تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۸۰۲۳۶
در آیات و روایات مختلف همواره بر این موضوع یعنی اهمیت فرزندآوری تأکید شده و این مسئله را متضمن امنیت جامعه و افزایش رزق و روزی برای خانواده‌ها اعلام نموده است.
۳
plusresetminus
تک‌فرزندی جدی‌ترین مشکل آینده خانواده‌ها
جوانی جمعیت دارای ابعاد مختلفی است که کم‌توجهی به آن نه‌تنها می‌تواند برای کشور زیانبار باشد و رشد اقتصادی کشور را متوقف و حتی امنیت آن را در معرض تهدید قرار دهد، بلکه ممکن است به شکل مستقیم و غیرمستقیم مردم را نیز در درازمدت گرفتار تبعات و پیامدهای منفی خود نظیر مشکلات روحی و روانی نموده و یا مشکلات اقتصادی و اجتماعی و خانوادگی ‌را برای آنها در پی داشته باشد.

به‌ عنوان مثال؛ آنهایی که در خانه و زندگی خودشان پذیرای جانبازان، معلولین، افراد از کارافتاده و یا پدر و مادر مسن خود هستند، به‌خصوص خانواده‌هایی که به ‌طور همزمان باید مراقبت از چند نفر را برعهده داشته باشند، بهتر متوجه اهمیت این مطلب می‌شوند، چرا که رسیدگی به چنین افرادی حتی اگر فقط یک‌نفر باشد، کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است که تقریباً به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست.

خانواده‌هایی که با چنین مسئله‌ای مواجه هستند اگر تک‌فرزند باشند تنها چند راهکار پیش روی خود دارند، یا باید بر خلاف اصول و ارزش‌های اسلامی و ایرانی، پدر و مادر یا افراد از کار افتاده خانواده خود را رها کنند و یا در حالت خوشبینانه به خانه سالمندان بسپارند که علاوه بر پذیرش هزینه مربوطه باید لعن و نفرین احتمالی و ننگ چنین کاری را به جان بخرند و پذیرای طعنه دیگران نیز باشند.

یا باید به شکل تمام‌وقت در خدمت پدر و مادر و افراد از کارافتاده خانواده باشند که این مفهوم نیز بدان معناست که باید از کار و زندگی و در واقع شغل و درآمد و زن و فرزند خود صرفنظر نمایند، که چنین چیز نیز غیرممکن است.

البته ممکن است برخی افراد جامعه از چنان درآمد سرشاری برخوردار باشند که بتوانند هزینه‌های هنگفت حقوق پرستاری را تأمین و شخص یا اشخاصی را برای این منظور استخدام نمایند که طبیعتاً چنین افرادی نیز تعدادشان بسیار معدود است. بنابراین در چنین شرایطی تنها افرادی قادرند، با کمترین مشکل و به درستی به وظیفه خود در این زمینه عمل نمایند که از نعمت وجود چندین خواهر و برادر و امکان تقسیم کار بین اعضای خانواده خود برخوردار باشند و لذا پدر و مادرها به‌ویژه زوج‌های جوان حتی به‌ خاطر خودشان هم که شده نباید از اهمیت این موضوع یعنی مزیت وجود چند فرزند در خانواده غفلت نمایند.

البته همان‌گونه که اشاره شد، نعمت وجود چند فرزند در یک خانواده فقط به این چند مورد خاص محدود نمی‌شود و ده‌ها و بلکه صدها اثر مطلوب دیگر را نیز به ارمغان می‌آورد، که شاید ایجاد حس اطمینان و آرامش از آینده‌ای روشن به‌خصوص در هنگام بروز حوادث و مشکلات برای خانواده، کمترین آن باشد.

درست به همین دلیل است که در آیات و روایات مختلف همواره بر این موضوع یعنی اهمیت فرزندآوری تأکید شده و این مسئله را متضمن امنیت جامعه و افزایش رزق و روزی برای خانواده‌ها اعلام نموده است.

یادداشت: احمدرضا هدایتی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳