تاریخ انتشارجمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۸۲۳۳۳
یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، تصمیم عاقلانه دولت سیزدهم برای خنثی‌سازی تحریم‌هاست.
۰
plusresetminus
مقاوم‌سازی اقتصاد ایران با کاهش وابستگی بودجه به نفت
به گزارش پایگاه خبری «بلاغ» به نقل از ایرنا، حمید بهزادی درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: سال گذشته عدد سقف بودجه، بدون درآمد شرکت‌های دولتی حدود ۲۰۸۳ هزار میلیارد تومان بود و امسال به ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده و بیشترین رشد بودجه تحت تاثیر درآمدهای مالیاتی است.

وی افزود: به عبارتی، درآمدهای پایدار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه امسال ۴۲ درصد رشد کرده و به ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن درآمد مالیاتی و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان هم حقوق گمرکی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش نقش درآمدهای سرمایه‌ای در بودجه، گفت: دولت درآمدی تحت عنوان، درآمد سرمایه‌ای دارد که حاصل فروش نفت، گاز، املاک و دارایی‌های دولت است. در لایحه بودجه درآمدهای حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات به ۵۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به امسال کاهش داشته است.

بهزادی با بیان اینکه درآمدهای سرمایه‌ای نسبت به قانون بودجه امسال ۱۱ و شش دهم درصد کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز در قانون بودجه امسال، ۶۲۳ هزار میلیارد تومان است، البته برای سال جاری صادرات یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده که این عدد در لایحه بودجه سال آینده یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی کاهش فروش نفت در لایحه بودجه به معنای ضعف در فروش و صادرات نفت نیست، تصریح کرد: امسال در برخی از ماه‌ها حتی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز فروختیم. اما دولت در این زمینه اعداد را عاقلانه و واقعی‌تر محاسبه کرده و تلاش دارد هزینه‌های جاری از درآمدهای پایدار تامین کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت، ادامه داد: وابستگی قانون بودجه امسال به نفت ۳۰ درصد بوده و این عدد در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به ۲۴ درصد کاهش یافته که در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور است.بهزادی با تاکید بر لزوم توجه به بودجه بدون نفت گفت: بودجه بدون نفت یعنی خنثی‌سازی تحریم‌ها و اگر بودجه وابسته به نفت باشد، تحریم‌پذیر می‌شویم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳