تاریخ انتشارشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵
کد مطلب : ۴۶۰۹۶۸
سرپرست مجری طرح گندم از پرداخت سریع پول خرید تضمینی گندم به کشاورزان خبر داد.
۰
plusresetminus
یک مسئول: پول خرید تضمینی گندم بلافاصله به کشاورزان پرداخت می‌شود
به گزارش بلاغ؛ سهراب سهرابی گفت: ظرف ده روز اخیر که عملیات برداشت در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب کرمان آغاز شده است، ۵۰ هزار تن گندم خرید تضمینی شده و پرداخت وجه گندم‌کاران بلافاصله پس از ورود اطلاعات آنان در سامانه بانک کشاورزی، انجام شده است.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان سطوح برداشت گندم افزایش خواهد یافت، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ مرکز خرید آماده تحویل گندم کشاورزان هستند.

سرپرست مجری طرح گندم پیش‌بینی کرد: در سال زراعی جاری نزدیک به ۹ میلیون تن گندم در کشور برداشت و بخش اعظم آن تحویل مراکز خرید تضمینی تحویل داده شود.

سهرابی اضافه کرد: هر سال بخشی از گندم تولید شده در کشور برای مصارف بذری و بخشی دیگر به مصرف صنف و صنعت می‌رسد و مابقی گندم که مازاد بر مصرف کشاورزان و صنایع است، تحویل مراکز خرید تضمینی دولتی می‌شود.
وی اظهار داشت: برای فراهم کردن عملیات برداشت این محصول، بیش از ۱۹ هزار کمباین آماده و برای تامین سوخت این ماشین‌ها با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در سطوح ملی و استانی هماهنگی‌های لازم شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفت: تعیین مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم از این محصول موجب خوشحالی گندم‌کاران شده و تمایل آنان را برای مدیریت بهتر عملیات داشت و مدیریت علف‌های هرز، بیماری‌ها و آفات و تغذیه گیاهی به ویژه در اقلیم‌های معتدل و سرد که هنوز فرصت عملیات زراعی وجود دارد، افزایش داده است.
جزییات کشت قراردادی گندم

سرپرست مجری طرح گندم با بیان اینکه کشت قراردادی ۲ میلیون هکتار از این محصول در اراضی آبی برای سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۰۴۱ در دستور کار معاونت امور زراعت قرار گرفته است، گفت: در بستر کشت قراردادی، نهاده‌ها شامل بذرهای اصلاح شده، سموم مورد نیاز برای دفع آفات و کودهای فسفاته و پتاسه در قبال مستندات و ضمانت‌های لازم در اختیار گندم‌کاران قرار می‌گیرد و پس از برداشت و تحویل محصول، هزینه‌های مربوط به این نهاده‌ها از مبلغ خرید، کسر می‌شود.

وی افزود: در کشت قراردادی بخشی از بیمه محصول از سوی دولت پرداخت می‌شود.

سهرابی در مورد کشت گندم در دیم‌زارها نیز اذعان داشت: اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای مستعد کشور در سال زراعی آینده در سطح ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در قالب این طرح برخی غلات مانند گندم و جو، دانه‌های روغنی، علوفه و حبوبات با حمایت‌ها و خدمات ویژه برای دیم‌کاران زیر کشت خواهد رفت.

سهرابی بهینه کردن تولید، افزایش بهره‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح را از اهداف وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح نیز نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان به راحتی تامین می‌شود و دغدغه‌ای برای تولید وجود نخواهد داشت و اگر در مسیر کشت، عامل قهری مانند سرمازدگی یا خشکسالی اتفاق بیفتد، از طریق بیمه، حمایت‌های لازم صورت خواهد گرفت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴