تاریخ انتشارشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶
کد مطلب : ۴۶۳۱۳۸
دولت تحول‌آفرین آیت‌الله رئیسی بدون تردید زمانی موفق به تامین مطالبات مردم و تحقق شعارها و وعده‌های خود خواهد بود که بتواند در بخش مدیران از آنانی سود جوید که دارای همه شاخصه‌های ارزشی و مورد نظر رئیس‌جمهور باشند و بدون تردید تغییر مدیران در هر سطحی از اجراء می‌تواند در آغاز دومین سال کار دولت بسیار ثمربخش باشد.
۱
plusresetminus
ضرورت تغییر مدیران در راستای کارآمدی بیشتر دولت

به گزارش بلاغ؛ نقطه قوت یک نظام مردم‌سالار آن است که مردم همان گونه که با انتخابات، مدیران کشور را منصوب می‌کنند، بتوانند در سازوکاری دیگر، آن‌ها را برکنار کنند، یعنی انتخابات وقتی کامل است که قدرت انتصاب و برکناری را توأمان در کنار یکدیگر به مردم بدهد. سازوکار این «قدرت برکناری» البته باید با تقویت نظام مردم‌سالار تعریف و تبیین شود. «دولت مردمی» در این سازوکار، یعنی دولتی که به نفع مردم تیغ اصلاح روی هر چیزی بکشد، حتی روی خود! دولت‌ها به اذعان خودشان و به فرموده رهبر معظم انقلاب نوکر مردم هستند. مردم به عنوان ارباب باید بتوانند هر جا از خدمتگزاران خود ناراضی هستند، دست به‌تغییر بزنند. در این ارتباط و برای چندمین بار بارقه‌ای از این نقطه‌قوت در سفر آیت‌الله رئیسی به کرمانشاه تابید؛ وقتی منتقدان حاضر در شورای اداری استان از رئیس‌جمهور خواستند با تشکیل کمیته‌ای در برخی انتصابات استان بازنگری کند و رئیسی بلافاصله گفت: «حتماً‌این کار را می‌کنم». اگر چنین دستور و ساختاری که رئیس‌جمهور وعده آن را داد، نه مقطعی باشد، نه نمایشی و نه محدود به مکان و تا قلب دولت و وزارتخانه‌ها پیش برود و هیچ چیز جز منفعت مردم مانع آن نباشد و دیگر اینکه مردم برای این تغییرات بتوانند صدای‌شان را رسا و سریع و بی‌واسطه به دولت برسانند و دولت هیچ باکی از کنار گذاشتن مدیران نالایق و قطع گردن اژد‌های هزارفامیل در دولت نداشته باشد، یکی از تحولات مبنایی که فایده آن برای حال و آینده کشور غیرقابل محاسبه به لحاظ مادی و معنوی است، روی خواهد داد.
مشی تحول‌خواهی، مبارزه با ناکارآمدی و تلاش برای جایگزین کردن نیرو‌های انقلابی و جهادی به جای عناصر و مدیران بی‌انگیزه، نکته جدیدی نیست که رئیس‌جمهور در آن سفر استانی گفته باشد، بلکه سیدابراهیم رئیسی از همان روز‌های نخست ورود به پاستور همواره بر این نگاه تحول‌گرایانه به نفع خدمت به مردم تأکید کرده و با تکرار چندباره این عبارت که دولت سیزدهم شأنی جز خدمتگزاری و نوکری مردم برای خود قائل نبوده و نیست، بر انتصاب مدیران پاکدست، انقلابی، متعهد و توانمند در همه سطوح تأکید کرده و تقریباً می‌توان ادعا کرد طی 31 سفری که به استان‌ها داشته، همواره بر این نگاه اصرار داشته است. او می‌گوید، اداره کشور نباید متوقف اراده برخی مدیران بی‌انگیزه شود، کما اینکه در جلسه دفاع از کابینه خود هم تأکید کرد با هیچ وزیری عقد اخوت نبسته است.

مدیران بی‌اراده نباید در مصدر امور باشند
رئیسی در همان سفر استانی تصریح کرده بود: اگر مدیری یا کارشناسی در هر اداره و سازمانی روحیه تحول‌خواهی، انقلابی، مردمداری و ولایی ندارد و دغدغه او دغدغه مردم نیست، حتماً باید به حاشیه رانده شود. نه اینکه از اداره اخراج شود، اما حتماً نباید مدیر و در مصدر تصمیم‌گیری باشد، این انتظار مردم از دولت خدمتگزار انقلابی است. این مواضع صریح و شفاف از رئیس‌جمهور در مرزبندی با ناکارآمدی و انتصابات بی‌ضابطه را می‌توان در مقایسه با برخی دولت‌های گذشته یک «پدیده» میمون و مبارک ارزیابی کرد تا مدیران «دولت مردمی» بدانند جایگاهی که در اختیار دارند، جایگاه خدمت و نوکری به مردم است و بس، بنابراین شأن آن‌ها هم در همین نکته نهفته است. هر کس خدمتگزارتر، محبوب‌تر و مقبول‌تر نزد مردم و دولت خواهد بود، از این رو انتظار می‌رود رئیسی همانگونه که بت بسیاری از مناسبات غلط گذشته را در دولت شکسته است، با تعمیم این دستور استانی به همه استان‌های کشور و بلکه همه دستگاه‌های زیرمجموعه دولت، ساحت دولت را از هرگونه ناکارآمدی و بده‌بستان‌های سیاسی پاک کند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴