تاریخ انتشارجمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۵۹۸۴۴
با توجه به اعلام آمادگی رئیس جمهور کشورمان برای کمک به قطر در برگزاری جام جهانی2022، کشورمان چه مزایایی نسبت به دیگر کشورها برای این همکاری دارد؟.
۰
plusresetminus
فرصت اقتصادی طلایی ایران در جام جهانی قطر
به گزارش بلاغ؛ تا برگزاری بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال تنها چند ماه مانده است. قرار است این رویداد بزرگ اقتصادی-ورزشی از تاریخ ۳۰ آبان‌ تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در همسایگی ایران یعنی کشور قطر برگزار شود. رویداد بزرگی که هر چند به ظاهر یک جشنواره ورزشی قلمداد می‌شود اما در حقیقت، همواره این جنبه اقتصادی جام جهانی‌ بوده است که کشورهای جهان را به برگزاری چنین مراسم پرهزینه‌ای ترغیب می‌کند. در این میان، همسایگی ایران با قطر و وسعت کوچک این کشور، فرصت‌های اقتصادی متفاوتی را برای ایران در خود نهفته دارد که توجه به زوایا و تنوع آن می‌تواند سود خالصی را از این جشنواره نصیب ایران کند. در همین زمینه روز دوشنبه سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان که به دعوت امیر قطر برای شرکت در ششمین اجلاس سران اوپک گازی به دوحه رفته بود، درباره همکاری ایران با قطر برای برگزاری بازی‌های جام‌جهانی فوتبال گفت: «ایران برای برگزاری هر چه بهتر بازی‌های جام جهانی که قطر میزبان آن است، آمادگی کافی دارد.» در این گزارش سعی کرده ایم به مزیت های کشورمان برای مشارکت در جام جهانی قطر اشاره کنیم. مزیت هایی که می تواند برای تماشاچیان و طرفداران فوتبال از لحاظ مالی جاذبه های زیادی داشته باشد.
 
درآمدهای احتمالی قطر از مسافران جام جهانی
طبق آن چه در جام جهانی های گذشته اتفاق افتاده، گفته می شود احتمالا در طول برگزاری جام جهانی یک میلیون و 500 هزار  نفر برای تماشای بازی ها به قطر سفر کنند و هر مسافر به طور متوسط 15 روز در این کشور اقامت خواهد داشت. در جام جهانی 2018 روسیه هر نفر در طول سفر حدود پنج هزار دلار هزینه کرده بود که در جام جهانی 2022 قطر این مبلغ به شش هزار دلار می رسد. حالا با یک حساب سرانگشتی می بینیم که قطر تنها از مسافرانی که برای دیدن این بازی ها به این کشور مسافرت می کنند، حدود 9 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت اما با توجه به این که قطر کمتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد، قطعا نمی تواند از جمعیت 1.5 میلیون نفری مسافران پذیرایی کند و به همین دلیل باید از ظرفیت های کشورهای همسایه هم کمک بگیرد. بر اساس آن چه گفتیم اگر با دیپلماسی ورزشی، کشورمان بتواند تنها 5 درصد از این مسافران را جذب کند، می تواند در طول یک ماه نزدیک به 450 میلیون دلار درآمد داشته باشد.

مزیت های غیرقابل انکار کشورمان
پس از آن که قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد، وسعت کوچک این کشور، شایعه‌ای را بر سر زبان‌ها انداخت مبنی بر این که ایران می‌تواند با استفاده از فرصت جزایر خود در آب‌های خلیج فارس در این میزبانی با قطر مشارکت کند و برخی بازی‌ها در ایران برگزار شود البته طبق قانون فیفا وقتی کشوری به‌عنوان میزبان جام جهانی انتخاب می‌شود، دیگر امکان تغییر آن به این صورت که به طور مشترک با کشور دیگری، میزبانی را به عهده بگیرد، وجود ندارد؛ اما این شایعه تلنگری جدی برای اقتصاد ایران بود که اگر چه نمی‌تواند در برگزاری مشارکت کند اما می‌تواند در بهره‌برداری از بازار پررونق این رویداد شریک باشد. جزیره کیش به‌عنوان نماد توریسم ایران در آب‌های خلیج فارس، بهترین گزینه برای مشارکت گردشگری در روزهای جام جهانی‌ است. در ادامه هم به بخشی از مزیت ها و جذابیت هایی پرداخته ایم که کیش می تواند برای طرفداران جام جهانی داشته باشد.

1- فاصله هوایی 275 کیلومتری
یکی از مزیت های کیش فاصله اندک این جزیره با قطر است. از نظر هوایی این جزیره با دوحه تنها 275 کیلومتر فاصله دارد و در کمتر از 40 دقیقه می توان از طریق هوایی از کیش به دوحه رسید. یعنی برای دیدن یک بازی در ساعت 6 عصر کافی است ساعت 4 عصر سوار هواپیما شوید تا به موقع به بازی برسید البته از طریق دریا هم می شود از کیش به قطر رفت. این مسیر که می تواند جذابیت های گردشگری زیادی برای گردشگران و طرفداران داشته باشد، 6 ساعت طول می کشد. در ضمن کیش از نظر آب و هوایی شرایطی بسیار شبیه قطر دارد که می تواند به عنوان کمپ تیم های ملی کشورهای شرکت کننده در جام جهانی هم انتخاب شود.

2-  نبود نیاز به روادید
یکی دیگر از مزیت های کیش این است که در مناطق آزاد لغو روادید داریم و مسافران برای هر سفری نیاز به گرفتن روادید ندارند و فقط با داشتن گذرنامه می توانند به این جزیره سفر کنند.

3- هزینه اقامت و خوراک کمتر از قطر
یکی دیگر از مزیت های کیش نسبت به دیگر کشورها و حتی خود قطر ارزان بودن معنادار قیمت ها در این جزیره نسبت به قطر و امارات است. (امارات قرار است بخشی از گردشگران جام جهانی 2022 را جذب کند. به عنوان مثال بهترین هتل ها در جزیره کیش حدودا شبی بین 40تا 100 دلار (یک تا 2.5 میلیون تومان) است. این در حالی است که کف قیمت در قطر و امارات برای هتل های متوسط از شبی 500 دلار شروع و تا شبی 2100 دلار (15 تا 52.5 میلیون تومان)هم می رسد. درباره غذا هم به همین نحو است. میانگین قیمت بهترین غذا در کشور ما حدود 10 دلار (250 هزار تومان) است، این در حالی است که در کشور قطر و امارات میانگین قیمت غذا بین 100 تا 500 دلار (2.5 تا 12.5 میلیون تومان) است.

4- سود گردشگران از انتخاب کیش
قبل از این که سود گردشگران از انتخاب کیش را محاسبه کنیم باید این نکته را بگوییم که در حال حاضر پروازی از کیش به دوحه نبود تا قیمت این پرواز را محاسبه کنیم اما با توجه به پرس و جوهای خبرنگار ما با هواپیمایی کشوری، قیمت احتمالی پرواز به دوحه را برای هر طرف حدود 5 میلیون تومان اعلام کرده‌اند یعنی هر مسافر باید برای رفت و برگشت از کیش به قطر و برعکس حدود 400 دلار هزینه کند. اگر در طول اقامت 15 روزه پنج بار هم این اتفاق رقم بخورد، هزینه پروازی هر مسافر 1200 دلار می شود اما اگر قیمت هتل در قطر و امارات را به طور متوسط برای هر شب هزار دلار در نظر بگیریم و هزینه هر روز غذا را هم برای دو وعده 400 دلار، هر گردشگر در مدت اقامت در قطر یا امارات باید حدود 21 هزار دلار پرداخت کند این در حالی است که برای همین مدت اقامت در کیش باید حدود 1800 دلار برای اقامت و غذا و 1200 دلار  هم برای هزینه پرواز پرداخت کند که در مجموع سه هزار دلار می شود که یک هفتم هزینه اقامت در دوحه یا دبی خواهد بود البته اختلاف هزینه های تفریحی، حمل و نقل و ... را هم اگر به این فهرست اضافه کنیم، بسیار بیشتر و اختلاف 18 هزار دلار می شود.

5-  زیرساخت های لازم
هم اکنون بیش از 60 هتل 4 و 5 ستاره در کیش با 3300 اتاق و 12 هزار تخت وجود دارد. همچنین چندین کمپ برای تمرین های تیم فوتبال در این جزیره فعال است. از لحاظ تفریحات آبی هم جزیره کیش زیرساخت های خوبی دارد و 95 درصد از ورزش های آبی کشور به این جزیره اختصاص دارد. در حوزه توریسم سلامت هم یک بیمارستان فوق تخصصی اکنون در کیش فعال و قرار است به زودی یک بیمارستان با مجموعه ای از خدمات پزشکی هم افتتاح شود.

شرط تامین منافع ما در جام جهانی
شاید حالا کمی برای شروع دیر باشد اما طبق گزارش ها در این زمینه اتفاق های خوبی افتاده و طبق گفته مدیر عامل منطقه آزاد کیش با هماهنگی فدراسیون فوتبال، ستاد جام جهانی در منطقه کیش تشکیل شده اما با این حال با توجه به سفر رئیس جمهور به قطر و افزایش مراودات دو کشور، در صورتی که وزارت خارجه با همراهی وزارت ورزش و وزارت گردشگری، دیپلماسی ورزشی فعالی داشته باشند شاید بتوان در کنار تامین بخشی از مواد غذایی و کالای کشور قطر در طول برگزاری جام جهانی، به دنبال جذب گردشگر هم بود.

سود گردشگری کشورمان از جام جهانی
در صورت تحقق جذب تنها 5 درصد از گردشگران جام جهانی می توان سودی نزدیک به 450 میلیون دلار کسب کرد و همچنین شهرهای زیبای ساحلی جنوب کشورمان هم می‌توانند اهداف خوبی برای گردشگری در دوران جام جهانی و جلب نظر گردشگران خارجی در آینده باشند. در ضمن در کنار تامین بخشی از محصولات غذایی مورد نیاز قطر، با توجه به پایین بودن هزینه هایی مثل هزینه های سلامت در کشورمان، می شود به جذب توریسم سلامت هم در طول جام جهانی بیشتر توجه کرد که البته همه این ها نیاز به یک دیپلماسی قوی و تبلیغات درست دارد. 
رعیت نواز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴