تاریخ انتشارشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۳۷۲۲
نوسانات قیمت مرغ با رفت و آمد وزیران متعدد در سه دهه اخیر رفع نشده و حالا باز هم وعده داده شده که با افزایش جوجه‌ریزی، قیمت این کالا کاهش می‌یابد.
۰
plusresetminus
نوسانات بازار مرغ و وعده کاهش قیمت با افزایش جوجه‌ریزی
به گزارش بلاغ، قیمت‌های مختلفی در بازار مرغ طی روزهای اخیر اعلام می‌شود که بالاتر از نرخ مصوب است. طی چند هفته اخیر قیمت مرغ روندی افزایشی پیدا کرد به طوری‌که نرخ این کالای پروتئینی به بیش از ۹۵ هزار و حتی ۱۰۰ هزار تومان رسید در حالی که نرخ مصوب مرغ بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شده است اما بازار خیلی از این نرخ پیروی نمی‌کند.
  باز هم بهانه نهاده
تولیدکنندگان و فعالان در صنعت مرغ و طیور معتقدند از مهم‌ترین دلایل در افزایش قیمت مرغ کاهش جوجه‌ریزی‌ها، گرانی نهاده، زودتر راهی کردن مرغ‌های تولید با وزن کمتر به کشتارگاه توسط مرغداران و افزایش تقاضا و کاهش عرضه است. این در حالی است که نهاده‌های دامی با ارز 28 هزار و 500 تومانی وارد می‌شود و قیمت مرغ باید متناسب با آن باشد اما بسیار گرانتر است.
با این‌حال مرغداران گفتند که نهاده به موقع تأمین نشده و مجبور شده‌اند نیاز مرغداری‌ها را از بازار آزاد تهیه کنند که این عامل هزینه‌های تولید را افزایش داده است و در نهایت منجر به بالا رفتن قیمت مرغ شد. در حدود ۷۵ درصد از نهاده مرغ به کشور وارد می‌شود.
از سوی دیگر حداقل ۷۰ درصد از هزینه‌های تمام شده محصولات پروتئینی همچون مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز به خوراک دام و طیور اختصاص دارد. از این رو هرگونه اختلال در تأمین و توزیع این نهاده‌ها، تولید این محصولات را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تأمین‌کننده نهاده برای جلوگیری از افزایش نوسان در بازار، ۴۵ هزار تن سویا در سامانه بازارگاه بارگذاری کرده است و مرغداران می‌توانند به قیمت دولتی آن را خریداری کنند. پیش از این مرغداران در تأمین سویا مشکل داشتند اما در روزهای اخیر با تلاش وزارت جهاد کشاورزی سویای مورد نیاز مرغداران تأمین شده و آنها می‌توانند خریداری کنند. در شرایط فعلی هم نهاده ذرت به وفور موجود است و مشکلی از نظر تامین این نهاده وجود ندارد. در این راستا پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ کاهش یابد.

 معضل همیشگی جوجه‌ریزی
به گزارش ایرنا، کاهش جوجه‌ریزی و گرانی جوجه یک‌روزه با رشد جوجه‌ریزی که در بهار امسال اتفاق افتاد قابل جبران است و اکنون اتحادیه‌ها برای یک ماه آینده پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها پایین می‌آید. طبق اعلام اتحادیه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، جوجه‌ریزی در خرداد و تیر امسال بیش از نیاز کشور انجام شده است بنابراین مرداد ماه شاهد افزایش تولید و حتی مازاد عرضه مرغ در بازار خواهیم بود و قیمت‌ها شکسته می‌شود.
در این‌ باره دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، درباره وضعیت تولید و بازار مرغ طی ماه‌های آینده گفت: «در خرداد ۱۲۵ میلیون قطعه و در تیرماه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور انجام شده و مرغ حاصل از این جوجه‌ها مرداد ‌به بازار می‌آید و مازاد تولید خواهیم داشت. به طور قطع با این میزان تولید مرغ، روزانه یک‌هزار تا دو هزار تن تولید مازاد خواهیم داشت.
نیاز کشور برای استفاده از مرغ با ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی تامین می‌شود و با این میزان جوجه‌ریزی که خرداد و تیر انجام شده است تولید فراتر از نیاز کشور خواهد بود و می‌تواند کاهش تولید را جبران کند.»
البته در مواقع افزایش جوجه‌ریزی و تولید مرغ هم اصرار بر صادرات و در پی آن، صادرات بی‌رویه و بیش از مازاد تولید، بهانه دیگری برای گران کردن و سپس تثبیت همان قیمت با مکانیزم قیمت گذاری دولتی، فراهم می‌شود.
 
بازار ظاهرا دولتی اما واقعا سوداگری
تولید ارزاق و کالاهای اساسی از جمله مرغ در ایران مورد حمایت دولت است اما قیمت گذاری آن با این‌که ظاهرا دولتی است اما در طول سه دهه گذشته عملا به نام بخش خصوصی به بخش سوداگری سپرده شده است. در واقع با این‌که ظاهرا قیمت گذاری از سوی دولت انجام می‌شود اما این بازار همواره به کام سوداگرانی است که به نام بخش خصوصی و با زیاده خواهی، دولت‌ها را وادار به اعمال قیمت‌های دلخواه خود می‌کنند.
اغلب اوقات، انگیزه نوسانات قیمت مرغ و دیگر اقلام خوراکی اساسی، تحمیل قیمت‌های زیادی‌خواهانه یک جریان سیاسی – اقتصادی ظاهرا پرنفوذ است که به هیچ قانونی پایبند نیست و همیشه بازار را دچار التهاب می‌کند. البته این گروه در برخی دولت‌های سابق طرفداران عالی رتبه‌ای هم داشته‌اند.

نوسانات بازار ارزاق از جمله مرغ در 30 سال گذشته، حاصل سپردن آن به نام بخش خصوصی و در واقع به کام بخش سوداگری است. این در حالی است که بازار محصولات کشاورزی و ارزاق همواره مورد سوءاستفاده جریان‌های سیاسی داخلی و دشمنان خارجی قرار گرفته است. طرفداران اصلی واگذاری این بازار به بخش سوداگری که در برخی وزارتخانه‌های دولت فعلی هم لانه کرده‌اند و با سوءاستفاده از غفلت برخی مسئولان و رسانه‌ها، از طریق عوامل خود سه دهه است که بر نوسانات بازار ارزاق از جمله مرغ دامن می‌زنند و لازم است یک‌بار برای همیشه بساط آنان جمع شود.
ماه محرم نزدیک است و میزان تقاضای مرغ افزایش پیدا می‌کند و وعده داده شده با این مقدار جوجه‌ریزی انجام شده، عرضه می‌تواند کفاف افزایش تقاضا را در مقطع کنونی بدهد اما تا زمانی که بساط پرنفوذها که بعضا از اعضای برخی دولت‌های سابق هستند جمع نشود نوسانات بازار ارزاق، ادامه خواهد داشت.

 ماجرای پس‌کوچه‌های میدان بهمن‌!
 نبود نظارت بر گلوگاه‌های توزیع مرغ در تهران و کلانشهرها، یکی از مشکلات بازار این کالاست. فروشندگان مرغ معتقدند که نظارتی بر محل توزیع مرغ در میدان بهمن نیست و گاهی خرید و فروش‌های عمده در پس‌کوچه‌های حاشیه میدان بهمن تهران، قیمت مرغ را افزایش می‌دهد چرا که محموله‌های سنگین این کالا به صورت یخچالی، سر از جای دیگری درمی‌آورد و به‌صورت قطعه‌بندی شده و با قیمت‌های تا کیلویی 150 هزار تومان به دست مردم می‌رسد اما برخی با انحراف ذهن مردم به طرف چرخی‌ها و گاری‌ها، آنها را مسبب گرانی معرفی می‌کنند!
البته ستاد تنظیم بازار اخیرا قیمت مرغ را کیلویی 73 هزار تومان تصویب‌ و تأکید کرد هرگونه قیمت‌های بالاتر از این نرخ، گرانفروشی محسوب شده و متخلفان به تعزیرات معرفی می‌شوند که جریمه‌های سنگین و احتمالا پلمب مغازه‌ها در انتظار آنها خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳