تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۶
کد مطلب : ۲۵۶۸۴۱
وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت بازار محصولات کشاورزی اظهار داشت: بازار را رها کرده‌ایم و زنجیره مزرعه تا سفره را آن طور که باید و شاید پیش نبرده‌ایم و در برخی جاها بی‌توجهی کرده و می‌کنیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، محمود حجتی دیروز در جشنواره ملی کشاورزی و تقدیر از نمونه‌های بخش کشاورزی در تهران، به وضعیت کشاورزی در ایران اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم زنجیره تولید، گم‌شده بخش کشاورزی است و متأسفانه در این حوزه آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم قدم برداریم، چرا که تولید کشاورزی هر چند انبوه شود، بدون زنجیره ابتر است، اما باید زنجیره‌ها را تا سفره مردم پیش ببریم والا باید شاهد اشک و مصیبت‌های تولیدکننده برسر مزارع باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه چرا کشاورز با وجود مشقات بسیار، تهیه بذر، کود وقتی محصولش را تولید می‌کند نباید خریدار داشته باشد، افزود: این معضل فقط مختص به صیفی‌جات و سبزیجات نیست، بلکه در محصولات باغی و مرکبات نیز شاهد آن هستیم و باید پرسید، چرا عملکرد ما در هکتار در تولید مرکبات 19 تن است، در حالی که با کاشت نهال‌های جدید و اجرای روش‌های مهندسی و آبیاری می‌توانیم آن را به 40 تن برسانیم.

حجتی، بازار را یکی از دغدغه‌های بخش کشاورزی دانست و افزود: ما بازار را رها کرده‌ایم و زنجیره مزرعه تا سفره را آن طور که باید و شاید پیش نبرده‌ایم و در برخی جاها بی‌توجهی کرده و می‌کنیم و امروز با همه آنهایی که در ستاد، صف و تولید هستند، عهد می‌بندیم که زنجیره تولید را پیگیری کنیم.
وی با ذکر مثال‌هایی در بخش تولید گفت: اگر کارخانه لبنی، مواد اولیه نداشته باشد، نهایتاً میزان تولید را کاهش داده و کارگران خود را تعدیل می‌کند، اما دامدار نمی‌تواند تولید شیر را متوقف کند و به گاوها مرخصی بدهد.

گفتنی است در بی‌عملی دولت در ساماندهی بازارها، هر روز شاهد نوسانات عرضه و تغییرات قیمتی هستند به طوری که بسیاری از اقلام مصرفی مردم در هفته‌های گذشته روند صعودی داشته است.
در یک مورد، طی روزهای اخیر قیمت گوشت قرمز تا 50 هزار تومان هم افزایش یافته است و کار به جایی رسیده که به گفته قصاب‌ها، نرخ این ماده غذایی همانند بازار ارز به‌صورت لحظه‌ای تعیین می‌شود!

علاوه بر این برخی اقلام پرمصرف دیگر نیز دستخوش افزایش قیمت گردیده است. هر شانه تخم مرغ در روزهای گذشته حدود 2 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه نموده و قیمت شیر کم‌چرب هم زیاد شده است.

با این وضعیت در حالی که مردم با وضعیت مناسبی در بازار مواجه نیستند و بیش از همه از دولت انتظار دارند برای کنترل نوسانات و ساماندهی تولید فکری بکند، وزیر کشاورزی اعتراف می‌کند که دولت برای تکمیل زنجیره تولید فکری نکرده و بازار را به حال خود رها نموده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴