تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶
کد مطلب : ۴۷۹۹۸۶
بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱۶۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی، در رده‌بندی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، یک پله صعود کرد و در جایگاه بیست‌ویکم قرار گرفت.
۱
plusresetminus
ایران با یک پله صعود بیست‌ویکمین اقتصاد جهان شد
به گزارش بلاغ؛ صندوق بین‌المللی پول در گزارشی میزان تولید ناخالص داخلی ۱۹۴ کشور جهان ازجمله ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی را منتشر کرد.
این نهاد معتبر اقتصادی اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید به ۱۶۱۶ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۱۶۱ میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش ثبت کرده است. بر اساس رقم منتشرشده، ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی جایگاه بیست‌ویکمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان را کسب کرده است.
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد آمریکا در سال جاری را سه دهم درصد اعلام کرد و در حال حاضر بر اساس تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد جهان شده است.
پیش‌بینی رشد منطقه یورو برای سال ۲۰۲۳ به هفت دهم درصد کاهش یافت و برای سال ۲۰۲۴ با سه دهم درصد کاهش به یک و دو دهم درصد می‌رسد. انتظار می‌رود که اقتصاد آلمان با کاهش تجارت و کاهش نرخ بهره بالاتر کوچک شود و این کشور بر اساس تولید ناخالص داخلی در جایگاه ششم جهان قرار گرفته است. در این رتبه‌بندی چین با اقتصاد ۳۰ هزار میلیاردی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و تولید ناخالص داخلی آن ۳۰ هزار و ۲۱۷ میلیارد دلار اعلام شده است و آمریکا با اقتصاد ۲۵ هزار و ۴۶۲ میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار دارد.
در گزارش منتشرشده عربستان سعودی رتبه ۱۷، ترکیه رتبه ۱۱، پاکستان رتبه ۲۲ و عراق رتبه ۴۸ را دارند.

بهبود برنامه‌های اقتصادی ایران
هم اکنون رئیس‌کل بانک مرکزی برای شرکت در اجلاس صندوق بین‌المللی پول و وزیر اقتصاد برای حضور در نشست بانک جهانی در کشور مراکش به سر می‌برند.
محمدرضا فرزین دیروز در حاشیه اجلاس صندوق، در دیدار با جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، با‌اشاره اقدامات بانک مرکزی در مهار تورم و افزایش ارزش پول ملی ایران در مقایسه با همسایگان در سال‌های اخیر گفت: با اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب از جمله محدود کردن همزمان ترازنامه بانک‌ها و استقراض دولت از بانک مرکزی و افزایش درآمد‌های حاصل از فروش نفت، شاخص رشد نقدینگی و تورم، مهار و کاهشی شده است.
فرزین با‌اشاره به افزایش رشد اقتصادی ایران در فصل بهار امسال به شش و دو دهم درصد، کاهش ۱۵ درصدی شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) و همچنین کاهش شاخص بهای تولیدکننده (PPI) به حدود ۳۴ درصد گفت: وضعیت رشد اقتصادی و کنترل تورم با توجه به شاخص‌های موجود، امیدآفرین و مناسب‌تر از پیش‌بینی‌هاست.
آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول هم با‌اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصادی ایران در سال‌های اخیر و اجرای سازوکار مثبت و دقیق برنامه‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر از جمله پرداخت منظم یارانه نقدی در جهت تحقق عدالت اجتماعی در ایران تصریح کرد: برنامه‌های اقتصادی ایران با وجود تمام چالش‌ها، بهبود یافته است.
شاخص سرمایه انسانی ایران
بیش از متوسط جهان
وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در حاشیه اجلاس سالانه و مجمع عمومی بانک جهانی اظهار داشت: متوسط شاخص سرمایه انسانی در دنیا عدد 56 صدم است و رتبه ایران بالاتر از این میانگین و 59 صدم است. 
سید احسان خاندوزی، افزود: اصلاحاتی که در ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه لحاظ شد؛ یعنی پرداخت تسهیلات ‌اشتغال‌زایی به افزایش کمی و کیفی مهارت‌ها و سرمایه انسانی منتج شده و امتیاز زنان و دختران هم در این شاخص بالاتر از مردان است.
وی با ‌اشاره به افزایش توجه به بخش دانش‌بنیان نیز یادآور شد: در همین حال نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یک سال گذشته از عدد بیش از ۱۳ درصد به حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳