تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۱۵۳۰۲
به تعبير مقام معظم رهبرى، دو آسيب و خطر بزرگ «فراموشى» و «تحريف» است كه در كمين هر حادثه بزرگ تاريخى ازجمله دفاع مقدس قرار دارد. به تعبير ايشان يكى از راه‌هاى مقابله با اين آسيب، اردوهاى راهيان نور است.
۰
plusresetminus
« راهيان نور »، سنت حسنه در معرض فراموشى و تحريف جنگ
به گزارش بلاغ، سفرهاى راهيان نور كه با هدف آشنايى با فضاى جنگ تحميلى و شهامت و شجاعت شهدا به‌طور منظم از سال ۱۳۷۶ راه‌اندازى شده، از آن زمان تاكنون به‌شدت مورد توجه جوانان قرار گرفته است. البته اين سفرها مختص جوانان نبوده و هرساله اقشار مختلف جامعه از زن و مرد در سنين و رده‌هاى گوناگون در مناطق دفاع مقدس ۸ ساله حضور مى‌يابند. حضور نسل‌هاى مختلف انقلاب همگام با هم در جبهه‌هاى حق عليه باطل تابلويى از همگونى، اتحاد و يكپارچگى ملت ايران بوده و امكان ارتباط نسل‌هاى مختلف انقلاب با يكديگر و انتقال تجربيات و اعتقادات نسل اول به سايرين را فراهم مى‌كند.
 
ترديدى نيست كه حضور نوجوانان و جوانان در اين سفرها بر اعتقادات، روحيه و سبك زندگى آنان تأثيرات گسترده‌اى داشته و دارد؛ چراكه تعليم و تربيت نسل جوان جامعه مختص به حضور در مدرسه و دانشگاه نبوده و اردوهاى فرهنگى يكى از ابزارهاى پرورش صحيح و اسلامى اين نسل است.

بازديد نسل جديد انقلاب از مناطقى كه تنها خاطرات آن‌را شنيده‌اند و خوانده‌اند، موجب فهم و درك بهتر آن‌ها از واقعيت‌هاى جنگ و مبارزه و مأنوس شدن آنان با فرهنگ مقاومت، شهادت، شهامت و ايثار مى‌گردد. نسل جوان امروز بيش از همه در معرض تهاجمات فرهنگى دشمن از طريق فضاى مجازى و شبكه‌هاى ماهواره‌اى قرار داشته، لذا اين سفرها گامى در جهت مقابله با اين تهاجمات و آشنايى با فرهنگ اصيل اسلامى است. جوان با مشاهده واقعيت‌ها، به تاريخ خود و حق و حقيقت پى برده و با آگاهى و اراده بيشتر احساس مسؤوليت كرده و سعى در حفظ و احياى آن خواهد داشت. به تعبير مقام معظم رهبرى، دو آسيب و خطر بزرگ «فراموشى» و «تحريف» است كه در كمين هر حادثه بزرگ تاريخى ازجمله دفاع مقدس قرار دارد. به تعبير ايشان يكى از راه‌هاى مقابله با اين آسيب، اردوهاى راهيان نور است: «اردوهاى راهيان نور و بازديد از مناطق عملياتى يك سنت حسنه به‌منظور پيشگيرى از دو آسيب فراموشى و تحريف است.»
 

در عين حال تداوم اين سفرها مانع از فراموش شدن شهامت‌ها و از جان‌گذشتگى‌هاى شهدا و جانبازان شده و يادآورى خاطرات آن دوران، موجب افزايش اقتدار و عزت ايران در مقابل زورگويان و مستكبرين مى‌گردد. به همين دلايل و باتوجه به اهميت اين اردوها براى انقلاب اسلامى است كه مقام معظم رهبرى از اين اردوها تعبير فناورى براى استخراج «گنج‌ بى‌پايان» و ثروت عظيم نمودند كه بايد به اين فن‌آورى استخراج آن دست‌يابيم و آن‌را به‌كار بگيريم.

البته آنطور كه رهبر معظم انقلاب اسلامى به دست‌اندركاران راهيان نور (سفند ۹۵) توصيه كردند، به‌گونه‌اى بايد برنامه‌ريزى شود كه بازديدكنندگان از مناطق عملياتى دفاع مقدس، بعد از بازگشت، پيوندى ناگسستنى با اين حادثه‌ى مهم و ارزش‌هاى آن پيدا كنند و فعاليت‌هاى فرهنگى در راستاى حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و تكريم از يادگاران آن انجام پذيرد، چنان‌كه مقام معظم رهبرى مهم‌ترين نكته در اردوهاى راهيان نور را اين‌گونه بيان مى‌كنند: « نكته اصلى و كليدى در اردوهاى راهيان نور، ايجاد زمينه براى «زيارت با معرفت» است.»

این روزها با بروز پدیده کرونا، زندگی نه تنها ما ایرانیان که همه کشورهای درگیر، دچار اختلال شده که یکی از آن امور مهم، موضوع "راهیان نور" و معرفت‌افزایی عملی برای نوجوانان و جوانان است که امید می‌رود در اولین فرصت پس از ریشه‌کنی کرونا، راهیان نور مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد تا با مدد شهداء، ضایعات و خسارات کرونا به‌خصوص در حوزه فرهنگ جبران شود. انشاءالله

  محسن رحمانی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴