رئیس‎اتحادیه‎ فرش‎دست‎بافت ساری در گفت‌وگو با بلاغ مطرح کرد

هنر گمنام قالی بافان مازنی به کام تاجران داخلی و خارجی

تاریخ انتشارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۷۸۶۸
ملیحه محمدی گفت: مسئولان باید هوشیار باشند، در صورتی که این هنرمندان حمایت نشوند، فرش دست بافت مازندران نه تنها به کام چشم بادمی ها و تاجران داخلی هست به نام‌شان هم می شود.
۰
plusresetminus
هنر گمنام قالی بافان مازنی به کام تاجران داخلی و خارجی
به گزارش خبرنگار بلاغ از ساری بسیاری از خانواده های ایرانی به ویژه مازندرانی از راه بافت فرش (قالی بافی) امرار معاش می کنند اما این هنرمندان که در اقتصاد کشور نیز نقش مهمی را دارا هستند، نیاز به حمایت جدی مسئولان دارند.
رئیس اتحادیه فرش دست بافت ساری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه مازندران بهترین بافندگان کشور را دارد، اذعان داشت: این ذهنیت که مازندران فرش دست بافت ندارد، باید پاک شود.
ملیحه محمدی با بیان اینکه مازندران 45 هزار بافنده‎ی فرش دارد، افزود: 10 هزار و پانصد نفر از این بافندگان در مرکز استان فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه فرش دست بافت مازندران با کیفیت ترین فرش دست بافت است، تصریح کرد: مسئولان استان باید زمینه هایی فراهم کنند تا فرش مازندران در کشور جایگاه خود را پیدا کند.
این مسئول خاطرنشان کرد: بافندگان فرش دست بافت ساروی حاضر هستند با بافندگان فرش دست بافت شهرستان های قم، مشهد، کرمان و تبریز و... نیز رقابت کنند تا بتوانند توانمندی های خود را نشان دهند اما مسئولان استان باید این زمینه ها را فراهم کنند.
ملیحه محمدی با بیان اینکه 7 کارگاه فرش دست بافت و 2 مجتمع فرش دست بافت در حال حاضر در استان فعالیت می کنند، افزود: من به عنوان یک تولید کننده فرش دست بافت مالک یکی از این مجتمع ها در شهرستان ساری هستم.
این بانوی هنرمند ساروی با اشاره به اینکه  مدت 3 سال است که طرح و نقشه از ژاپن برای او ایمیل  می شود و پس از بافته شدن به واسطه یک تاجر تهرانی از کارگاه های مازندران، بی نام و نشان قیچی و خارج می شود، عنوان کرد: متأسفانه تاجران داخلی و خارجی هنر دست بافندگان فرش مازندران را به نام خود می زنند و فرش دست بافت مازندران با بهترین کیفیت نام و نشانی ندارد و بی نام نشان مانده است.
محمدی درباره علاقه مندی اش به بافت فرش تأکید کرد: از سن 9 سالگی در خانواده 8 نفره در روستای آکند ساری شروع به یادگیری و بافت فرش کردم و این کار تنها منبع درآمد خانوادگی ما به شمار می آمد.
رئیس اتحادیه فرش دست بافت ساری با بیان اینکه این شغل را ادامه دادم و با علاقه و پشتکاری که داشتم، خوشبختانه موفق شدم و بعد از ازدواج نیز در کنار همسر و فرزندانم که به این هنر و صنعت علاقه‌ی فراوان دارند، کار طراحی، بافندگی و تولید را ادامه می دهیم، بیان داشت: عاشق بافتن فرش هستم و با نشستن زیر دار قالی آرامش خاصی در وجودم احساس می کنم.
وی از مسئولان خواست تا با برگزاری نمایشگاه در استان و دعوت از کارشناسان برتر در زمینه فرش دست بافت این هنر و صنعت ملی که با دستان پر توان هنرمندان استان بافته می شود را به هنرمندان کشور نشان دهند تا جایگاه هنرمندان مازندران در زمینه بافت فرش در کشور مشخص و فرش مازندران نشان دار شود.
محمدی هشدار داد: مسئولان باید هوشیار باشند، در صورتی که این هنرمندان حمایت نشوند، فرش دست بافت مازندران نه تنها به کام چشم بادمی ها و تاجران داخلی هست به نام‌شان هم می شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴