دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی:

بازار لاستیک به وضعیت عادی بازگشت

تاریخ انتشارشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۴۸۳۴۰۳
دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور با بیان این که التهاب کمبود لاستیک در کشور برطرف شده، گفت: توزیع و خرید این محصول تسهیل شده است.
۰
plusresetminus
بازار لاستیک به وضعیت عادی بازگشت
به گزارش بلاغ به نقل از تسنیم، غلامعلی مهدوی اظهار کرد: توزیع لاستیک از طریق سکوهای اینترنتی، عرضه مستقیم شرکت‌های تولید‌کننده و واحدهای صنفی در سراسر شهرها و استان‌ها در حال اجراست و متقاضیان در صورت عدم دسترسی به هریک از این راه‌ها می‌تواند از طرق دیگر اقدام نمایند.

وی درخصوص گلایه برخی از متقاضیان در مورد عدم موجودی لاستیک در برخی از واحد‌های صنفی متذکر شد: توزیع لاستیک در بسیاری از واحد‌های صنفی صورت می‌گیرد و متقاضیان دسترسی به همه واحد‌های صنفی را دارند. در یک مقطع زمانی در برخی از سایزها کمبود داشتیم و در حال حاضر این نقصان نیز برطرف شده است.

دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی، استعلام فرد و خودرو را در سامانه‌های اینترنتی یکی از مشکلات پیش روی خریداران دانست و توضیح داد: گاهی در سامانه جامع تجارت به دلیل فنی استعلامات با تاخیر انجام می‌شود که درصدد مرتفع کردن آن هستیم.
وی از توزیع لاستیک در فروشگاه‌های اینترنتی همچون گذشته خبر داد و گفت: فروشگاه‌های اینترنتی در تمامی شهرها فعال بوده و در حال توزیع و فروش لاستیک هستند.

مهدوی با اشاره به واردات لاستیک‌های کامیون‌های سنگین و نظارت بر کیفیت آنها گفت: تمامی لاستیک‌های وارداتی در فرآیند ثبت سفارش و نیز ترخیص از گمرکات مورد نظارت و بازرسی سازمان صمت و اتاق اصناف قرار می‌گیرند. بنابراین از نظر کیفیت و استاندارد مورد تأیید هستند.

وی تصریح کرد: شهروندان با مشاهده هرگونه تخلف درخصوص توزیع، گرانفروشی و یا کیفیت لاستیک‌ها می‌توانند از طریق تلفن ۱۲۴ شکایت خود را ثبت کنند تا همکاران در سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

 «مجتبی صفایی»، رئیس اتاق اصناف ایران هم با اعلام اینکه از ابتدای دی‌ماه، محدودیت عرضه لاستیک برداشته شد، گفت: به موجب تدابیر اندیشیده شده درخصوص افزایش تولید در کارخانه‌های لاستیک‌سازی، ترخیص لاستیک‌های خارجی از گمرک و راه‌اندازی خطوط جدید، در ماه‌های آینده هم شاهد محدودیتی برای فروش لاستیک نخواهیم بود. به این ترتیب مالکان خودروها می‌توانند لاستیک مورد نیاز خود را تامین کنند.

«مصطفی تنها»، سخنگوی انجمن تایر هم به تازگی درباره آخرین وضعیت تولید و عرضه لاستیک خودرو اظهارداشت: از نیمه آبان امسال در راستای کم‌ کردن التهابات ناشی از کمبود عرضه تایر، بخشی از عرضه به خودروسازان را کاهش داده‌ایم و بخش اعظم تولیدات لاستیک خودرو روانه بازار می‌شود.

وی بیان داشت: با این اقدام، بازار تایر خودرو از التهاب خارج شده است. البته فعلا مشکل لاستیک پراید در بازار به طور کامل حل نشده لذا تایرسازان در یک‌ماه اخیر تولید لاستیک پراید را به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند که با عرضه و توزیع این لاستیک‌ها در بازار مشکل این بخش نیز حل می‌شود.

تنها افزود: با افزایش تولید و عرضه، قیمت لاستیک پراید در بازار کاهش داشته اما باز هم می‌توان عرضه را افزایش و قیمت‌ها را بیشتر کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه از اواخر سال ۱۴۰۱ ارز تخصیصی کارخانه‌های تایرسازی تامین نشد، گفت: به صورت قطره‌چکانی در موارد محدودی ارز برای خرید مواد اولیه کارخانه‌های تایرسازی تامین شد. لذا مشکلات ناشی از کمبود ارز در نیمه اول سال جاری و بخصوص پنج ماهه ابتدای امسال موجب کاهش تولید و عرضه تایر به بازار شد.

سخنگوی انجمن تایر، افزود: اما از شهریورماه امسال تامین ارز تولید‌کنندگان صنعت تایر سرعت بیشتری گرفت و در ماه‌های بعد یعنی مهر، آبان و آذر سرعت تامین ارز بیشتر شد. تولیدکنندگان هم توانستند تولید و عرضه بیشتری داشته باشند و لذا بازار از التهاب بیرون آمد.
تنها با بیان اینکه با کاهش عرضه همواره تقاضا بیشتر می‌شود، گفت: مردم به محض اینکه احساس کنند در کالایی کمبودی ایجاد شده متقاضی خرید آن کالا می‌شوند تا تاثیرات تورمی گرانی آن کالا را به تاخیر بیندازند. بنابراین در شرایطی که عرضه و توزیع کالا در بازار کم شد تقاضای تایر نیز تقریبا دو برابر شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳