تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۴۵۸۴۷۷
در حالی که بغداد ۱۰ دی ماه را رسما پایان ماموریت و خروج نظامیان آمریکایی از عراق اعلام کرد گروه های مقاومت این ادعا را رد می کنند.فرمانده کتائب گفت: اخراج آمریکا کمترین وظیفه در برابر حاج قاسم است.
۰
plusresetminus
آیا آمریکا از عراق خارج می‌شود؟
به گزارش بلاغ؛ پارلمان عراق پس از عملیات تروریستی ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس قانون الزام دولت کاظمی به اخراج فوری نظامیان اشغالگر آمریکایی از این کشور را به تصویب رساند  اما با این حال این مصوبه به بهانه های مختلف به عقب افتاد تا این که دولت آمریکا اعلام کرد تا پایان سال 2021 نظامیان خود را از عراق خارج خواهد کرد، اما با این که چند روزی از سال میلادی 2022 گذشته و به رغم اعلام دولت کاظمی مبنی بر پایان ماموریت نظامیان آمریکایی در این کشور، رهبران احزاب سیاسی عراقی می گویند اعلام خروج نظامیان اشغالگر از کشورشان نمایشی بیشتر نیست و این نیروها همچنان در عراق به سر می برند.

جنبش صدر که در انتخابات پارلمانی اخیر بیشترین کرسی ها را به دست آورده خواستار پایان دادن به هرگونه استفاده از حریم هوایی عراق از سوی نیروهای اشغالگر و همچنین خروج نیروهای نظامی و امنیتی از سفارت آمریکا در بغداد شده و گفته است از این به بعد باید شمار مستشاران خارجی و وظایف آن ها دقیقا مشخص شود و نیروهای نظامی عراق باید به طور کامل مسئولیت لجستیک و امنیتی در کشور را برعهده بگیرند و هیچ طرف خارجی حق مداخله در کار ارتش را نداشته باشد.احمد الکنانی، عضو ائتلاف الفتح در گفت وگو با پایگاه اینترنتی العهد نیوزگفت،  نظامیان آمریکایی با همان تعداد و تسلیحات ، در خاک عراق حضور دارند و فقط عنوان ها تغییر کرده است.

« احمد عبدالحسین» از اعضای دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق با اشاره به این که نشانه‌ای از خروج نظامیان آمریکایی از عراق به چشم نمی‌خورد، اقدام واشنگتن در این زمینه را فریبنده خواند. وی افزود: ما تاکنون هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق نمی‌بینیم. نظامیان آمریکایی از عراق به سمت‌های پایگاه‌های خود در اردن یا حتی کشورهای حوزه خلیج فارس نرفته‌اند.« الرکابی» عضو سابق کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق با بیان این که اعلام خروج نیروهای آمریکایی از کشورش یک نمایش دروغین است، گفت عراق هیچ نظارتی بر نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه عین الاسد ندارد.

چندروز قبل نیز«ابوآلاء الولائی» دبیر کل کتائب سیدالشهداء عراق گفت: اخراج آمریکایی‌ها از منطقه کمترین وظیفه و وفاداری به حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس است. در همین حال گروه های مقاومت عراقی هشدار داده اند برای اخراج نظامیان اشغالگر به زور متوسل خواهند شد و طی چند روز گذشته چند حمله به کاروان های لجستیک نظامیان آمریکایی شده که ادعای خروج نظامیان آمریکایی از عراق را با ابهام روبه رو کرده است.

هر چند برخی کارشناسان معتقدند آمریکا با اوج‌گیری قدرت چین ترجیح می‌دهد که توان نظامی خود را بر محور «ایندو-پاسیفیک» متمرکز و نظامیان خود را از غرب آسیا خارج کند اما به نظر می رسد با توجه به این که چین روزانه 14 میلیون بشکه نفت از خلیج فارس وارد می کند یکی از راه های مهار چین کنترل منابع نفت و گذرگاه های آبی است  و بر این اساس بعید است که آمریکا نیروهای خود را از منطقه خارج کند.
کامیار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴