تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۶۷۴۲
آمریکا ارباب به راه‌انداختن جنگ‌های ترکیبی در جهان است. واشنگتن طی دهه‌های اخیر و مخصوصا ابتدای قرن حاضر ابزارهای متفاوت جنگ ترکیبی را تست کرده است. محافل علمی، متخصصان و نیروهای اطلاعاتی و سیاست‌گذاران به دقت جوامع هدف را مطالعه می‌کنند تا گسل‌های موجود در آن‌جامعه را شناسایی کنند.
۰
plusresetminus
آنچه در ایران رخ داد یک جنگ تمام‌‌عیار ترکیبی بود
به گزارش بلاغ؛ رهبر معظم انقلاب در تازه‌ترین سخنرانی خود به موضوع مهم «جنگ ترکیبی» اشاره کردند و فرمودند که آنچه امروز در خیابان‌های ایران از سوی دشمن مدیریت می‌شود، یک جنگ ترکیبی است. ایشان خاطرنشان کردند که اتفاقات چند هفته اخیر یک «جنگی ترکیبی» و نه صرفاً اغتشاشات خیابانی است و تصریح کردند: «البته ملت به‌معنی واقعی در دهان بدخواهان زد و آنها را ناکام کرد». جنگ ترکیبی، مجموعه تلاش‌های دشمن برای برهم زدن تعادل در یک نظام منتخب ملی و در عوض روی کار آوردن عناصر موافق با نیروهای متخاصم است.» 
برای بررسی این مهم سراغ استاد دانشگاه روسیه و متخصص جنگ ترکیبی رفتیم. «آندریو کوریبکو» در مصاحبه با خبرنگار ما توضیح داد که چطور رویدادهای سه ماه اخیر در کشورمان با تعاریف و شاخصه‌های جنگ ترکیبی مطابقت دارد. به عقیده این کارشناس اهل روسیه، دشمن در این مدت تلاش کرد تا با تمرکز بر روی نقاط ضعف جامعه، خشونت را به کف خیابان‌ها بکشاند و به تبع آن اقدامات تروریستی را موجه جلوه دهد. مصاحبه ما با نویسنده کتاب «جنگ ترکیبی؛ استراتژی کلان غیرمستقیم آمریکا» را در ادامه می‌خوانید:

آیا شما تایید می‌کنید که تحولات و ناآرامی‌های اخیر در ایران نشانه‌های جنگ ترکیبی را دارد؟ 
بله دقیقا، اتفاقات اخیر در ایران نتیجه دخالت نیروهای خارجی برای فعال‌کردن گسل‌های موجود در جامعه و نقاط ضعف موجود در حکومت است، آن هم البته با هدف ایجاد درگیری مسلحانه بین مردم و نیروهای امنیتی. برخی از معترضان به واسطه اطلاعات غلط و گمراه‌کننده به‌واسطه جنگ رسانه‌ای خارجی، دچار سوءبرداشت شدند. در حالی که گروهی دیگر به طور مستقیم با سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی خارجی و متخاصم در ارتباط بوده‌اند. هدف دشمن از چنین اقدامات و تحریکاتی ایجاد یک حلقه دائمی ناآرامی و اغتشاش است که به واسطه حمله به نیروهای امنیتی به‌وجود می‌آید.

آشوب داخلی و حملات تروریستی به صورت همزمان در طول یک ماه گذشته در ایران رخ داده است. چطور این اقدامات را می‌توان بخشی از یک جنگ ترکیبی تفسیر کرد؟
ببینید! جنگ ترکیبی به روش‌های مختلفی می‌تواند طراحی و عملیاتی شود. اما مدل‌هایی که پیش از این در سوریه، اوکراین و لیبی اجراء شده، اعتراضات مسلحانه یا همان انقلاب‌های رنگی بوده است. مدلی که البته پاشنه آن روی اقدامات تروریستی می‌چرخد و از آن به عنوان جنگ نامنظم هم یاد می‌شود. این ریخت از جنگ ترکیبی توسط نیروهای خارجی هدایت می‌شود و در آن جنگ شناختی و اطلاعاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. تحریک درگیری‌های مسلحانه بین مردم و نیروهای امنیتی با این هدف انجام می‌شود که شعار دروغین و گمراه‌کننده «تقابل دموکراسی و دیکتاتوری» را تداعی کند. و در نتیجه اقدامات تروریستی و خشونت‌آمیز را موجه جلوه دهد.

خصوصیات برجسته جنگ ترکیبی امروز علیه ایران را می‌توانید برای خوانندگان نام ببرید؟ 
جنگ شناختی و تحریم‌ها خطوط گسل‌های موجود در جامعه را تشدید می‌کند. این دو ابزار جنگی باعث قوت گرفتن احساسات ضدحکومتی می‌شود. وقتی که یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی (در این مورد فوت خانمی که از مشکلات جسمانی رنج می‌برده و تحت بازداشت بوده) رخ می‌دهد، بستر مناسب برای سوءاستفاده و پیاده‌کردن نقشه‌های از پیش تعیین شده، ایجاد می‌شود. جنگ‌طلبان ترکیبی سپس در کشورهای هدف، اقدامات مقتضی را انجام می‌دهند تا برداشت‌های اشتباهی را جا بیندازند و در سایه آن اقدامات تروریستی جاری را موجه جلوه نمایند.

شما فکر می‌کنید عامل اصلی تشدید جنگ‌های ترکیبی در جهان کیست؟ 
آمریکا ارباب به راه‌انداختن جنگ‌های ترکیبی در جهان است. واشنگتن طی دهه‌های اخیر و مخصوصا ابتدای قرن حاضر ابزارهای متفاوت جنگ ترکیبی را تست کرده است. محافل علمی، متخصصان و نیروهای اطلاعاتی و سیاست‌گذاران به دقت جوامع هدف را مطالعه می‌کنند تا گسل‌های موجود در آن‌جامعه را شناسایی کنند. پس از شناسایی، در چارچوب جنگ شناختی، تحریم‌ها و اقدامات تروریستی بر روی آن اختلافات سرمایه‌گذاری خاصی می‌شود تا آن‌ چند دستگی‌ها را تشدید نماید. هدف تحریکات داخلی هم چیزی نیست بجز به وقوع پیوستن جنگ داخلی و در پی آن پیگیری سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» در آن کشورها.

آیا ارتباطی بین جنگ ترکیبی و انقلاب رنگی وجود دارد؟
 انقلاب‌های رنگی و اعتراضات مسلحانه یکی از فرم‌های متداول جنگ ترکیبی است و همان‌طور که پیشتر توضیح داده شد، دو هدف عمده را دنبال می‌کند. اول اینکه این ذهنیت را ایجاد می‌کند که «دموکراسی در برابر دیکتاتوری» قرار گرفته و به تبع آن هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه دولت موجه به نظر رسد. همه این اقدامات غیرقانونی، از سوی جریان رسانه‌ای غرب برای دنیا چنین گمراه‌کننده مخابره می‌شود: «واکنش ناامیدانه مبارزان آزادی‌خواه و دموکرات!»
 
منبع : کیهان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴