تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۴۸۲۷۹۶
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: ایران، بیشترین شدت مصرف انرژی در دنیا را دارد و دو برابر صادرات گاز روسیه به اروپا، مصرف گاز داریم.
۰
plusresetminus
ایران بیشترین شدت مصرف انرژی در دنیا را دارد
به گزارش بلاغ، «میرسامان پیشوایی» روز گذشته در کمیته بهره‌وری شرکت گاز خراسان شمالی، اظهار کرد: موضوع بهره‌وری در کشور ما جای تأمل دارد و آمارهای جهانی از جایگاه نامناسب ما حکایت دارند. ایران در سال ۲۰۲۲ در حوزه شدت مصرف انرژی در رتبه آخر دنیا قرار داشت.
وی ادامه داد: این جایگاه به این معناست که نسبت کل انرژی مصرفی به تولید ناخالص داخلی وضعیت مناسبی ندارد و باید به سمت اصلاح شدت مصرف حرکت کنیم.
پیشوایی بیان کرد: موضوع زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که می‌بینیم نه‌تنها در شدت مصرف جایگاه آخر دنیا را داریم، بلکه در زمینه متوسط مصرف که در دنیا رو به کاهش است، متوسط مصرف در ایران روندی افزایشی دارد، یعنی وضعیت درحال بدتر شدن است.
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران تاکید کرد: ایران رتبه نخست یا دوم را در دنیا در منابع هیدروکربنی (ذخایر زیرزمینی نفت خام و گاز طبیعی) دارد؛ اما با ناترازی انرژی روبه‌رو است که جای تعجب و نگرانی دارد. منابع نفت و گاز به نوعی میراث آیندگان است. باید به فکر فرزندان‌مان هم باشیم.
وی گفت: در زمستان، میزان مصرف روزانه گاز در کشور به حدود 750 تا 800 میلیون مترمکعب می‌رسد که عدد بسیار بالایی است و تولیدات جدید کشور به سرعت مصرف می‌شود.
 
پیشوایی ادامه داد: کل صادرات روزانه گاز روسیه به اروپا 350‌ میلیون مترمکعب است؛ حال آنکه ما 750‌ میلیون مترمکعب مصرف داریم و همین موضوع سبب می‌شود نتوانیم چندان به سمت صادرات حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه رویکرد دولت بهره‌وری، رضایت و عدالت است، گفت: رئیس‌جمهوری همواره در جلسات خود بر حوزه بهره‌وری تاکید کرده و نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته است. نگاه دولت این است که اگر اقدامات هدفمندی در حوزه بهره‌وری انجام شود، ظرفیت خوبی برای خلق ثروت ایجاد خواهد شد.
 
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه تحولات زیرساختی خوبی بعد از انقلاب در حوزه برق و گاز رخ داده است، افزود: گرچه در حوزه گازرسانی به دورترین نقاط کشور و روستاها، اقدامات قابل افتخاری انجام شده است، اما در حوزه بهره‌وری باید اقدامات زیادی انجام شود.

 شاخصی که خالی از اشکال هم نیست
به گزارش خبرفوری، شاخص شدت مصرف انرژی در واقع بیانگر میزان کارایی و بهره‌وری انرژی در اقتصاد کشور‌های مختلف است.
این شاخص بیانگر بهره‌وری پایین انرژی در ایران و هدر رفت بالای انرژی در صنایع و نیروگاه‌های کشور است. 
 به اعتقاد کارشناسان، عدم سرمایه‌گذاری و به‌روزرسانی بخش صنعت و نیروگاهی کشور، موجب افزایش هدررفت انرژی در حوزه‌های نیروگاهی و صنعت شده است. به عنوان مثال بهره‌وری انرژی در نیروگاه‌های کشور بین 30 تا 40 درصد برآورد می‌شود.
البته اندازه‌گیری شاخص شدت مصرف انرژی خالی از اشکال هم نیست. این شاخص نمی‌تواند عواملی مانند: آب‌و‌هوا، شرایط جغرافیایی، ساختار‌های اقتصادی و نوع صنایع را در نظر بگیرد. اما به هر حال می‌تواند دورنمایی از میزان بهره‌وری انرژی در هرکشور ارائه دهد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱