در میزگردی با عنوان «مکتب شهید سلیمانی و اقتصاد محور مقاومت» عنوان شد

تأثیر شهید سلیمانی در افزایش 10برابری حجم تجارت ایران و عراق

تاریخ انتشارجمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۴۵۸۴۰۵
در میزگردی با عنوان «مکتب شهید سلیمانی و اقتصاد محور مقاومت» عنوان شد که حجم تجارت ایران و عراق قبلا به سختی به یک میلیارد دلار می‌رسید، اما پس از حضور حاج قاسم در عراق، حجم تجارت ایران و عراق به 10 میلیارد دلار رسید.
۰
plusresetminus
تأثیر شهید سلیمانی در افزایش 10برابری حجم تجارت ایران و عراق

به گزارش بلاغ، در این نشست ساسان شاه‌ویسی‌،کارشناس اقتصادی گفت: بدون تعارف می‌گویم ما در علم اقتصاد مترجم و قرائت‌کننده غربی‌ها هستیم و هنوز زیست‌بوم خود را طراحی نکرده‌ایم. هرچه بتوانیم به شاخص ارزشی مکتب حاج قاسم نزدیک‌تر شویم اقتصاد ما قوی‌تر می‌شود. کوچک‌ترین کاری که در اقتصاد مقاومتی باید انجام شود این است که قبلاً حجم تجارت ما با کشور همسایه عراق کمتر از یک میلیارد دلار بود اما در 12 سال گذشته که ارتباط با عراق با محوریت حاج قاسم شکل گرفت امسال حجم تجارت با عراق به

10 میلیارد دلار رسیده و تا آخر سال پیش‌بینی می‌شود این رقم به 15 میلیارد دلار برسد.

این کارشناس ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های مدنظر در دیپلماسی سلامت است که دولت جدید با رویکرد جدید توانست 6 ماهه واکسیناسیون را به نقطه قابل قبول و اتکایی برساند. دیپلماسی اقتصادی هم باید با این رویکرد تقویت شود.

وی گفت: گرچه ما با سوریه فاصله داریم و باید از مسیر عراق و ترکیه ارتباط بگیریم اما حضور حاج قاسم در سوریه بستر ثبات سیاسی در این کشور را فراهم کرده و در یک و نیم سال گذشته ثبات در سوریه برقرار شده است. برهمین اساس حجم تجارت ما در یک روند 10 میلیارد دلاری با عراق قرار گرفته و در 6 ماهه دوم سال میلادی گذشته نیزجهش 200 درصدی در صادرات ایران به سوریه اتفاق افتاده است.

شاه‌ویسی گفت: حاج قاسم پیش‌قراول دفاعی بود. برای فعال شدن دیپلماسی اقتصادی باید بازیگران خود را بشناسیم. ما در یک دوره‌ای حتی سفیر به چین نفرستاده بودیم اما الان سفیر داریم و رابطه ما با چین فعال شده است.

در ادامه مدیر‌اندیشکده اقتصاد سیاسی و امنیت دفاعی دانشگاه امام صادق گفت: وزارت خارجه به عنوان دستگاه پیشران دیپلماسی باید عمل کند؛ در حال حاضر 50 درصد ظرفیت اقتصاد بین‌الملل ما در منطقه با چند کشور به وجود آمده است. در حالی که تسلط فرهنگ مقاومت در کشور ونزوئلا هم شکل گرفته است. در ونزوئلا هم با الهام گرفتن از ما سازمان بسیج مردمی شکل گرفته است و آنها در شهادت حاج قاسم به احترامش کلاه از سر برمی‌دارند و سکوت می‌کنند.

مصطفی سمیعی‌نسب‌، مردمی کردن مقاومت را یکی از موفقیت‌های حاج قاسم دانست و عنوان کرد: حاج قاسم رصد دقیقی از ظرفیت داخلی هر کشور پیدا می‌کرد و از همان ظرفیت برای محور مقاومت استفاده می‌کرد. در اقتصاد هم هر کنشگر اقتصادی نیاز به بانک اطلاعاتی دارد. از صنعتگران و ظرفیت‌های موجود باید استفاده کند و اقتصاد مردمی شکل گیرد. ما زیرساخت‌های مناسبی در انرژی، ساختمان، آب و صنعت داریم که در نقطه مقابل ما کشورهای مقاومت مانند عراق، سوریه، لبنان و یمن نیازمند همین توانمندی و زیرساخـت‌های ما هستند. در سال‌های اخیر در عراق در بحث انرژی محل مناقشه بوده است و در سوریه نیاز به منابع هیدروکربنی ما دارند و برای ونزوئلا هم کشتی بنزین ایران به آنجا رسید.

‌سمیعی‌نسب گفت: ما یک سازمان توسعه تجارت داشتیم که دو نمایندگی در عراق و افغانستان داشت در بقیه‌ کشورها نماینده‌ای نداشت در حالی که
مقام معظم رهبری فرمود دیپلماسی اقتصادی باید به موازات دیپلماسی سیاسی فعال شود. ظرفیت بازرگانی ما حداقل با کشورهای محور مقاومت باید فعال شود. ما باید نقشه جامع راه هر کشور را داشته باشیم.

سمیعی‌نسب گفت: برای کشورهای عراق، افغانستان و سوریه که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند دیپلماسی اقتصادی را در کنار دیپلماسی سیاسی فعال کنیم. در عراق از ظرفیت سران قبایل می‌توانیم به خوبی استفاده کنیم.
وی افزود: در شاخص‌های کسب و کار باید فعالان اقتصادی وارد عمل شوند. کشورهای محور مقاومت دارای ویژگی‌های فرهنگی، سیاسی و امنیتی مشابه ما هستند و این موجب می‌شود هزینه مبادلات ما را کاهش دهند. اما در عمل وقتی یک تجار عراقی می‌خواهد به کشور ما بیاید با موانع نهادی زیادی مواجه می‌شود باید دیپلماسی اقتصادی هزینه این اصطکاک‌ها را کاهش دهد. مسئله دیگر امنیت فعالان اقتصادی باید در هر کشور فراهم شود تا روابط تجاری گسترش یابد و مسئله دیگر پایدار بودن رابطه تجاری است که باید مدنظر باشد و نیز کاهش رانت‌جویی در این کشورها است زیرا انقلاب اسلامی به روشنی اعلام کرده که چشم طمع به هیچ کشوری ندارد بلکه هدفش احیای تمدن اسلامی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴