تاریخ انتشارشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۸۱۳۹۸
تخلفات بی‌پایان خودروسازان مخصوصا دو خودروساز بزرگ کشور در سایه مدیریت دولتی و انحصار در تولید و بازار در کنف حمایت وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان حمایت و بی‌توجه به گلایه‌ها و اعتراضات مردم و مقامات عالی کشور ادامه دارد.
۱
plusresetminus
چرا به گلایه مردم از تخلفات بی‌پایان خودروسازان رسیدگی نمی‌شود؟
به گزارش بلاغ، به تازگی ایران‌خودرو هشت محصول قبلی خود را با اضافه کردن حروف و اعداد انگلیسی یا عناوینی نظیر «ارتقا یافته» به نام خودرو، به عنوان خودرو جدید به شورای رقابت معرفی و افزایش قیمت گرفته است و حالا خریداران این خودروها در سامانه یکپارچه مجبور به پرداخت ارقام بالاتری بابت تحویل خودروها شده‌اند.
به عنوان مثال خودروی رانا پلاس با عنوان رانا پلاس ارتقا یافته خودروی جدید معرفی و در قیمت‌گذاری شده است و پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای با اضافه شدن پسوند ارتقا یافته به پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای ارتقا یافته تغییر نام داده و به عنوان یک خودروی جدید دیگر معرفی و قیمت‌گذاری شده است!
شرکت ایران‌خودرو به متقاضیان خرید رانا پلاس با اولویت تحویل زمستان اعلام کرده است که به جای رانا پلاس، خودروی ۲۰۷ ارتقا یافته یا رانا پلاس ارتقا یافته تحویل بگیرند و به تازگی برای این دسته از متقاضیان فراخوان واریز وجه ارسال کرده است. براساس این فراخوان به متقاضیان رانا پلاس اعلام شده است که در صورت تمایل می‌توانند به‌جای رانا پلاس، خودروی ۲۰۷ ارتقا یافته تحویل بگیرند و در صورتی که تمایل به خرید این خودرو ندارند باید به جای رانا پلاس، رانا پلاس ارتقا یافته خریداری کنند. خریداران خودرو‌ عنوان کرده‌اند که قیمت رانا پلاس ارتقا یافته نسبت به رانا پلاس، ۱۰۰ میلیون تومان گران‌تر است!
شورای رقابت در جلسه ۶۱۱  مورخ ۲۵ مهر ۱۴۰۲، قیمت هشت خودروی جدید شرکت ایران خودرو را مصوب کرد.  به گفته «سپهر دادجوی توکلی»؛ سخنگوی این شورا، این هشت خودرو از نظر معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت خودروهای جدید تشخیص داده شده و به همین دلیل نیز شورا، این خودروها را قیمت گذاری کرده است(!)
ایران خودرو که مدتی در عرضه خودروها به مشتریان سامانه یکپارچه به کندی عمل می‌کرد و احتکار آن را سازمان تعزیرات تایید کرد با اعلام قیمت جدید برای هشت خودرو به عنوان محصولات جدید، اقدام به سرعت بخشیدن به ارائه فراخوان‌های واریز وجه به مشتریان خود کرد اما نکته قابل توجه در این فراخوان‌ها این است که به مشتریان پیشنهاد خرید نوع ارتقا یافته خودروی مورد تقاضایشان داده می‌شود و لذا با توجه به اینکه نوع ارتقا یافته این خودروها نسبت به ارتقا نیافته آنها گران‌تر است لذا مشتریان را با مشکل مواجه کرده است. ضمن اینکه شرکت ایران خودرو متقاضیان را مجبور به تغییر نوع خودروی انتخابی می‌کند.
اخذ پول از مشتریان
۹ ماه قبل از تحویل فوری!
شرکت سایپا نیز در تخلفی آشکار و برخلاف شرایط اعلام شده وزارت صمت، از متقاضیان دریافت خودرو درخواست کرده تا ۹ ماه پیش از زمان تحویل، تمام پول قیمت خودرو را واریز کنند.
یکی از این مشتریان در تماس با خبرگزاری ایرنا گفت: وزارت صمت در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو سه ماه پیش از تاریخ تحویل خودرو را مبنای پرداخت قیمت محصول به حساب شرکت خودروساز اعلام کرد.
وی با بیان اینکه نوبت من برای تابستان ۱۴۰۳ نهائی شده است، تاکید کرد: مطابق شرایط اعلام شده، باید در بهار ۱۴۰۳ نسبت به پرداخت قیمت خودرو اقدام کنم اما شرکت سایپا به من اعلام کرده که پرداخت باید در آبان ماه امسال انجام شود که حدود ۹ ماه زودتر از موعد تحویل است.
افزایش پیاپی قیمت‌ها
البته افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا که برای دومین بار طی امسال صورت می‌گیرد هم جزو گلایه‌های مردم است. گروه خودرو‌سازی سایپا هم اعلام کرد که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروی ساینا با تایید و مجوز سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام شده است.
با این‌حال، متقاضیان خرید خودرو ضمن گلایه از افزایش چندین باره قیمت ساینا از ابتدای امسال، از قوه قضائیه خواسته‌اند به تخلفات شرکت سایپا نظیر افزایش مداوم قیمت‌ها و تاخیر طولانی در تحویل خودرو، ورود کند.
‌شورای رقابت در فروردین ماه امسال قیمت پایه (کارخانه‌ای)  خودرو ساینا اس، را با ۴۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل دو میلیارد و۸۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۶۰ ریال تعیین کرد اما این خودروساز قیمت کارخانه‌ای این خودرو را در آبان‌ماه امسال با عنوان ساینا اس (استانداردهای ۸۵ گانه) دو میلیارد و ۷۸۸ میلیون و ۴۴۵ هزار و۱۳۲ریال و قیمت مصرف‌کننده این خودرو را سه میلیارد و۳۰۴ میلیون و۹۰۰ هزار ریال اعلام کرده است. براین اساس از فروردین‌ امسال تاکنون بدون صدور هیچ مصوبه قانونی از سوی شورای رقابت، قیمت پایه ساینا اس‌ نزدیک به ۷۰ میلیون تومان گران شده است.
براساس صورت‌جلسه شورای رقابت قرار است شکایات مردم در قیمت و عدم‌عرضه خودرو بررسی شود. البته شورای رقابت هیچ تلاشی برای گسترش واردات و رقابتی شدن بازار خودرو انجام نداده و صرفا با قیمت گذاری به یک ضلع انحصار خودرو در ایران تبدیل شده است.
مصوبه عجیب کمیسیون تلفیق برنامه هفتم!
در حالی‌که خودرو‌سازی ایران در پنجاه و چند سال گذشته نتوانسته کالای با کیفیتی تحویل مردم بدهد محمدرضا دشتی اردکانی؛ عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصویب اهداف کمی سنجه‌های عملکردی صنعت، معدن و رشد تولید در این کمیسیون گفت: «کمیسیون تصویب کرد که در طول اجرای برنامه هفتم توسعه سالانه سه میلیون انواع خودرو سواری و تجاری تولید شود.»
به این ترتیب مردم، محکوم به استفاده از خودروهای بی‌کیفیت داخلی در طول سال‌های اجرای برنامه هفتم هستند و به نظر می‌رسد برخی مسئولان که مرگ سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادفات رانندگی هم آنها را متوجه مشکلات نمی‌کند در خیال معجزه خودروسازان دولتی انحصارگر هستند که برخی محصولاتشان عملا ارابه مرگ است.
البته اقدامات مثبتی هم از سوی خودروسازان برای تلطیف فضا صورت گرفته است. عبدالله توکلی لاهیجانی؛ مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت از تحویل ۲۷۰ هزار خودرو به مادران در طرح جوانی جمعیت خبر داد و افزود: در طرح جوانی جمعیت برای ۲۹۳ هزار خودرو واریز وجه شده است.


 
منبع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳