تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۵
کد مطلب : ۴۳۶۲۴۹
مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ضمن انتقاد از افزایش سه تا پنج برابری نرخ‌های مصوب سموم و کودهای شیمیایی گفت: این اقدام دولت شوک بزرگی به جامعه کشاورزی بود.
۰
plusresetminus
شوک شدید دولت به کشاورزان با افزایش 5 برابری نرخ کود و سم!

به گزارش بلاغ، سیدجعفر حسینی در واکنش به مصوبه اخیر شورای اقتصاد در زمینه افزایش قیمت کودها و سموم شیمیایی و سه تا پنج برابر شدن نرخ آنها، اظهار داشت: شورای اقتصاد در مصوبه اخیر خود قیمت‌های بسیار سنگینی برای کودهای شیمیایی در نظر گرفته که این کار در آستانه آغاز فصل زراعی جدید، شوک بزرگی برای تولیدکنندگان و تولید کشور است. وی افزود: کشاورزان در چند سال اخیر به امید بهبود شرایط نسبت به سال قبل اقدام به کشت می‌کردند ولی متأسفانه امسال با توجه به افزایش پنج برابری قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه و افزایش حدود سه تا پنج برابری سموم به‌عنوان مؤلفه‌های مهم تولید، کشاورزان دیگر قادر به ادامه کشت گندم، کلزا، چغندر و دیگر محصولات اساسی کشاورزی نیستند. مشاور نظام صنفی کشاورزی از تصمیم جدید شورای اقتصاد در آستانه فصل کشت جدید به شدت انتقاد کرد و گفت: چگونه است که شورای اقتصاد در زمان تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن مصلحت بودجه‌ای قیمت محصولات کشاورزی را قطره‌چکانی اضافه می‌کند اما در زمان دیگری یک‌شبه و ناگهانی قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه را تا پنج برابر افزایش می‌دهد؟

حسینی با بیان اینکه کشاورزان به هیچ عنوان توان این افزایش هزینه‌ها را ندارند و عطای تولید را به لقایش بخشیده‌اند، گفت: تا کی قرار است بهای تأمین امنیت غذایی کشور را فقط کشاورزان بدهند و دولت حداقل حمایت را از آنان انجام دهد؟.

مشاور نظام صنفی کشاورزی با ‌اشاره به عواقب بی‌توجهی به بخش کشاورزی گفت: در شرایط دشوار تحریم و جنگ اقتصادی و مشکلاتی که بر سر راه واردات ایجاد شده، مسئولان چگونه می‌خواهند کالاهای اساسی را تأمین کنند؟.

حسینی با ‌اشاره به قیمت‌های مصوب جدید سموم شیمیایی، گفت: قیمت سم دلتا مترین از 47 هزار تومان در اردیبهشت ماه به 107 هزار تومان، فنیتروتیون از 108 هزار به 434 هزار تومان، اکسی کلرور مس از 44 هزار و 500 به 130 هزار تومان رسیده است این نرخ‌های مصوب سازمان حمایت است و در بازار بعضاً شاهد افزایش بیشتر نرخ‌ها نیز بودیم.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴