در سطح ملی و چه بین المللی را که یک روایت گمشده است را نقل کنیم.

یاد بیتی یه ذهن متبادر گشت که :
در بیابان گر به شوق مکه خواهی زد قدم
سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور
مکه را میشود دستاوردهای نظام دانست و سرزنش خار مغیلان را میتوان دشمن و جریان مربوط به تحریف دانست ، چقدر دلگرم شدیم از اینکه در زمانه ایی زندگی می‌کنیم که رهبری مقتدر و نیک‌اندیش در چارچوب بررسی مسائل روز به خوبی نقط ضعف و قوت رانشان می دهد و اینک به نقطه حیاتی و استراتژیکی خوبی اشاره نموده :جهاد تبیین.
دو کلمه که در نهایت کلام روشنگری جریان حق در مقابل تحریف جریان دشمن و ناحق است.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار و العاقبة للمتقین

امیر حسن نیا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴