تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۱۹۵۹
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: آرامستان ابن بابویه و به ویژه مزار شهدای سی تیر سرمایه‌های تاریخی هستند که باید در حفظ و نگهداری آن‌ها توجه و دقت ویژه شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از
محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در مراسم عطرافشانی مزار شهدای سی تیر  در آرامستان ابن بابویه شهرری برگزار شد، اظهار کرد: امروز برای بزرگداشت شهیدان گرامی این آب و خاک و سرزمین‌مان در این محل مقدس گرد هم آمدیم چرا که سی تیر یکی از قله‌های بزرگ تاریخ معاصر ایران است.
وی با بیان اینکه قله‌های تاریخ؛ زمان را به قبل و بعد از خود تقسیم می‌کنند، ادامه داد: در تاریخ معاصر ایران، سی تیر یکی از قله‌های تاریخ کشور ما به حساب می‌آید و ارزش این روز همانند ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، شهریور ۱۳۲۰ ، سوم اسفند ۱۲۹۹ و ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ است که این روزها قله‌های ارزشمند تاریخ کشور ما به شمار می‌روند.
عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به اینکه در طول صد سال حدود یک تا پنج قله تاریخی می‌توانیم داشته باشیم، یادآور شد: سی تیر به عنوان روز مبارزه با استبداد، استعمار، جهل و خرافه ماندگار شد که با حضور یکپارچه صدها هزار نفر از مردم شهرهای بزرگ و کوچک شکل گرفت تا جلوی استبداد محمدرضا پهلوی را بگیرد.
حق شناس با اشاره به اینکه در روز سی تیر یگانگی مرجعیت ملی و مذهبی رقم خورد و تبدیل به پیروزی شد، بیان کرد: امروز به پیشنهاد دوست‌داران تاریخ این سرزمین وظیفه خود دانستیم در شهر تاریخی ری که به لحاظ فرهنگ و میراث تاریخی از قله‌های پرافتخار ایران و جهان است گرد هم بیاییم.

وی افزود: همین مکانی که حضور داریم به اندازه ۱۰ها کشوری که امروز ادعای کشورداری می کنند تاریخ دارد و با نگاهی به سوابق کشورهای همسایه می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها به اندازه این آرامستان تاریخ ندارند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تأکید بر اینکه باید قدر این سرمایه‌ها را بدانیم، گفت: از شهرداری و اداره اوقاف شهرستان ری می‌خواهم نسبت به مراقبت از این سرمایه‌ها اهتمام داشته باشند و شرایطی فراهم شود که این مجموعه ارزشمند تاریخی به عنوان مقصدهای مهم گردشگری تاریخی، میراثی و ملی ما در این شهر شناخته شود و زیارتگاه و محل حضور کسانی باشد که به دنبال هویت، فرهنگ و تاریخ هستند.
حق شناس در رابطه با همسطح سازی قبور این آرامستان گفت: تک تک این مقبره‌ها یک تاریخ است و بزرگانی در اینجا آرمیده‌اند که بیش از هزار سال تاریخ این شهر را حفظ کرده‌اند و پیشنهاد دارم سنگهای قدیمی‌تر برای مراقبت بیشتر با شیشه‌های محافظ پوشانده شود زیرا مشاهده شده که بسیاری از امثال این سنگ‌ها زینت بخش یکی از موزه‌های بزرگ جهان شده است و تکه‌ای از سنگ‌های همین مقبره‌ها را روزانه بابت تماشای آن به دلار پول می‌گیرند که همین سنگ‌ها اکنون زیر پای من و شما است و باید با جدیت مراقبت کنیم تا فردا افسوس نخوریم.
به گزارش فارس، در آرامستان بزرگ ابن بابویه قبور مشاهیر، پهلوانان و بزرگان بسیاری وجود دارد که به دلایل مختلفی از جمله همسطح سازی قبور، طرح توسعه آستان شیخ صدوق(ره)، سرقت، عدم حفاظت و حراست لازم و سایر مسائل بسیاری از سنگ قبرهای تاریخی و کهن آن‌ها در سال های اخیر نابود یا در حال از بین رفتن است که در گزارش اخیر نیز با عنوان (ناپدید شدن قبر یک پهلوان نامدار در شهرری/ اوقاف: چهار ماه صبر کنید) به یکی از این موارد مهم پرداختیم.
یادآور می‌شود قیام تاریخی ۳۰ تیر، در سال ۱۳۳۱ یک سال و ۴ ماه پس از به ثمر نشستن نهضت ملی صنعت نفت، اتفاق افتاد. شروع قیام بعد از استعفای دکتر مصدق و انتخاب قوام السلطنه به نخست وزیری از طرف شاه بود. مردم خواستار استعفای قوام و نخست وزیری مصدق بودند. نقش روحانیت در پیروزی نهضت نفت غیر قابل انکار است. در نهایت قوام طرد شد و مصدق مجدداً به نخست وزیری انتخاب شد. اما این قیام موجب شهادت شمار زیادی از مردم در سرتاسر کشور شد که آمار دقیقی در دسترس نیست اما قبور تعدادی از این عزیزان در آرامستان ابن بابویه شهرری واقع شده که آن هم مانند بسیاری قبور با اهمیت بی‌نام و نشان و بدون هیچ توضیحی برای مراجعه کنندگان قرارگرفته است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴