تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۹
کد مطلب : ۴۸۱۸۹۰
دولت سالانه ۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه با قیمت پایین سوخت هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت می‌کند که نصیب قشر پردرآمد می‌شود.
۰
plusresetminus
۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیما به جیب پردرآمدها می‌رود
به گزارش بلاغ؛ اگر هزینه فرصت از دست رفته صادرات انواع فرآورده‌های نفتی معادل یارانه پنهان انرژی در نظر گرفته شود یکی از انتقادات جدی وارد بر نظام توزیع یارانه انرژی، مربوط به توزیع ناعادلانه آن بین دهک‌های مختلف جامعه است، بدین صورت که اقشار ثروتمند به دلیل مصرف بالاتر سوخت ارزان، یارانه بیشتری از اقشار کم‌درآمد دریافت می‌کنند.
به عنوان مثال، طبق آمار کنفرانس بهینه‌سازی انرژی ایران، در قیمت فعلی بنزین، دهک دهم درآمدی حدود ۱۷ و نیم برابر دهک اول از یارانه سهم دارد که نشان‌دهنده توزیع ناعادلانه یارانه بنزین است اما تعبیه تعرفه‌گذاری پلکانی در گاز و برق باعث شده، سهم دهک دهم از یارانه گاز و برق نسبت به دهک اول، دو و هفت دهم و سه و چهار دهم برابر باشد.
هر چند اختلاف نظرها و مناقشاتی درباره چگونگی برقراری عدالت در توزیع یارانه بنزین، گاز و برق وجود دارد اما به نظر می‌رسد کارشناسان درباره مسئله مصرف سوخت هواپیما و توزیع غیرعادلانه یارانه آن بین شرکت‌های هواپیمایی و اقشار پردرآمد، اتفاق نظر داشته باشند.
طبق گزارش مرکز آمار در بین خانوارهای ایرانی فقط حدود شش صدم درصد خانوارها از هواپیما استفاده می‌کنند. به بیان دیگر از بین شش صدم درصد از خانوارها (که از هواپیما استفاده می‌کنند) ۸۵ درصد از آنها در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند. در نتیجه توجیهی وجود ندارد که دولت هزینه فرصت یا یارانه پنهان سوخت هواپیما را برای قشر معدودی از دهک‌های بالا اختصاص دهد. البته بخشی از این یارانه انرژی در جیب شرکت‌های هواپیمایی می‌رود که آن هم توجیهی ندارد.

 ۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه بی‌هدف
حال سؤال اساسی این است که مبلغ یارانه پنهان سوخت هواپیما چقدر است؟ در حال حاضر قیمت سوخت هوائی عرضه شده به تمامی پروازهای شرکت‌های داخلی برابر با ۶۰۰ تومان به ازای هر لیتر است اما طبق صورت مالی شرکت‌های پالایشی این سوخت با قیمت ۲۲ هزار تومان بر لیتر فروخته می‌شود. به بیان دیگر یارانه اعطائی به ازای هر لیتر ۲۱ هزار و۴۰۰ تومان است.
جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، درباره آخرین وضعیت قیمت‌گذاری سوخت جت عنوان کرد:
هم اکنون روزانه چهار تا پنج میلیون لیتر از این سوخت تولید و مصرف می‌شود. امسال قیمت سوخت هواپیما نیز هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.
طبق آمارنامه مصرف فرآوره‌های نفتی انرژی‌زا، به طور میانگین روزانه حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف می‌شود که معادل سالانه رقم یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون لیتر است.
در نتیجه با یک حساب سرانگشتی، دولت سالانه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان، هزینه فرصت صادرات سوخت هواپیما را به شرکت‌های هواپیمایی و اقشار پردرآمد پرداخت می‌کند. طبیعی است که با افزایش نرخ ارز این هزینه فرصت نیز افزایش خواهد یافت و دولت از این چرخه معیوب قیمت‌گذاری سوخت هواپیما آسیب بیشتری خواهد دید.
 
منبع : کیهان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷