تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
کد مطلب : ۴۸۳۴۲۲
طبق اعلام یک نشریه بین‌المللی شرکت نیروگاه‌ساز ایرانی در رتبه چهارم بزرگ‌ترین نیروگاه ساز جهان قرار گرفته است.
۰
plusresetminus
ایران در جمع ۴ قدرت بزرگ نیروگاه‌ساز جهان قرار دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از فارس، تمرکز بر ساخت نیروگاه از اوایل دهه هفتاد در ایران، سبب شده است این کشور به جمع چهار کشور دنیا در حوزه توانمندی ساخت نیروگاه‌‌ برسد.
«شرکت آنسالدو ایتالیا‌ سال ۱۳۵۵ یک نیروگاه که برخی از اجزای آن قطعات دست دوم آمریکایی بود، به سه برابر قیمت به ما فروخت. دولت وقت نیز چاره‌ای جز تن دادن به خواسته‌های آن‌ها نداشت، چون خودمان توان و تخصصش را نداشتیم‌» این‌‌ خاطره سینه به سینه نقل شده یکی از قدیمی‌ترین مهندسان برق ایران، امین قاسمی است.
با گذشت کمتر از سه دهه از شروع تمرکز ایرانی‌ها بر نیروگاه‌سازی، نشریه بین‌المللی مک کوی «McCOY» گزارش داد: ایران در کنار آمریکا، آلمان و ژاپن کشورهای دارنده فناوری ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی با بیشترین سهم از بازار هستند.
آنسالدو ایتالیا هم در این رده‌بندی با سهمی کمتر از نصف ایران به جایگاه نهم سقوط کرده است.
روز ۲۲ مردادماه سال ۱۳۷۲ بود که تجمیع تقاضای ساخت نیروگاه در قالب شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، شروعی بر نیروگاه‌سازی در ایران شد. شرکت برق حرارتی هم اخیرا گزارش داده که ۱۱ کشور دنیا از جمله روسیه، ایتالیا و آلمان مقصد صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در بخش نیروگاه هستند.
هم اکنون ۲۸ مجموعه در دنیا، دارای توانمندی ساخت نیروگاه هستند و ایران با سهم شش و چهار دهم درصدی از بازار این حوزه، در جایگاه چهارم دنیا قرار دارد.
در حال حاضر برای پوشش نیاز برقی کشور،۴۹ توربین گاز و بخار در حال ساخت است که ظرفیت اسمی آن به هفت هزار و ۸۴۶ مگاوات می‌رسد. این میزان ظرفیت درحال توسعه، شش برابر نیاز برقی کارخانه فولاد مبارکه است که طی دو سال پیش رو به شبکه اضافه خواهد شد.
طبق آمار ارائه شده از سوی نشریه معتبر بین‌المللی در حوزه نیروگاه سازی، شرکت زیمنس آلمان با سهم ۲۶.۹  درصدی بزرگ‌ترین شرکت در حوزه نیروگاه سازی است. شرکت جنرال الکتریک با سهم ۲۶.۵ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته و شرکت میتسوبیشی ژاپن هم با سهم ۹.۷ درصدی در رتبه سوم قرار دارد.
شرکت مپنای ایران هم در جایگاه چهارم و بالاتر از شرکت‌های معتبری همچون شانگهای توربین و دانگ فنگ توربین از چین قرار گرفته است.
شرکت بزرگ توشیبای ژاپن هم با سهم پنج و هشت دهم درصدی، پس از مپنای ایران در جایگاه پنجم بزرگ‌ترین شرکت نیروگاه ساز جهان قرار دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳