تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۴۳۷۹۲۴
بازرگان صهیونیستی-آمریکایی برای نخستین بار جزئیاتی از دیدارهای دوسال اخیرش با رئیس‌جمهور مصر، ولی‌عهد عربستان و ولی‌عهد امارات در راستای اجرای توافق عادی‌سازی روابط این کشورها با تل‌آویو فاش کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«حییم سابان» بازرگان میلیاردر اسرائیلی مقیم آمریکا که در پشت پرده توافق عادی سازی روابط میان اسرائیل با امارات و بحرین نقش مهمی داشته در گفت‌وگو با یک روزنامه صهیونیستی جزئیاتی از برخی دیدارهایش با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات فاش کرد.
دیدار با السیسی
وی در گفت‌وگو با روزنامه «یدیعوت آحارانوت» تصریح کرد که وقتی تنها ۱۲ سال داشته، مصر را ترک کرده است اما دو سال پیش به این کشور بازگشته و با هواپیمای شخصی‌اش در قاهره به عنوان مهمان «خالد فوزی» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی مصر که از وی دعوت کرده بود، فرود آمده است. در ادامه حضور حییم سابان در قاهره، فوزی برای او دیدار با عبدالفتاح السیسی را ترتیب داد.
این میلیاردر صهیونیست در ادامه درباره دیدارش با السیسی گفت: در این دیدار با انگشت به رئیس اطلاعات مصر اشاره کردم و به السیسی گفتم: ما هر دو از اسکندریه هستیم. السیسی خندید و گفت: تو آمریکایی نیستی، مصری هستی. من نیز به سرعت گفتم: هر طور می‌خواهی فکر کن.
روزنامه «الرای الیوم» با بازنشر این گزارش از یدیعوت آحارنوت نوشت: حضور حییم سابان در مراسم امضای توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات به دعوت «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن و «جرد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بود.
به نوشته این روزنامه صهیونیستی، سابان دوستی عمیقی با العتیبه دارد و به او پیشنهاد داده بود که دو ماه پیش مقاله‌ای درباره صلح به زبان عربی بنویسد تا در روزنامه یدیعوت منتشر شود. مقاله‌ای که شخص سابان و مشاور او به عبری ترجمه کردند.
دیدار با محمد بن زاید
این بازرگان اسرائیلی - آمریکایی در ادامه گفت که نزدیک به یک سال و نیم پیش برای حضور در یک مسابقه بین‌المللی به دبی سفر کرد و در آنجا  با «بن زاید» دیدار کرد.
وی افزود: در آن زمان من و محمد بن زاید توافق کردیم مسائل زیادی را که تا آن زمان پشت پرده بود، علنی کنیم. کاری که العتیبه انجام داد با موافقت محمد بن زاید بود.
حییم سابان در ادامه این گفت‌وگو به صراحت از دوستی عمیق خود با «خالد بن سلمان» سفیر سابق سعودی در واشنگتن و برادرش «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی خبر داد.
وی افزود: چند سال پیش، شخصی که در روابط عمومی کار می‌کرد با من تماس گرفت و  گفت که خالد بن سلمان قصد دارد در سفر به لس آنجلس - جایی که من اقامت دارم - با شماری از یهودیان دیدار کند و دوست دارد که من نیز در این دیدار حضور داشته باشم. ما بر سر میز غذا با یکدیگر دیدار کردیم. خالد بن سلمان خواست که این حضور و مشارکتش محرمانه بماند و فعلا جایی درز نکند. پس از مدتی، وی مرا به جشن تولدش در واشنگتن دعوت کرد. ابتدا تردید کردم اما سپس رفتم زیرا می‌ترسیدم که اگر در این جشن شرکت نکنم، یک اهانت از سوی من تلقی شود به ویژه که برخی از امور سیاسی در حال پخته شدن بودند.
دیدار با محمد بن سلمان
وی در ادامه می‌گوید در هنگام ورود به واشنگتن و شرکت در این جشن تولد، غافلگیر شده زیرا میزبان، برای او یک صندلی در کنار «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تدارک دیده بود و این اقدام حاوی یک پیام سیاسی برای سابان بود.
سابان افزود: در آنجا رئیس سازمان اطلاعات آمریکا و سایر شخصیت‌های آمریکایی را دیدم. گویی که کل واشنگتن در این جشن حضور داشت.
این میلیاردر صهیونیست در ادامه می‌گوید که در رویا به سر می‌برده و مدام از خود می‌پرسیده که چرا آنها این‌قدر به او توجه دارند و به او احترام می‌گذازند؟ زیرا اصلا برای او مفهوم نبود که چهار ساعت تمام با محمد بن سلمان همنشین باشد. اما در نهایت همه چیز روشن شده و وی می فهمد که آنها از او می‌خواهند که دیدار با یکی از رهبران حزب دمکراتیک را که پس از ترور «جمال خاشقچی» از دیدار با آنها خودداری می‌کند، ترتیب دهد.
حییم سابان افزود: آنها از من خواستند که در این آشتی کمک کنم. من نیز گفتم که اکنون به شما کمک می‌کنم اما در آینده از آن برای خدمت به اسرائیل استفاده خواهم کرد.
ترس ولی‌عهد سعودی از ایران و قطر
سابان می‌گوید که در دیدار با محمد بن سلمان به او گفته است: عربستان سعودی یک کشور نفتی بزرگ است اما تو می‌خواهی آن را به یک کشور تکنولوژیک تبدیل کند. اسرائیل به عنوان یک کشور همسایه شما، می‌تواند یک همپیمان و شریک در این زمینه باشد. آیا دلیلی بر عدم همکاری میان این دو طرف وجود دارد؟ هر دو کشور از این همکاری منافع زیادی خواهند برد. 
وی ادامه داد: محمد بن سلمان پاسخ داد که ایرانی‌ها و قطری‌ها و همه ساکنان زمین من را خواهند کشت.
این میلیارد صهیونیست در ادامه تصریح کرد: اما بن سلمان می‌فهمد و می‌داند که بهتر است با اسرائیل صلح کند.
وی افزود: دو سال پیش نیز کوشنر در یک تماس تلفنی به او گفته است که محمد بن سلمان در لس آنجلس حضور دارد و او را برای شام دعوت کرده است. بن سلمان یک کاخ را در لس آنجلس برای این امر اجاره کرده بود.
بن سلمان و بن زاید دوقلوهای همسانند
سابان در ادامه می‌گوید: بن سلمان و بن زائد در بسیاری از امور مانند دوقلوهای همسان هستند. هر دوی آنها از ایران، اخوان المسلمین، حماس و حزب‌الله گریزانند.
این بازرگان بانفوذ صهیونیستی پیش‌بینی می‌کند که توافق عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل نزدیک و در راه است. همچنین «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با فروش جنگنده‌های اف 35 به امارات به عنوان بخشی از معامله موافقت خواهد کرد زیرا هر صلحی بهایی دارد.
این در حالی است که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز جمعه پیش در گزارشی اعلام کرد که محمد بن سلمان پس از امارات و بحرین به دنبال امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است اما پدر او «سلمان» با این امر مخالف است.
«دونالد ترامپ»، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «عبدالله بن زاید»، وزیر خارجه امارات و «عبدالطیف بن راشد الزیانی»، وزیر خارجه بحرین روز ۲۵ شهریورماه در مراسمی در کاخ سفید توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با امارات متحده عربی و بحرین را امضا کردند.
واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو در بیانیه‌ای مشترک روز۲۳ مرداد (۱۳ آگوست) اعلام کردند به توافقی برای عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل دست پیدا کرده‌اند. آمریکا همچنین روز ۲۱ شهریور اعلام کرد بحرین هم تصمیم گرفته روابط خود با رژیم اسرائیل را علنی کند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲