تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۵
کد مطلب : ۴۵۷۸۹۳
وزیر صمت گفت: حدود ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد که به دلائل مختلف ۵۰ درصد آنها فعال نیست.
۰
plusresetminus
وزیر صمت: 50 درصد معادن کشور فعال نیست
به گزارش بلاغ، سیدرضا فاطمی امین در حاشیه جلسه برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت وزارت صنعت معدن تجارت، اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آنها فعال نیستند. دلایل عدم فعالیت ممکن است اقتصادی نبودن، مشکل تامین ماشین‌آلات، اهلیت نداشتن سرمایه‌گذار و غیره باشد. بنابراین، ما به دنبال تعریف بسته‌هایی هستیم که به اندازه کافی مزیت داشته باشد و در آینده متوقف نشود.

وی درباره قیمت‌گذاری خودرو گفت: اوایل هفته آینده برنامه وزارت صمت با ۹ محور در حوزه خودرو منتشر می‌شود که در آن راهبردها و سیاست‌های صنعت خودرو مشخص می‌شود. قیمت‌گذاری هم روش‌های مختلفی دارد و برخی از محصولات مشمول قیمت‌گذاری نیستند.

وزیر صمت درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای اشتغال تحصیلکردگان دانشگاهی، تصریح کرد: امکان فراهم کردن اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با تولید محصول نهایی مثل رب گوجه فرنگی امکان‌پذیر نیست. بنابراین وزارتخانه به طور ویژه روی ماشین‌آلات و تجهیزات الکترونیکی، ماشین‌آلات راهسازی، تجهیزات کشاورزی و غیره متمرکز شده است.

فاطمی امین از ارائه ۴۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری به عموم مردم خبر داد و افزود: برای جلب اعتماد و مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری باید به دو نکته توجه شود؛ نکته اول اینکه سرمایه‌گذاری که در آن سهام عرضه می‌شود فرصت قابل توجهی باشد، یعنی به اندازه کافی بازدهی داشته و اقتصادی باشد. نکته دوم این است که شرکت‌ها و بنگاه‌های معتبری که می‌تواند تداوم سرمایه‌گذاری را تضمین کنند پذیره‌نویسی و سهام عرضه کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی با شرکت‌های تامین سرمایه تصریح کرد: از ماه جاری معادن با سود‌آوری خوب، با این شرط که بخشی از سهام معدن به مردم واگذار شود، به مزایده گذاشته می شود. تاکنون یک معدن در زابل به مزایده گذاشته شده و در دی و بهمن ماه هم هر کدام سه معدن دیگر مزایده گذاشته خواهد شد. در حوزه سرمایه‌گذاری معادن، دارایی قابل ارزش‌گذاری در دسترس است و مردم هم تجربه خوبی دارند و پیش‌بینی می‌شود استقبال خوبی از آن صورت گیرد.

تاکید بر سرمایه‌گذاری موفق
وزیر صمت درباره ضمانت اجرایی سرمایه‌گذاری‌ها نیز گفت: به دو دلیل باید به حوزه سرمایه‌گذاری توجه شود اول این که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور فرصت شغلی مناسب ندارند. دلیل دوم نقدینگی سرگردان در کشور است که معمولاً وارد بازارهای سوداگری می‌شود، اما این حق مردم است که فرصت سرمایه‌گذاری برای دارایی‌های خود داشته باشند.
فاطمی امین با بیان اینکه بر اساس این دو محور از وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور آسیب شناسی انجام شده است، اظهار کرد: در این حوزه به شش نکته رسیدیم که اگر در سرمایه‌گذاری به آنها توجه شود، ضمانت محقق می‌شود. یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاری‌ها در کشور ما دچار مشکل می‌شود این است که بدون توجه به اولویت‌های صنایع، نبود آمایش سرزمین، مشخص نبودن مسیر تامین مالی، نبود هماهنگی بین نهادهای حاکمیتی و غیره سرمایه‌گذاری شده است.
وی افزود: موارد یاد شده به دقت بررسی شده تا دوباره دچار این مشکلات در سرمایه‌گذاری‌ها نشویم. بنابراین در زمینه این فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از جمله ۴۰۰ پروژه اشاره شده که در حال کار کردن روی آنها هستیم اطمینان می‌دهم قبل از اجرای این پروژه‌ها آنها را در اختیار تحلیلگران سرمایه‌گذاری قرار دهیم تا مطمئن شویم اقتصادی هستند. البته اکثر این پروژه‌ها از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال خواهد شد که بر دقیق و درست اجرا شدن آن تاکید می‌کنیم.
منبع : خبرگزاری مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴