تاریخ انتشاريکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۰
کد مطلب : ۴۵۴۳۲۵
همانگونه که امیرالمومنین علی (ع) در پیمودن مسیر حرکت خود از سوی دیگران، آنها را تشویق می‌کرد و به آیندگان نوید داده است، دولت شهیدان رجایی و باهنر نیز، که سعی داشتند روش مولایشان را مبنای حرکت خود قرار دهند، دولت آقای رئیسی نیز می‌تواند موفق‌ترین دولت در پیمودن مسیر مظهر عدالت آقا امیرالمومنین علی(ع) باشد بشرطها و شروطها.
۰
plusresetminus
دولت تکرارپذیر
به گزارش بلاغ؛ از محاسن ما مسلمانان بویژه شیعیان در همه موضوع‌ها به خصوص حکومت و مسائل پیچیده حکومت‌داری و مردمداری، برخورداری از تجربه‌های ارزشمند و بی بدیل مشی و منش فردی و اجتماعی امامان معصوم بویژه امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام است.
بگواه همه مورخین، از موافقین و مخالفان، حکومت ۴ سال و ۹ ماه آقا امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام در رعایت حقوق عامه، توزیع عادلانه بیت المال، بکارگیری شایسته‌ترین نیروها در تصدی مسئولیت‌ها، نظارت دائمی بر رفتار و کردار مسئولان، مبارزه قاطع و انعطاف ناپذیر با فساد و مفسدان در تمام سطوح و ترویج مکارم اخلاقی و تبلیغ عملی ارزش‌های انسانی و...، موفق‌ترین دولت در تاریخ بشریت بوده است.

 علی پس از رسیدن به خلافت، والیان قبلی را عزل کرد. او افراد مورد اعتماد خود را به جای برکنارشدگان گماشت . وی مخالف تمرکز کنترل خلیفه بر روی درآمدهای استانی بود. او غنائم و بیت‌المال را از انحصار اشراف درآورد و به‌طور مساوی بین تمامی مسلمانان تقسیم کرد. در حکومت وی، تمامی مسلمانان، چه آن‌هایی که سابقه‌ای طولانی در اسلام داشتند و چه آن‌هایی که به‌تازگی مسلمان شده بودند، بدون لحاظ تعصبات قومی و قبیله‌ای، بهره‌ای یکسان از بیت‌المال می‌بردند. همچنین علی بر خلاف خلفای قبلی، پیشنهاد داد که تمام درآمدهای دیوانی توزیع گردد و چیزی از آن اندوخته نشود.

گستره حکومت اسلامی در عصر امام علی علیه‌السلام، که چندین کشور کنونی را شامل می‌شد، علی‌رغم شرائط ارتباطی آن دوره، به خوبی اداره می‌شدند و با وجود انتصاب افراد درستکار و مدیران پاک‌دست و ساده‌زیست و باتقوا، باز هم امیرالمومنین با گذاردن "عیون"، بر کارکرد و رفتار کارگزاران خود نظارت دقیق می‌کرد تا نکند شرائط قدرت، تغییراتی را در آنها بوجود آورد و با اقدام پیشگیرانه مانع بروز فساد و انحراف و انحطاط می‌شد.

در حکومتی که خلیفه، به‌عنوان بزرگ‌ترین فرد مسئول جامعه در گرم‌ترین ساعات روز با حضور خود در خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های شهر، اجازه نمی‌داد کسی به دیگری تعرضی کند و خود را در قبال امنیت و آرامش جامعه تا این حد مسئول می‌دانست و خواب و استراحت حداقلی را نیز بر خود روا نمی‌دید تا حق فردی از افراد جامعه مورد تعدی قرار نگیرد و تظلم‌خواهی کسی بدون پاسخ گذارده شود، جا دارد که حتی دشمنان نیز زبان به اعتراف و ستایش بگشایند چنانکه به وفور در این زمینه مطالب فراوانی وجود دارد.

حکومت علوی، نمونه ومدل قابل اجراء و سرشار از زیبائی‌های عدالت و شکوفایی استعدادها و امکان‌یابی رشد و تعالی برای همه انسان‌هاست که برای همیشه قابلیت اجراء را دارد. این حکومت اگر بخوبی تشریح شود، بغایت مورد استقبال جوامع جهانی در همه ادوار و میان همه نسل‌ها قرار خواهد گرفت.  

بشریت معاصر عمیقاً تشنه حکومت علوی است. جاذبه‌های این حکومت زمانی مورد اقبال جهانی قرار می‌گیرد که نمونه امروزین آن بتواند برای مردم کشورهای مختلف قابل رویت و مشاهده شود. دولت آقای رئیسی می‌تواند این نقش را در صورتی ایفاء کند که با استمساک به ارزش‌های حکومت علوی، فقر و فساد را ریشه‌کن و عدالت را در تامین زندگی متوسط برای قاطبه ملت ایران فراهم کند و این شدنی نیست مگر در پرتو اراده‌ای پولادین در تدسی از رهنمودهای رهبری انقلاب اسلامی.

در کوتاه سخن اینکه، شرائط کنونی کشور، این فهم عمومی را بوجود آورد که عبور از وضعیت مرگبار کنونی و برون رفت از چالش‌ها و بحران‌ها زمانی حاصل می‌شود که ملت در راستای اراده خدمت خالصانه دولت، کمر همت را محکم ببندد و در راه سازندگی کشور در ابعاد گوناگون با دولت تعامل کند و با شکیبایی در قبال دنیایی از نارسائی‌های بجامانده، سعی و تلاش توأم با مقاومت در راه ایجاد ایرانی سربلند را چند برابر سازد و گوش به شایعات و عملیات روانی دشمنان معاند و فریب‌خوردگان داخلی‌شان ندهد.
محمد فاطمی
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴