تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۸
کد مطلب : ۴۶۲۱۲۹
همزمان با ورود جنگ اوکراین به نود و هفتمین روز خود و در حالی که اروپا و آمریکا در حال تجربه شدیدترین تورم‌های خود در طول چند دهه گذشته هستند رسانه‌های فرانسوی نیز گزارش داده‌اند دولت این کشور توزیع کوپن غذا را بین شهروندانش آغاز کرده است.  
۰
plusresetminus
سایه بحران اقتصادی همچنان بر سر اروپا فرانسه کوپن غذا توزیع کرد

به گزارش بلاغ؛ جنگ اوکراین دیروز 97 روزه شد. این جنگ تاثیرات جدی روی اقتصاد کشورهای دنیا از جمله کشورهای درگیر این جنگ یعنی غرب گذاشته است. اروپا و آمریکا تحت تاثیر این بحران در حال تجربه تورم بی‌سابقه‌ای هستند و بانک جهانی نیز پیش‌بینی کرده که تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه اروپا در سال جاری میلادی به طور متوسط حدود ۴.۱ درصد کاهش یابد که دو برابر بیش از تبعات رکود حاصل از همه‌گیری ویروس کرونا در این منطقه خواهد بود. 

بازار‌های انرژی اروپا و آمریکا نیز تحت تاثیر جنگ افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. دولت‌های اروپایی برای مهار تورم ناشی از جنگ اوکراین راهبردهای متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند. رسانه‌های فرانسوی روز سه‌شنبه گزارش دادند که شهرداری‌های فرانسه با هدف کمک به خانوار‌های فقیر و جبران کاهش قدرت خرید در بحبوحه افزایش قیمت‌ مواد غذایی توزیع کوپن را آغاز کرده‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ ادارات شهری بیش از ۳۷ میلیون یورو (حدود ۴۰ میلیون دلار) را برای صدور کوپن و سایر اقدامات حمایتی هزینه کرده‌اند. در فرانسه هنوز قانونی مبنی بر اختصاص یارانه و کوپن تصویب نشده است. با این حال، دفاتر شهرداری برخی شهر‌های فرانسه تصمیم گرفته‌اند منتظر تصمیم دولت نمانند و کوپن‌های غذایی را با تصمیم خود بین مردم توزیع کنند.
مردم تحمل کنند
باشگاه خبرنگاران هم نوشته که، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایده اعطای کوپن غذا به خانوار‌های با درآمد متوسط و کم را پیشنهاد کرده بود و تقریباً ۸ میلیون شهروند فرانسوی کوپن دریافت می‌کنند. تورم در فرانسه به دلیل افزایش هزینه‌های غذا و انرژی در حال افزایش است. «مارگارت وستاگر»، کمیسر اتحادیه اروپا نیز به روزنامه آلمانی «هندلزبلات» گفته است مصرف کنندگان اروپایی باید افزایش دائمی قیمت انرژی را تحمل کنند زیرا این قاره قرار است واردات انرژی از روسیه را به میزان قابل توجهی محدود کند.کارشناسان هشدار داده‌اند که افزایش قیمت‌ها و رشد ضعیف اقتصادی می‌تواند منجر به رکود تورمی در کشور شود.

پوتین به تحریم‌های ما می‌خندد
رئیس‌جمهور کرواسی نیز روز سه‌شنبه گفت: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه فقط باعث خنده پوتین خواهد شد و بهای این تحریم‌ها را شهروندان اروپایی پرداخت می‌کنند. «زوران میلانوویچ» که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «شما می‌توانید تحریم گاز را علیه روسیه نیز اعلام کنید، چرا این کار را نمی‌کنید؟ متاسفانه تحریم‌ها احتمالا کارایی نخواهند داشت و روبل (واحد پول روسیه) سقوط نخواهد کرد...به دلیل درخواست بالا برای حامل‌های انرژی، مشتریان دیگری برای نفت و گاز روسیه وجود خواهد داشت». بر اساس گزارش‌، پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال محدودیت بیشتر برای واردات نفت و گاز از روسیه، قیمت جهانی نفت از 125 دلار در هر بشکه فراتر رفته است.

 آمریکا: تقصیر ما نیست روسیه مقصر است!
در آمریکا نیز وزیر خزانه‌داری این کشور دلیل افزایش شدید تورم در این کشور را حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد. «جنت یلن» در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان اقرار کرد که در مورد مسیر تورم در آمریکا، اشتباه کرده است.وی در این مصاحبه اظهار کرد طولانی شدن همه گیری کرونا و تهاجم روسیه به اوکراین باعث بالارفتن قیمت‌ها و افزایش تورم شده است. به گزارش تسنیم این در حالی است که وزیر خزانه‌داری آمریکا پیش از این در سال 2021 در اظهار نظری گفته بود که« تورم خطر کمی خواهد داشت.»
یلن در پاسخ به اظهارات قبلی خود افزود: «شوک‌های بسیار بزرگ و پیش‌بینی نشده‌ای بر اقتصاد آمریکا وارد شد که باعث بالا رفتن بهای مواد غذایی و انرژی شد و معضلات و مشکلات بسیار بزرگ و تاثیرگذاری بر اقتصاد را ایجاد کرد که در آن زمان به درستی قابل درک نبود اما در حال حاضر ما این مشکلات را درک کرده و درصدد حل آنها هستیم. من درباره تورم و مسیری که طی کرد، اشتباه کردم.»در همین حال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز سه شنبه در بحبوحه تورم افسارگسیخته در آمریکا با «جرومی پاول» رئیس‌بانک مرکزی دیدار و درباره وضعیت اقتصادی کشور و تورم افسار گسیخته با وی گفت‌وگو کرد.این در حالی است که جمهوری خواهان بارها بایدن را به دلیل افزایش قیمت‌ها سرزنش کرده و معتقدند سیاست‌های نادرست او و تصویب طرح ذخیره یک میلیارد و 900 میلیون دلاری آمریکا برای کاهش تورم باعث ایجاد این معضل شده است.در مقابل دموکرات‌ها نیز معتقدند کاهش زنجیره تامین کالاهای اساسی به علت همه گیری کرونا و کاهش بهای نفت و ذخایر گندم به علت وقوع جنگ روسیه و اوکراین، از علل ایجاد تورم فزاینده در آمریکاست.

آفریقا: فاجعه غذایی در راه است
رئیس‌جمهور سنگال نیز که کشورش ریاست اتحادیه آفریقا را برعهده‌دارد، طی اظهاراتی تاکید کرده، تحریم‌های غرب علیه بانک‌های روسی و حذف آنها از سامانه پرداخت جهانی سوئیفت احتمالا منجر به یک فاجعه غذایی می‌شود. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، «مکی سال»، رئیس‌اتحادیه آفریقا که از طریق ویدئو کنفرانس در گفت وگویی با سران اروپا در نشست فوق‌العاده‌ای در بروکسل شرکت داشت، گفت: کشورهای ما به شدت درمورد پیامدهای جانبی اختلال ناشی از ممنوعیت سامانه پرداختی سوئیفت به دلیل تحریم‌ها نگران هستند... وقتی سامانه پرداخت سوئیفت تحریم می‌شود، به معنی این است که حتی در صورت در دسترس بودن تولیدات، پرداخت سخت و یا غیرممکن می‌شود، اصرار دارم این موضوع در اسرع وقت از سوی وزرای حرفه‌ای و مربوطه ما بررسی شود تا راه‌حل‌هایی برای آنها تعیین شود.» رئیس‌اتحادیه آفریقا در ادامه ضمن اعلام حمایت خود از ابتکارعمل سازمان ملل برای حل این وضعیت، گفت: تولید امسال حبوبات در آفریقا ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته و احتمالا کمبود و افزایش قیمت کود موجب کاهش شدید تولیدات داخلی می‌شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰