تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۵۴۹۷
انگاره‌سازی یک تکنیک رسانه‌ای است برای نشانه رفتن کانون اتحاد و انسجام مردم تا بتوانند، ترورهای بعدی را با هزینه‌های کمتری رقم بزنند.
۰
plusresetminus
انگاره‌سازی تروریست‌های رسانه‌ای بعد از ترور
به گزارش بلاغ، از آنجایی مدیریت افکار عمومی را رسانه ها به عهده دارند و روایت های اولیه شالوده گمانه زنی های اجتماعی را شکل می‌دهد، بعد از اتفاقاتی ناگوار چون بمب گذاری، انفجارات مخازن انرژی، انبارهای مواد ناریه و یا حمله های تروریستی، رسانه های داخلی کشور در۲۴ ساعت اول سعی بر آرام کردن فضای روانی جامعه،تنش زدایی،ایجاد انسجام و اتحاد جهت مدیریت بحران را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

از سوی دیگر گروهک ها ، یا کانون‌های نظامی و شبه نظامی که حادثه را رقم زده‌اند به دنبال ایجاد موج رسانه ای هستند تا اهداف خود را به کمال برسانند، البته گروه هایی هم هستند که در ماجرای رخ داده نقشی ندارند اما به جهت بهره برداری در راستای منافع مشترک یا صرفاً گروهی خود با اعلام مسئولیت انجام به التهاب بیشتر کمک می‌کنند.

حال بعد از حادثه تروریستی دوم در حرم مطهر احمدبن موسی علیه السلام، که مقارن نماز مغرب رخ داد، به راحتی می‌توان بازوان رسانه‌ای تروریسم را در میان رسانه های فارسی زبان شناسایی کرد.

همان‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی با مضحک‌ترین شکل تحلیل رخدادها و انگاره‌سازی به دنبال جهت دهی افکار قشر خاکستری هستند.

در نهان و آشکار نوشته‌هایشان، نوک پیکان به سمت جمهوری اسلامی نشانه رفته، با عبارت پرتکرار(کار خودشونه)، فضای غبارآلود تردید را به خورد مخاطب فاقد سوادرسانه و تحلیل کارآمد می‌دهند و البته با تحلیل رسانه‌ای مبتنی بر کنش‌های متداول ایشان، که ماحصل رصد و بررسی‌ست، می‌توان صراحتاً به این نتیجه رسید که می‌خواهند جای شهید و جلاد را عوض کنند، تا با حاکمیت تردید اذهان اجتماعی، قطعات دیگر پازل ترور را در جای خود قرار دهند.

سوالاتی را می‌توان در قبال انگاره‌سازی‌های این جماعت تروریست در فضای رسانه طرح کرد تا مخاطب آگاه شود؛

اول اینکه اگر کار خودمان است چرا از ۲۷۰گلوله که در ۹تیغه خشاب به همراه فرد تروریست بود فقط ۱۱گلوله شلیک شد؟.

دوم چرا فرد مهاجم را خلع سلاح و دستگیر کردند؟.

سوم دلیل تکرار در حرم مطهر شاه چراغ علیه السلام چیست؟.

چهارم اینکه یک نیروی خدماتی حرم مطهر که کمترین دریافتی را به عنوان حقوق دارد،بدون سلاح و همانطور که در فیلم های منتشره معلوم است آموزشی ندیده، مانع و خلع کننده سلاح از تروریست می‌شود؟.

پنجم چرا هنگامی که تقریبا همه هفته در آمریکا افراد غیر مسلح توسط پلیس به ضرب گلوله کشته می‌شوند صدای کسی در نمی‌آید؟ و چراهایی دیگر که از حوصله خارج است.

انگاره سازی یک تکنیک رسانه ای است برای نشانه رفتن کانون اتحاد و انسجام مردم تا بتوانند، ترورهای بعدی را با هزینه های کمتری رقم بزنند.
محسن قبادیان قادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷