تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۴۸۵۴۸۰
اگر ملت فلسطین به خصوص غزه ۷۵ سال است که وحشیانه‌ترین اعمال دشمنان را تحمل می‌کنند و صبورانه مقاومت می‌نمایند ، ما با تظاهرات مان در روز قدس، حداقل کاری است که در مشارکت مبارزه و جهاد مقدس‌شان می‌توانیم انجام دهیم.
۰
plusresetminus
می‌آئیم تا حداقلی را که می‌توانیم انجام دهیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، تحمل صبورانه و شکورانه ۷۵ ساله با قبول شهادت‌ها، شکنجه‌ها، تبعیدها، تحریم‌ها و انواع تحقیرها و نهایتاً جنگیدن برای بدست آوردن همه داشته‌هایی را که به‌غارت صهیونیست‌ها رفته، واقعاً و حقیقتا ستودنی و تحسین‌برانگیز است.

وقتی فریادهای فروخورده و جان دادن‌های خاموش مظلومین را می‌بینید و نمی‌توانید در صحنه مبارزه برای رفع ظلم و جنایت از آنان کار موثری را انجام دهید، حضور فعال در راهپیمائی روز قدس و ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین و غزه، حداقل کاری است که می‌توان انجام داد.

بیش از ۶ماه است که بطور متوسط روزانه مردم غزه بیش از ۲۰۰ شهید و مفقود از کودکان، زنان و مردان خود را زیر مهیب‌ترین بمباران‌ها و موشکباران‌ها از دست می‌دهند و حتی زیر بار گرسنگی و تشنگی ، جان خود و فرزندان‌شان را تقدیم استقلال و آزادی سرزمین خود و نخستین قبله مسلمانان می‌کنند، و جا دارد که همه انسا‌ها بنابر دلالت وجدان، به داد این مظلومان برسند و در این میان، مسلمانان وظیفه مضاعفی بعهده دارند که فراتر از امر وجدان است  چراکه؛ دستور موکد اسلام و امر رسول‌الله (ص) است که می‌فرماید: "مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم"
کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسى که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست.
خدای مهربان در سوره انفال می‌فرماید: إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ... ؛ اگر گروهی(مؤمنان مهاجر) به خاطر حفظ دین و آئین شان از شما یاری طلب کنند، بر شما لازم است که به یاری آنان بشتابید.» آیه شریفه با کمال صراحت، مسلمانان را ملزم می‌نماید تا به یاری برادران دینی خود که مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند، شتافته و به وظیفه دینی خود عمل نمایند.
در دومین آیه، قرآن کریم، کسانی را که نسبت به کمک و یاری ستمدیدگان، سکوت و بی تفاوتی اختیار کرده‌اند و قیام نمی‌کنند، سرزنش و ملامت نموده، مورد سؤال قرار می‌دهد و می‌گوید: « وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیه الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیراً »؛ «چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید همان افراد (ستمدیده‌ای) که می‌گویند : خدایا ! ما را از این شهر که اهل آن، ستمگرند، بیرون ببر و برای ما از طرف خود، سرپرست قرار ده و برای ما از طرف خود، یار و یاوری تعیین فرما!»
وجوب جنگ و جهاد در راه خدا برای نجات و رهایی مستضعفان از چنگال ستمگران و توبیخ و سرزنش متخلفان از جنگ وجهاد و... مطالبی است که از آیه شریفه استفاده می‌شود.

در منابع اسلامی روایات بسیاری در لزوم دفاع از مظلوم وجود دارد. پیامبر(ص) در حدیثی می فرماید: «كسى كه حقّ مظلوم را از ظالم بگيرد در بهشت با من خواهد بود». در واقع اهمیت يارى رساندن به مظلوم، و گرفتن حق او از ظالم، به قدرى است كه انسان را در بهشت همنشين پيامبر(ص) مى گرداند. هم چنین امام على(ع) خطاب به حسنين(ع) فرمود: "كُونا لِظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً"(دشمن ظالم و يار و كمك كار مظلوم باشيد). در اين روايت نيز دفاع از مظلوم را وظيفه هر مسلمانى دانسته؛ هر چند مظلوم غير مسلمان باشد.
امام علی (ع) در همین ارتباط می‌فرماید: « اَحسَنِ العَدلِ نصره المظلوم؛ بهترین عدالت یاری مظلوم است،.
از امام صادق(ع) نیز نقل شده است: « مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یُعِینُ مُؤْمِناً مَظْلُوماً إِلَّا کَانَ أَفْضَلَ مِنْ صِیَامِ شَهْرٍ وَ اعْتِکَافِهِ فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یَنْصُرُ أَخَاهُ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَی نُصْرَتِهِ إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَه»؛ هیچ مؤمنی، مؤمن ستمدیده‌ای را یاری نمی‌رساند، مگر این که عمل او، برتر از یک ماه روزه و اعتکاف در مسجد الحرام باشد و هیچ مؤمنی نیست که بتواند برادر خود را یاری رساند و یاریش دهد، مگر این که خداوند در دنیا و آخرت او را یاری کند."
امام سجّاد(عليه السلام) در كتاب ارزشمند صحيفه سجاديّه، دعاى 38 مى فرمايد: «اَللّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ مِنْ مَظْلُوم ظُلِمَ بِحَضْرَتى فَلَمْ اَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوف اُسْدِىَ اِلَىَّ فَلَمْ اَشْكُرْهُ، وَ مَنْ مُسِىء اِعْتَذَرَ اِلَىَّ فَلَمْ اَعْذِرْهُ (پروردگارا! در پيشگاه تو از سه چيز عذرخواهى نموده، و پوزش مى طلبم:
1. از مظلومى كه در حضور من مورد ظلم و ستم قرار گرفته، و ياريش نكردم.
2. از كسى كه خدمتى به من كرده، و من از او قدردانى و تشكر ننمودم.
3. و از شخص خطاكارى كه در حق من بدى كرده و عذرخواهى نمود، ولى عذر او را نپذيرفتم.
بنابه وظیفه دینی و انسانی خود در قبال مظلومان فلسطین و غزه و برای آزادسازی قدس عزیز، ما به تظاهرات روز قدس می‌آئیم تا به حداقلی را که می‌توانیم عمل کنیم.
محمد فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳