تاریخ انتشارجمعه ۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۴۷۲۵۷۹
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: وقت پاسخگویی آمریکا در دادگاه بین‌المللی فرا‌رسیده است.
۰
plusresetminus
کدخدایی: آمریکا برای جنایاتی که مرتکب شده، باید محاکمه شود
به گزارش بلاغ؛ عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان در دومین همایش بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی با بیان اینکه حقوق بشر به عنوان یک موضوع پذیرفته شده مورد قبول است گفت: قالب کشورها مدعی‌اند که هم مدافع حقوق بشر هستند و هم اصول آن را رعایت می‌کنند.
وی ادامه داد: امروز دولتی وجود ندارد که بگوید حقوق بشر را دنبال و اجرا نمی‌کند و در مقابل انبوهی از اسناد بین‌المللی که تعهدات حقوق بشری را بر کشورها تحمیل می‌کند وجود دارد و سازمان‌های حقوق بشری نیز بسیار هستند.

کدخدایی با بیان اینکه عملکرد دولت آمریکا عیان و روشن است گفت: از یک سو تعهدات و اصول و قواعد حقوق بشر و از سویی دیگر تعهدات آن نیز مشخص است.
عضو شورای نگهبان با ‌اشاره به اقداماتی که آمریکا برای منافع خود انجام داده است گفت: رژیم آمریکا هرساله گزارش حقوق بشری را منتشر می‌کند اما باید اقدامات خود آن نیز مشخص شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: برخی از صاحب‌نظران آمریکایی در خود آمریکا نسبت به جنایات این کشور در افغانستان و به‌ویژه زندان گوانتانامو و شکنجه قرون وسطایی زندانیان آن اعتراض کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آمریکا اعلام می‌کرد که اقدامات انجام شده در گوانتانامو بر اساس قوانین این کشور ایرادی ندارد گفت: اما حقوق‌دانان آمریکایی اعتراض کردند که در قانون چنین موضوعی وجود ندارد و رئیس‌جمهور و کنگره حق اعطای دستور در این باره را ندارند.

کدخدایی ادامه داد: حقوقدانان آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که آمریکا که خود مدعی حقوق بشر است، حقوق اولیه مردم را نقض می‌کند در قضیه عراق هم شاهد بودیم که با بهانه اینکه رژیم عراق دارای سلاح‌های کشتارجمعی است علیه این کشور جنگ به راه‌انداختند که در نتیجه آن مردم عراق آواره شدند و زیرساخت‌ها در این کشور از بین رفت.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: جنایات آمریکا علیه افغانستان و عراق به حدی آشکار بود که صدای خود آمریکایی‌ها را درآورد. بعد از مدتی با روی کار آمدن دولت اوباما در آمریکا گفته شد که زندان‌ها باید برچیده شود اما یک قانون حداقلی وضع شد و فعالیت آن ادامه یافته است البته اخیراً گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که فعالیت دادگاه گوانتانامو همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در بحث عراق و افغانستان که در آنها جنایات هولناک برخلاف اصول و اسناد حقوق بشری واقع شد قطعنامه‌های شورای امنیت هم نادیده گرفته شده است گفت: این قطعنامه‌ها تأکید می‌کند؛ در هر اقدامی که می‌خواهد صورت بگیرد باید اصول و قواعد بین‌الملل و حقوق بشر و حقوق بشردوستانه رعایت شود اما هیچ‌کدام در اقدامات آمریکا در به‌اصطلاح مبارزه با تروریسم رعایت نشده است.

مسئولیت جنایات داعش در سوریه و عراق 
از سوی گروه‌های تکفیری به عهده آمریکاست
وی به جنایات گروه داعش ‌اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها اعتراف کردند که داعش به عنوان یک گروه تروریستی تکفیری، مولود سیاست‌های آمریکا بود و حمایت این کشور را داشتند هدف آمریکا از تشکیل داعش این بود تا جنایت‌هایی که خودشان رویشان نمی‌شد انجام دهند را به این گروه واگذار کنند و با تهدید منافع مشروع مردم در منطقه به دنبال آن بودند تا منافع نامشروع خودشان را تأمین کنند. مسئولیت جنایات داعش در سوریه و عراق از سوی گروه‌های تکفیری به عهده آمریکاست.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا خلاف موازین حقوق بشر است، گفت: وقتی کالایی که مرتبط با حیات بشر است تحریم شود و حق سلامتی مردم را مخدوش سازد، اصول و قواعد حقوق بشر زیر پا گذاشته شده است. شورای امنیت قطعنامه‌هایی تصویب و اعلام کرد که در اقدامات، رعایت حقوق بشر الزامی است، آمریکا با تصویب آنها مخالف بود و بعدها به دلیل فشار افکار عمومی باعث شد به این موضوع تن دهند. آیا می‌توان جامعه‌ای را تحریم غذایی کرد؟ پس حقوق بشری که گوش فلک را پر کردید کجاست، شما آمریکایی‌ها مدعی دفاع از حقوق بشر هستید اما اقدامات شما با تعهداتی که در میثاقین و اعلامیه ۱۹۴۸ و سایر اسناد حقوق بشر که برخی از آنها را خودتان ابداع کرده‌اید، همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: مقامات رژیم آمریکا نشان دادند هر جایی که منافع نامشروع و منافع ملی آنها ایجاب کند اسناد حقوق بشری را کنار می‌گذارند و هر وقت می‌خواهند دولت و مردم و جامعه‌ای را سرکوب کنند مدعی نقض آنها می‌شوند.

کدخدایی سپس به موضوع ترور شهید سلیمانی توسط دولت آمریکا پرداخت و گفت: در قضیه آخری که داشتیم که پایان اقدامات جنایت‌آمیز آمریکا نخواهد بود، ترور شهید سلیمانی و همراهان او بود که آمریکا باید پاسخ دهد که با چه مبنایی رخ داد؟ در افغانستان و عراق هیچ‌گونه تهدید بالقوه‌ای از سوی این دو کشور نسبت به آمریکا وجود نداشت و دولت آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم به آنها حمله کرد. شهید سلیمانی هم تهدیدی برای آمریکا نبود، اما توسط این کشور ترور شد.

وی تأکید کرد: در قضیه داعش آمریکا کاری نتوانست پیش ببرد و شهید سلیمانی با مجاهدت جوانان، منطقه را از شر داعش راحت کرد. آیا این بود پاداش آن همه ایثارگری و فداکاری که در یک سفر رسمی اقدام به ترور ناجوانمردانه کردند؟ آمریکا اگرچه مسئولیت این ترور را پذیرفتند اما آن را توجیه می‌کنند.

وقت پاسخگویی آمریکا 
در دادگاه بین‌المللی فرارسیده است
کدخدایی با بیان اینکه وقت پاسخگویی آمریکا در دادگاه بین‌المللی فرارسیده است، ادامه داد: موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا با همراهی برخی کشورهای غربی اتفاق می‌افتد. اگر اقدامات خلاف حقوق بشر و خلاف حقوق بین‌الملل آمریکا را در نظر بگیریم، وظیفه همه مردم مظلوم این است که با جنایت‌های بی‌شمار آمریکایی‌ها مقابله کنند و نگذاریم قدم‌های بیشتری بردارند و جنایت‌های بیشتری مرتکب شوند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه گفت: در دهه ۷۰ آمریکا با کودتاهای نظامی در کشورهای مختلف دخالت می‌کرد که در ایران هم سابقه داشته است. آیا آمریکا برای این دخالت‌ها محاکمه شده است؟ آمریکا با ادعای حقوق بشر خلاف اصول حقوق بشر گام برمی‌دارد اما باید برای حمله به افغانستان و عراق و تحریم‌ها علیه کشور ما و کشورهای دیگر و جنایت در ترور سلیمانی پاسخگو باشد.

کدخدایی با اظهار اینکه سیاست‌های تجاوزکارانه و ضدحقوق بشر و ضد مردم منطقه و جهان باید پیگیری شود، گفت: دولت‌ها نمی‌توانند با نادیده گرفتن معاهدات بین‌المللی اقدام به نقض حقوق بشر کنند. اکنون وقت پاسخگویی برای آمریکاست که در دادگاهی بین‌المللی و محاکمه عادلانه محقق خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷