تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
کد مطلب : ۴۴۹۱۴۰
آنانی که در مسیر زندگی با بن بست‌هایی در عرصه‌های مختلف مواجه می‌شوند، تنها راه برون رفت از نومیدی را الگو قراردادن حسین بن علی علیهماالسلام می‌دانند که با این الگو به سرافرازی و رستگاری و جاودانگی دست خواهند یافت.
۰
plusresetminus
حسین(ع)، الگویی جاودانه
به گزارش بلاغ، دنیا هرچه به سوی دنیاگرایی به پیش برده شود و خود را از ارزش‌های عالی انسانی توسط دنیازدگان دور ببیند، بیش از هر زمانی خود را تشنه راه سیدالشهداء خواهد یافت تا ساکنان خود را به آرامش درونی و رستگاری اخروی برساند.

سوم شعبان چهارم هجری قمری، زمانی است که خداوند در ادامه فیض جاری خود، نعمت بزرگی به بشریت عنایت فرمود تا برای همیشه تاریخ، انسان‌ها با قرارگرفتن در این سفینه، خود را از هر حادثه حتی مرگبارترین نوع آن نجات دهند و به ساحل امن و بهشتی برسند.

در حقیقت، مولود سوم شعبان، طلیعه درخشش امید در عمق وجود سرخوردگان تاریخ و محرومان و آزادگان جهان است.

امام معصومی که با سنجش دقیق شرائط زمانه، بهترین شیوه برای احیای شایسته‌ترین دین خداوند را برگزید و راه و رسم زیست انسانی و الهی در سخت‌ترین شرائط را به انسان‌ها آموخت تا هیچ آزاده‌ای در تاریخ نباشد که نداند در حساس‌ترین عسرت زمانه چه باید بکند. در مکتب حسینی، از خودگذشتگی برای آرمان دینی، که همان فلسفه خلقت انسان‌هاست، به عالی‌ترین روش ارائه شده و این حقیقت به اثبات رسانده شد که برای برپاداشتن حکومت اسلامی و نابودی حکومت جور و ظلم و فساد، باید گرانسنگ‌ترین سرمایه (حسین‌ابن‌علی علیهمالسلام) ایثار شود و درخت حکومت الله در زمین با آسمانی‌ترین خون (ثارالله) آبیاری گردد.

مولود سوم شعبان درس‌های بزرگی به انسان‌ها داد که پاک و الهی‌بودن شرط انقلابی‌ماندن و نائل آمدن به قله عزت و جاودانگی است. سیدالشهداء مظهر انسان چند وجهی است که بواسطه ایجاد فضیلت‌های فراوان در خود، محبوب پیامبر، مصباح هدایت، کشتی نجات، سید و سرور جوانان بهشت و نمونه عینی مکتب نبوی و علوی است.

امام حسین(ع) بزرگ‌ترین آمر بمعروف و ناهی از منکر بود، آنچنانکه خود می‌گوید: می خواهم امر به معروف و نهی از منکر نمایم و به سیره جدّم و پدرم علی بن ابی طالب سیر نمایم. یعنی من با سلاح امر به معروف و نهی از منکر که سلاح همه انبیاء و صلحاء است از جمله سلاح پیامبر(ص) و علی(ع) با دشمن می جنگم.

سراسر زندگی امام حسین(ع) حکایت از امتناع و خودداری از سازش با ستم و باطل دارد تا آنجا که آن حضرت در تاریخ به ابوضیم (پدر مقاومت و ایستادگی) ملقب شده است. امامی که در مقام دعا و نیایش خدا را سپاس می گوید که در دولت ائمه کفر که عهد الهی را شکستند و پیامبران خدا را تکذیب کردند به دنیا نیامده است و در شرایطی به دنیا آمد که با بعثت پیامبر اسلام توحید حاکم و هدایت الهی محقق شد.

اوج این خصلت را در امام حسین علیه السلام زمانی نظاره گر هستیم که خبر مرگ معاویه به او می رسد و از آن حضرت درخواست بیعت با یزید می شود و امام از بیعت کردن امتناع می کند و برای این امتناع منطق دارد و آن اینکه مانند منی که از اهلبیت نبوت و معدن رسالت است می خواهید با یزیدی که مردی فاسق و شراب خوار قاتل نفوس محترمه و متجاوز آشکار است بیعت کند در حالیکه «و مثلی لایبایع مثله» شخصی چون من با مردی چون یزید بیعت نمی کند. در این بیان نمی گوید حسین با یزید بیعت نمی کند بلکه هر انسانی که شخصیتی چون من دارد یعنی موحّد صالح وارسته آزاده، عزیز به کمال رسیده ای با شخصیتی چون یزید که به انواع آلودگیها آلوده است سازش نمی کند و دست بیعت به او نمی دهد و در برخورد دیگری که ولید با امام دارد حضرت می فرماید: «و علی الاسلام السلام اذبلیت الامة براع مثل یزید» مرگ اسلام فرا می رسد وقتی که امت گرفتار سرپرستی چون یزید باشند.

 حسین(ع) پدیدآورنده حماسه کربلاء است. نام مولود سوم شعبان با نام عاشورا با هم عجین است که با یاد یکی دیگری تداعی می شود. عاشورا بزرگ‌ترین حادثه تاریخ در راستای امامت برای تحقق اهداف امام تحقق پیدا کرد. حادثه ای که از آغاز تا انجام آن درس آموز است. الگویی است جاودانه برای همه کسانی که اگر بخواهند انسان باشند و وظیفه شناس، از جهت فردی و اجتماعی می‌توانند بهترین درس را از قهرمان کربلاء فرا گیرند..

امام حسین(ع) در نهضت عاشورا برای اینکه اعلام کند که راه او ویژه او نیست بلکه راهی است جاودانه که گذشتگان همان راه را رفته اند و آیندگان باید همان راه را طی کنند ماهیت آن را امر به معروف و نهی از منکر می داند و امر به معروف و نهی از منکر هم راه انبیاء و روش صالحان است، چنانکه امام باقر(ع) فرمود: انّ الامر بالمعروف و النهی عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاج الصلحاء، فریضة عظیمة بها تقام الفرائض و تأمن المذاهب و تحلّ المکاسب و تردّ المظالم و تعمر الارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر سبیل پیامبران و روش صالحان است، فریضه بزرگی است که فرائض و واجبات با آن اقامه می شود و راهها امن می گردد و درآمدها حلال می شود و ستم ها بر طرف می شود و از دشمنان انتقام گرفته می شود و کارها مستقیم می گردد. لذا امام در وصیتش به محمد بن حنفیه بر این استراتژی تکیه می کند و می نویسد: ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرة جدی وابی علی ابن ابیطالب.
حسین(ع) به عنوان الگو در هر زمانی منشاء تربیت نسلی می‌شود که ادامه دهنده راه و رسم اویند.

در زمانه ما، پاسداران جان برکف، با پیروی از سید و سالار خود حضرت سیدالشهداء توانستند خالق حماسه‌های بی‌بدیل در تاریخ سده‌های اخیر شوند و نتیجه مجاهدت‌های این جان برکفان، نظام جمهوری اسلامی با آرمان‌های مقدسی است که هنوز دولت‌های منتخب ملت نتوانستند کسری از اعشار آن آرمان‌ها را محقق کنند.

کوتاه سخن آنکه، جهان ملتهب کنونی که از جور ظالمان به فغان آمده، بیش از هرچیز نیازمند بازشناسی سیره و سبک زندگی امام حسین(ع) برای بدست آوردن اخلاق، معنویت و عدالت است. میلاد سراسر نور و رحمت بزرگ پاسدار تاریخ اسلام بر فرزندان رشیدش در ایران اسلامی و سراسر جبهه مقاومت مبارک‌باد.
محمداسماعیل امام‌زاده
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴