تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۸
کد مطلب : ۴۷۹۵۳۴
دست پر بازارساز و عرضه سنگین منابع ارزی در کنار تخلیه هیجانات، نشان از بازگشت ثبات به بازار طلا و ارز دارد.
۰
plusresetminus
بازگشت ثبات به بازار طلا و ارز با تخلیه هیجانات
به گزارش بلاغ؛ بازارساز دیروز عرضه سنگین ارز در حوزه‌های دلار و درهم داشت و امروز هم ادامه می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود با ادامه فعالیت بازارساز و افزایش عرضه و همچنین نگرانی خریداران از کاهش قیمت در روزهای آینده و سپس فروش ناشی از شوک کاهش قیمت‌ها، در روزهای آینده قیمت ارز به شدت کاهش یابد.

‌بررسی‌های نشان داد که دیروز بیش از ۱۸۰ میلیون دلار در بازار نیما عرضه و روند کاهشی نرخ ارز آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا روزهای آینده مجددا به کانال ۴۰ هزار تومان وارد شود. البته دیروز هم برخی کانال‌های تلگرامی نرخ دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ۵۲ هزار تومان اعلام می‌کردند. البته عرضه ارز در بازار حواله در روز یکشنبه ‌شانزدهم مهرماه هم به ۳۷۱ میلیون دلار رسید. این رقم در روز ماقبل آن ۲۱۰ میلیون دلار بود.

بررسی‌ها نشان داد افزایش قیمت دلار در شرایط فعلی تابع عوامل داخلی بوده و ناآرامی منطقه‌ای تنها بهانه‌ای برای افزایش قیمت دلار شده؛ به ویژه که اقتصاد ایران دولتی است و تاثیرپذیری از حوادث بین‌المللی بیشتر در اقتصادهای خصوصی و رقابتی معنا دارد و برخی دلالان با افزایش نرخ‌ها به بهانه وقایع فلسطین، به نوعی ادای اقتصادهای رقابتی را درمی‌آورند.

از سوی دیگر سیاست‌گذار پولی از نظر تامین ارز هیچ مشکلی ندارد چرا که کشور روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد. ضمن آنکه ارزهای آزاد شده از کره جنوبی و لوکزامبورگ، تأثیر به‌سزایی در ادامه روند کاهشی قیمت ارز خواهد شد.

دست پر بازارساز
قاسم رضاییان؛ عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با‌ اشاره به دست پُر سیاست‌گذار پولی در مورد منابع ارزی، اظهار داشت:‌ آزاد‌سازی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در لوکزامبورگ در ادامه آزاد‌سازی ارزهای بلوکه‌شده در قطر، نشان از گشایش‌های مداوم اقتصادی دارد.

او به التهاب بازار ارز در پی اتفاقات منطقه و درگیری بین رژیم صهیونیستی و فلسطین ‌اشغالی‌ اشاره کرد و افزود: ‌منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کشورهای مختلف در حال آزاد‌سازی و بازگشت به حساب ارزی کشورمان است و پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده نظیر ماه‌های اخیر، دولت و بانک مرکزی با برنامه‌ریزی و مدیریت ارزی، آرامش و ثبات را دوباره به بازار ارز بازگردانند.

آلبرت بغزیان؛ استاد اقتصاد دانشگاه‌ نیز در گفت‌وگو با ایرنا درباره اخبار مرتبط با آزاد‌سازی شش میلیارد دلار منابع ارزی در کره جنوبی و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی کشور در لوکزامبورگ، اظهار کرد: آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده، علاوه‌بر تقویت ذخایر ارزی کشور، به مدیریت بهتر بازار نیز کمک خواهد کرد؛ بدین ترتیب هیجان کاذب از بین خواهد رفت و بازار ارز به آرامش خواهد رسید.

وی تصریح کرد: یکی از مزایای آزاد شدن دارایی‌های ارزی ایران این است که کسری بودجه کشور را به شیوه‌ای غیر از چاپ پول کاهش می‌دهد. با آزاد شدن دارایی‌های ارزی بازار ارز به ثبات خواهد رسید و تولیدکننده می‌تواند اعتماد کند که نرخ ارز برای مدت طولانی‌تری در کانال‌های فعلی باقی بماند به‌طوری که قابلیت پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی امکان‌پذیر خواهد شد.

استاد اقتصاد دانشگاه‌ با ‌اشاره به افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته، گفت: باید تاکید کنم که تغییرات نرخ ارز به مراتب بسیار کمتر از رویدادهای گذشته بوده است به طوری که اگر حوادث امروز فلسطین در دو سال گذشته رخ می‌داد نرخ ارز تا ۶۰ هزار تومان افزایش می‌یافت اما به دلیل مدیریت خوب بانک مرکزی، بازار ارز عکس‌العمل خاصی نشان نداده است؛ ضمن اینکه نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلا نیز تغییری نکرده است.

بغزیان تاکید کرد: بانک مرکزی اگر ثبات نرخ ارز را در مرکز مبادله ارز و طلا حفظ کند و تامین ارز را نیز برای متقاضیان انجام دهد هیجان کاذب بازار ارز فروکش خواهد کرد. باید توجه کرد که جنگ اسرائیل در داخل خاک ایران روی نداده و ایران متهم نشده و تحریم‌ها نیز سنگین‌تر نشده است. بنابراین التهاب بازار ارز فروکش خواهد کرد و نرخ ارز به روند ثبات خود باز خواهد گشت و در بدترین شرایط نرخ ارز در کانال‌های فعلی باقی خواهد ماند.

ارز کافی در کشور وجود دارد
محمدحسین فرهنگی؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز، در مورد وقایعی که بین فلسطین و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده و نوسانی که در بازار ارز کشورمان روی داده است، افزود: عضویت ایران در پیمان‌های ‌شانگهای و گروه کشورهای بریکس فرصت مناسبی است که می‌توان گشایشی در زمینه انتقال و مبادلات ارزی انجام داد.

وی با بیان اینکه نوسانات بازار ارز موقتی است، افزود: بیش از ۲۵ میلیارد دلار واردات در شش ماه اول سال داشته‌ایم و ارز آن تأمین شده، بنابراین نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم و مسائل ارزی کشور ما رابطه مستقیمی با مشکلات اقتصادی داخلی دارد و ربط زیادی به مسائل خارجی ندارد. مردم هر چه می‌توانند از بازار ارز فاصله بگیرند، چون یک بازار ریسکی و به شدت نوسانی است، البته برخی افراد ریسک‌پذیر هستند، اما عامه مردم باید از بازار ارز فاصله بگیرند.

گفتنی است، اکثر کارشناسان اذعان دارند وضعیت فعلی بازار ارز ایران موقتی است و کسانی که سررشته‌ای در زمینه ارز ندارند وارد بازار نشوند چرا که اسیر نوسان‌گیران و دلالان می‌شوند. همان طور که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ عده‌ای ندانسته وارد بازار ارز شدند و در نرخ‌های بالا دلار خریدند که بعد از آن با افت قیمت، دچار ضرر و زیان شدند.

بنابراین با توجه به جمیع جهات اعم از بنیان‌های تقویت شده اقتصادی کشور و تسلط بانک مرکزی بر بازار و پر بودن دست بانک مرکزی از نظر ارزی و همچنین تمایل کشورهای مختلف برای اعطای وام‌های ارزی به ایران، بازیگران بازار پرخطر ارز و طلا باید با نگاهی دقیق با شرایط اقتصادی کشور، رفتار کنند و صاحبان سرمایه باید به شدت مراقب باشند که با بازی در پازل جنگ اقتصادی و دامن زدن به انتظارات تورمی از سوی دشمن، دومین بازنده این جنگ بعد از رژیم صهیونیستی نباشند.

کاهش نرخ‌ها در بازار طلا
همچنین به گزارش نود اقتصادی؛ از صبح دیروز در بازار‌های مختلف شاهد ریزش شدید قیمت‌ها بودیم به طوری که گواهی سپرده سکه و صندوق‌های طلا در بورس و قیمت سکه امامی در بازار با کاهش بیش‌از پنج درصدی همراه شد. روز یکشنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۳ هزار تومان نسبت به‌روز شنبه افزایش قیمت داشت و به قیمت دو میلیون و ۳۹۷ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه امامی نیز دو میلیون و ۳۰۲ هزار تومان افزایش قیمت داشت و به قیمت ۳۰ میلیون و ۳۹۳ هزار تومان معامله شد اما دیروز هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت، در مقایسه با روز کاری دوشنبه، ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. نیم‌سکه نیز دیروز با ۷۰۰ هزار تومان کاهش در مقایسه با دوشنبه، ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه با ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت، ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز با ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت با نرخ شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلای تهران نیز، دو میلیون و ۴۰۵ هزار تومان اعلام شد. حال آن که بهای هر اُنس طلا نیز دیروز در بازارهای جهانی ۱۸۵۷ دلار بود.

نوسانات بازار طلا و سکه همچون بازار ارز، با متغیر‌های بنیادی موثر در بازار ارز همخوانی نداشته و طبق تجارب گذشته به زودی فروکش می‌کند و قیمت‌ها به ثبات قبلی بازمی‌گردد اما در این بین افرادی که تحت تاثیر هیجانات کاذب اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند متحمل ضرر و زیان می‌شوند.


انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳