تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۴۷۹۲۵۱
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رشد چهار و یک دهم درصدی را برای اقتصاد ایران در سال‌جاری پیش‌بینی کرد.
۰
plusresetminus
رشد اقتصاد ایران ۲ برابر کشورهای غرب آسیا
به گزارش بلاغ به نقل از تسنیم، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا رشد یک و ۹ دهم درصدی را برای اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده است. در حالی که متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور غرب آسیا و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۲ به شش درصد رسیده بود، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۲۳ به حدود یک‌سوم کاهش یابد.

کشورهای نفتی منطقه وضعیت بدتری از این نظر خواهند داشت و انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصادی کشورهای نفتی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ به یک و نیم درصد برسد. متوسط رشد اقتصادی این کشورها در سال قبل شش و دو دهم درصد اعلام شده بود.
بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی، عربستان در سال جاری میلادی وارد رکود می‌شود و رشد اقتصادی این کشور به منفی ۹ دهم درصد می‌رسد. عربستان در سال قبل رشد هشت و هفت دهم درصدی را تجربه کرده بود.

رشد اقتصادی قطر نیز در سال جاری میلادی به دو و هشت دهم درصد، امارات سه و چهار دهم درصد، بحرین دو و هشت دهم درصد، عمان یک و چهار دهم درصد و کویت هشت دهم درصد می‌رسد.

بانک جهانی در گزارش خود پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران بیش از دو برابر متوسط منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ رشد کند. در حالی که ایران در سال پیش رشد اقتصادی سه و هشت دهم درصدی را تجربه کرده بود، بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی این رقم در سال جاری به چهار و یک دهم درصد افزایش خواهد یافت.

این گزارش پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ را تا حد قابل‌توجهی اصلاح کرده است. بانک جهانی در گزارش ماه خرداد خود رشد دو و سه دهم درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود.

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۳ را معادل چهار و هشت دهم درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است. تراز حساب‌های جاری ایران در سال قبل معادل سه و پنج دهم درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده بود.
بر اساس این گزارش، تراز مالی ایران نیز از معادل منفی یک و ۹ دهم درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ به معادل منفی یک و شش دهم درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی خواهد رسید که حاکی از کاهش کسری مالی دولت ایران در این سال است.

این گزارش همچنین از کاهش نرخ تورم در ایران طی سال ۲۰۲۳ خبر داده و پیش‌بینی کرده است نرخ تورم در ایران از ۴۶ و پنج دهم درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴۲ و شش دهم درصد در این سال برسد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳