تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
کد مطلب : ۴۸۴۷۸۶
شهید عباس جوشقانی‌حسین‌آبادی بیان می‌دارد: خوب دقت ‌نمایید به چه کسی رأی می‌دهید که اگر خطا کنید روز قیامت جوابگوی خون شهیدان خواهید بود.
۰
plusresetminus
شهدا و انتخابات؛ رأی شما رضایت ماست
به گزارش بلاغ؛ سردار حاج حسین کاجی راوی دفاع مقدس و فعال عرصه نشر در مصاحبه‌ای از شهدا و انتخابات و حال و هوای بچه‌های جنگ و رزمنده‌ها در زمان انتخابات سخن گفته است.

کاجی در این باره بیان کرد: سیره شهدا بهترین الگو برای طی مسیر در همه دوران‌ انقلاب عزیز اسلامی است؛ همچنان که رهبر معظم انقلاب می‌فرماید با این ستاره‌ها می‌توان راه را پیدا کرد. واقعاً با تأسی به شهدا و مکتب آن‌ها راه شناخته می‌شود.

حضور حداکثری و انتخاب اصلح
نگاه شهدا به انتخابات
وی با بیان اینکه شهدا در مسئله انتخابات با دو نگاه حضور حداکثری و انتخاب اصلح ورود می‌کردند، ادامه داد: البته این نگاهِ جامعه دفاع مقدس بود، آن‌ها با همان اعتقادی که وقتی فرمانده دستور می‌داد باید عملیات کنید و تمام خطرها را به جان می‌خریدند و آن عملیات را مأموریت انقلاب و جمهوری اسلامی می‌دانستند، انتخابات را هم همین‌طور می‌دیدند؛ یعنی اگر در عملیات می‌رفتند تا یک منطقه یا شهری را از تصرف دشمن خارج کنند، در انتخابات هم با این اعتقاد پای صندوق‌های رأی می‌آمدند که بتوانند سرنوشت مردم را به دست افراد صالح بسپارند.

این راوی دفاع مقدس افزود: پس از شهادت شهید رجائی و در اولین انتخابات، شور عجیبی بین بچه‌ها وجود داشت. رزمندگان در مقر لشکر ۱۷، چند ساعت منتظر مانده بودند تا صندوق رأی بیاید؛ مثلاً اگر قرار بود صندوق ساعت ۹ بیاید، بچه‌ها از ساعت ۸ و نیم وضو گرفته در صف آماده بودند. به خاطر وضعیت منطقه جنگی صندوق ساعت ۱۱-۱۲ ظهر آمد و بچه‌ها در تمام طول این مدت منتظر بودند؛ مانند شب‌های عملیات قربهًْ الی‌الله و با وضو ذکر می‌گفتند و از خدا کمک می‌گرفتند.

شرکت در انتخابات، کار شهدایی و جهادی
مسئول مؤسسه انتشارات حماسه یاران بیان کرد: حرفم به تمام آن‌هایی که حسرت می‌خورند چرا در زمان دفاع مقدس نبوده‌اند یا چرا مدافع حرم نشدند، به ویژه نسل جوان که چنین آرزویی دارند این است که  انتخابات از نگاه شهدا یک عملیات است و شرکت در آن درست شبیه به شرکت در یک عملیات است.

وی در رابطه با برخورد شهید حاج قاسم سلیمانی با موضوع انتخابات اظهار کرد: وقتی حاج قاسم شهید شد، همه عزادار شدیم و از کوچک و بزرگ پیشانی‌بند بستیم و روی سینه‌ها اتیکت زدیم که من قاسم سلیمانی‌ام؛ اگر واقعاً پایبند آرمان قاسم سلیمانی هستیم باید پای‌کار باشیم. شناسنامه حاج قاسم را اگر ببینید یک جای خالی ندارد. ایشان چهل سال در هر انتخاباتی شرکت کرد.

کاجی بابیان اینکه حاج قاسم به‌عنوان یک الگو و یک اسطوره به ما راهکار می‌دهد، افزود: ایشان در یکی از سخنرانی‌های‌شان می‌گویند: «برادران و خواهران، جامعه‌ای صالح می‌شود که افراد صالح در آن حاکم شوند.» به نظرم این جمله را باید قاب کرد و در همه‌جا زد. اگر به حاج قاسم اعتقاد داریم پس یک مأموریت جدی از طرف او به ما واگذار شده که باید درست انتخاب کنیم و نه صالح بلکه اصلح را برگزینیم.

وی با اشاره به اینکه شهدا از عالم بالا به ما نگاه می‌کنند، بیان کرد: شهدا هیچ سود و منفعتی برای خودشان نخواستند و تنها به منفعت اسلام و مردم فکر می‌کردند؛ لذا معتقدم مثل حاج قاسم که فراجناحی بودند، فارغ از هر جناحی همه بیاییم در این انتخابات شهدا را الگو قرار بدهیم و سیره آن‌ها را چراغ راهمان کنیم.

توجه به مکتبی بودنِ شعارهای انتخاباتی
وی درباره شعارهای انتخاباتی آن دوران اظهار کرد: امروز هرکسی با یک شعاری مانند عدالت، حقوق شهروندی و... وارد عرصه انتخابات می‌شود.... شهید رجائی که یک رئیس‌جمهور مکتبی است، آن زمان شعارهای اسلامی و انقلابی، خدامحوری، خداباوری و خدابینی را مدنظر قرار داده بود.

وی با بیان اینکه ایشان با شعاری قریب به این مضمون که: من و کابینه آینده‌ام نیامده‌ایم که شاه گونه باشیم. شام خوردن، رفتار و گفتار ما باید خدا گونه باشد، وارد این عرصه شده بود، گفت: ایشان همه‌چیز را خدا می‌دانست و سعی داشت همه افعالش را به خدا متصل کند. مردم باید با این نگاه به انتخاب دست بزنند.

حضور حداکثری و انتخاب اصلح
در سیرت شهدا
این راوی دفاع مقدس با تاکید براینکه برای شهدا در موضوع انتخابات دو شاخص حضور حداکثری و انتخاب اصلح اهمیت ویژه‌ای داشت، تصریح کرد: شهید ناصر بختیاری، از فرماندهان شهید استان مرکزی، در مقطع انتخابات از جبهه ۱۰ روز مرخصی می‌گیرد تا قربهًْ الی‌الله بیاید و در شهر برای ایجاد شور انتخاباتی و شناساندن اصلح به مردم تلاش کند.

وی افزود: طلبه شهید محمد شیخ شعاعی که از شهدای غواص دست بسته‌ای بود که در سال ۱۳۹۴ تفحص شدند، برای گرم کردن تنور انتخابات و کمک به انتخاب درست از سوی مردم، به‌طور خودجوش وارد صحنه می‌شود و یک بلندگو روی ماشین شخصی‌اش نصب می‌کند و روستا به روستا می‌رود و مردم را به شرکت در انتخابات و انتخاب گزینه‌ای که فکر می‌کرده اصلح است دعوت می‌کند.

وی ادامه داد: شهید دیگری به نام حسن محمودنژاد که تازه ازدواج‌ کرده بود و منتظر بود زندگی مشترک با همسرش را در زیر یک سقف شروع کند، یک تاریخی را برای مراسم عروسی در نظر می‌گیرند و به دنبال فراهم کردن مقدمات مراسم می‌روند؛ اما نزدیک عروسی متوجه می‌شود که شب عروسی‌اش مصادف با شب انتخابات است و برای اینکه بتواند در این ایام به‌خوبی دین خودش را ادا کند و بدون دغدغه و مشغولیت ذهنی فعالیت انتخاباتی داشته باشد، مراسم عروسی‌اش را عقب می‌اندازد. یعنی مسئله انتخابات تا این اندازه برای او حیاتی بوده است که یک امر مهم در زندگی شخصی‌اش را با آن تنظیم می‌کند.

کاجی با بیان اینکه شهید حسن تهرانی مقدم پدر موشکی ایران نیز برای رأی دادن فرزندانش را هم همراه خودش می‌برد، تصریح کرد: ایشان برگه رأی را دست فرزندش می‌دهد که به صندوق بیندازد تا او از همین سن پایین بیاموزد که باید نسبت به انتخابات و شرکت در آن حساس باشد. یعنی با این کار می‌خواهد یک یادگاری از خودش به‌جا بگذارد و این را در خاطر فرزندانش ماندگار کند.

به تبعیت از شهدا
پای صندوق‌های رأی حاضر شوید
وی خاطر نشان کرد: رزمندگان ما گاهی در زیر آتش گلوله و خمپاره دشمن پای صندوق‌های رأی می‌آمدند. یادم است در یک انتخابات دو نفر با جان‌فشانی تمام و صندوق به دست سنگر به سنگر می‌آمدند و رأی رزمنده‌ها را می‌گرفتند. همگی این را یک دین می‌دانستند و قربهًْ الی‌الله بدون ترس و واهمه پای صندوق می‌آمدند.... به تبعیت از شهدا پای صندوق‌های رأی حاضر شوید.

وی خواندن کتاب اثر انگشت را در این مقطع زمانی توصیه کرد و گفت: این کتاب که نثر روانی نیز دارد، خاطرات، وصایای شهدا، سخنان امام و رهبری را درباره موضوع انتخابات آورده است و ویژگی برجسته این کتاب را می‌توان به اینکه هر دو موضوع حضور حداکثری و انتخاب اصلح را کارکرده، دانست.

در ادامه گزیده‌ای از خاطرات شهدایی در عرصه انتخابات را به نقل از کتاب اثر انگشت نقل می‌نماییم.

شهید مهدی زین‌الدین
و ساده زیستی‌اش در رأی دادن
شهید مهدی زین‌الدین موتور برادرش را برداشت تا برود و رأی بدهد. سر صبحی که به مسجد رسید، خلوت بود. مسئول پایگاه او را شناخت. از جایش بلند شد و کلی عزت و احترام گذاشت. بقیه عوامل اجرائی رأی‌گیری هم بلند شدند. آقا مهدی ناراحت شد و گفت: کارتان را انجام دهید. وقتی رأی‌ را به صندوق انداخت، سه نفر از مأموران او را بدرقه کردند و دم در گفتند: آقای زین‌الدین وسیله دارید؟ به موتور گازی کنار خیابان اشاره کرد و گفت: وسیله‌ام کجا بود؟ این موتور برای برادرم است.

تلاش‌های شهید علم‌الهدی
در شب انتخابات جواب داد
تیمسار مدنی، استاندار اول خوزستان بود. در ظاهر خودش را مؤمن و متعهد نشان می‌داد.
او موشک و هواپیماهای پیشرفته چند میلیون دلاری که شاه خریده بود را با یک جمله که ما در ایران موش داریم، موشک نمی‌خواهیم را پس داده بود. ارتشی‌ها را به خانه فرستاده بود و سربازها را معاف کرده بود.
داشت برای صدام حسین فرش قرمز پهن می‌کرد. در این بحبوحه هم کاندیدای اولین دوره ریاست جمهوری شد.
شهید سیدحسین علم‌الهدی وقتی متوجه شد که او کاندیدای ریاست جمهوری شده است، دنبال سند و مدرک افتاد. نشریه دیواری تهیه کرد و در همه شهر پخش کرد. بعد به شهرهای مختلف رفت و علیه تیمسار مدنی سخنرانی کرد. به این هم اکتفا نکرد، بلکه چند روز قبل از انتخابات به لانه جاسوسی رفت و سندهای دست‌نشانده بودن تیمسار مدنی را در آورد. تلاش‌های سیدحسین بالاخره جواب داد و شب قبل از انتخابات عدم صلاحیت تیمسار مدنی احراز شد و مردم این خبر را از تلویزیون شنیدند.

شهید ناصر بختیاری و کمک به انتخاب اصلح
از جبهه برگشته بود تا چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری برای کاندیدای مورد نظرش تبلیغ کند. اعتقاد داشت که در آن شرایط کشور، قضیه انتخابات ریاست جمهوری از هر چیزی مهم‌تر و حیاتی‌تر است. می‌گفت: باید آقای رجائی با رأی بالا انتخاب شود. برای تبلیغ حتی به روستاها نیز رفته بود و حسابی برای آقای رجائی تبلیغ کرده بود.

شهید حجت‌الاسلام علی مزاری
کاندیدای ساده زیست و بی‌تکلف
شهید حجت‌الاسلام علی مزاری کاندیدای دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شده بود. دلش راضی نبود کاندیدا شود، اما به اصرار علما مرد میدان شد. برای همین اطرافیانش شروع کردند و برایش ستاد زدند. برخی افراد برای علی آقا پوستر آماده کرده بودند و داشتند برای چسباندن آن‌ها در شهر برنامه می‌ریختند که علی آقا وارد شد. وقتی آن بساط را دید، خیلی ناراحت شد و گفت: من راضی به این هزینه‌ها برای تبلیغ نیستم. دلم نمی‌خواهد بیش از ۳۶ تومانی که هزینه چاپ برای ۶ تا عکس کردم، هزینه‌ای دیگری برای انتخابات کنم.

شهید جعفرنژاد
و رأی دادن با چراغ قوه در سنگر
تا اذان ظهر منتظر بودند تا صندوق سیار رأی‌گیری را به مقر بیاورند. وقتی شهید احمد جعفرنژاد پیش سرمدی مسئول دسته رفت، از او درباره زمان آوردن صندوق رأی پرسید و گفت: پس تکلیف انتخابات چه می‌شود؟! سرمدی هم فقط در جواب گفت: قرار است تا بعداز ظهر صندوق را بیاورند.
عصر شد و باز هم خبری از بروبچه‌های رأی‌گیری نشد. شال و کلاه کرد که به شهر برود تا بلکه بتواند در انتخابات شرکت کند که خبر رسید هیچ‌کس حق ندارد مقر را ترک کند. ساعت ۱۰ شب دید زمانی بیشتر به نگهبانی‌اش نمانده است. پشه‌بند را زد و رفت بخوابد تا بموقع به سر پستش برسد که ندا آمد هر کسی می‌خواهد رأِی بدهد،‌ بیاید. از خوشحالی بال درآورد. یکی یکی بچه‌ها را از خواب بیدار کرد و به سمت چادر رأی‌گیری رفت. چادر خیلی تاریک بود. تنها وسیله روشنایی چراغ قوه بود. بسم‌الله الرحمن الرحیم گفت و نوشت: محمدعلی رجائی.

رأی تک‌تک ما توی سرنوشت کشور مهمه و اثر داره
همسر شهید مدافع حرم روح‌الله صحرایی خاطرنشان می‌نماید: بودند آدم‌هایی که می‌گفتند چراباید رأی بدیم؟ فایده نداره که. [شهید صحرایی] برای همین یک سؤال هزار جواب داشت. می‌گفت: رأی تک‌تک ما توی سرنوشت کشور مهمه و اثر داره. اگه امروز رأی ندی، فردا حق نداری بگی چرا فلانی کشورمون رو به تباهی کشوند و فلان شد. اگر رأی دادی، آن وقت حق اظهار نظر پیدا می‌کنی.

ادامه راه شهدا و قدردانی از خون شهدا با شرکت در انتخابات
همسر شهید مدافع حرم، مصطفی نبی‌لو با بیان این که همسرشان بعد از جنگ تحمیلی، وارد جهاد فرهنگی شد و به دنبال تربیت نسل بیدار و انقلابی بود، گفت: اگر می‌خواهیم راه شهدا را ادامه دهیم و قدردان خونی که برای امنیت ایران اسلامی ریختند، باشیم، باید در انتخابات شرکت کنیم.

انتخابات در وصیتنامۀ امامِ شهدا
بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و رهبر و مقتدای شهیدان، امام خمینی در وصیتنامۀ سیاسی- الهی‌شان بر این مقوله‌ها تأکیدی اساسی نموده‌اند:
- شايسته‌گزينی در انتخابات مجلس و انتخابات وکلای دارای تعهد به اسلام و‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی که غالباً بین متوسطین جامعه و محرومین می‌باشند و غیرمنحرف از صراط مستقیم به سوی غرب یا شرق و بدون گرایش به مکتب‌های‏‎ ‎‏انحرافی و اشخاص تحصیل‌کرده و مطلع بر مسائل روز و سیاست‌های اسلامی.
- حضور حداکثری در تمام انتخابات و آگاهانه رأی دادن و انتخاب اصلح بر اساس ضوابط.

 انتخابات در دست‌نوشته‌ها و وصیتنامه‌های شهدا
انتخابات و ابعاد مختلف آن، تجلی عظیمی در دست نوشته‌ها و وصیتنامه‌های شهدا دارد.
در وصیت شهید سیدعلی اعتصامی آمده است:‌ ای امت شهیدپرور! حالت انقلابی و مذهبی خودتان را حفظ کنید و در صحنه انتخابات شرکت فعال داشته باشید و صحنه را ترک نکنید که این خواست دشمن است.
شهید مهدی جعفری بیان می‌کند: از مردم غیور و شجاع می‌خواهم که در مسائل سیاسی و انتخابات وارد شوند و نگذارند ولایت فقیه و روحانیت در خط امام مظلوم واقع شوند.

شرکت در انتخابات
تکلیف الهی و تقویت اسلام
شهید محمدعلی قیصری می‌گوید: در انتخابات شرکت کنید که تکلیف الهی است. رأی شما دفاع از اسلام و قرآن است و مواظب باشید به کسانی که برای شهرت و قدرت خود را مطرح ساخته‌اند رأی ندهید.
در وصیت شهید اسدالله حبیبی آمده است: هر کس به اندازه توانایی خویش احساس مسئولیت کند. در انتخابات با هوشیاری تمام به تقویت اسلام بپردازید. مبادا بگویید چیزها گران شده یا اجناس کم است و هی نگویید انقلاب برای ما چه کرده، بگویید ما به عنوان یک شیعه امام زمان(عج) چه کاری برای انقلاب و امام زمان(عج) کرده‌ایم.
شهید آیت‌الله مساح بوانی می‌گوید: با حفظ شور و شوق انقلابی و حضور در صحنه انتخابات مشت محکم بر دهان ایادی استکبار بزنید.
شهید سید مهدی مشایخی می‌گوید: با حضور در صحنه نماز جمعه، راهپیمایی‌ها و انتخابات به حفظ دستاوردهای انقلاب و حراست از آنها بپردازید.

حضور در انتخابات
 یعنی راه سعادت را انتخاب کردن
شهید حسین ترک می‌گوید: اسلام آدم بی‌تفاوت و کناره‌گیر از مسائل سیاسی نمی‌خواهد. حضور در انتخابات یعنی راه سعادت را انتخاب کردن و دنبال وسوسه‌های شیطان نرفتن.
در نوشته شهید قدم‌علی عابدینی آمده است: همیشه در صحنه باشید و پا به پای مردم صحنه‌ها را پر نگه دارید و در انتخابات فعالانه شرکت کنید و مواظب دشمنان داخلی و خارجی باشید.
شهید علیرضا کریمی می‌گوید: صحنه‌ها را خالی نکنید و وحدت خود را حفظ کنید و با شرکت در نمازهای جمعه و جماعت و برنامه انتخابات چشم دشمنان اسلام را کور کنید.
هر رأی شما مشت محکمی به دهان ضدانقلاب و دشمنان
شهید حسن باقری نوشته است که: بدانید هر رأی که شما به صندوق می‌ریزید مشت محکمی است که به دهان ضدانقلاب و دشمنان آمریکایی می‌زنید و یک قدم آنها را وادار به عقب‌نشینی می‌کنید.
شهید سیدعلی اعتصامی پیغام داده است: ‌ای امت شهیدپرور! حالت انقلابی و مذهبی خودتان را حفظ کنید و در صحنه انتخابات شرکت فعال داشته باشید و صحنه را ترک نکنید که این خواست دشمن است.

انتخاب با کمال شناخت
آگاهی، بصیرت و ایمان
شهید سیدرضا فاطمی تأکید می‌کند: در انتخابات با کمال شناخت، آگاهی، بصیرت و ایمان انتخاب کنید.
در نوشته شهید رضا جوادی آمده است: آگاهانه انتخاب کنید و نگذارید هوس‌های شیطانی در شما راه پیدا کند.
در وصیتنامه شهید فرج‌الله رضایی آدریانی آمده است:
برادران هوشیار باشید. در انتخاب افراد مواظب باشید. غافل نشوید که در دام تبلیغات دشمنان اسلام بیفتید. حتی در رفت و آمدهای خود مراقب باشید که کسی شما را از مسیر رهبری خارج نکند.
شهید حسن استرون از مردم درخواست کرده است که مردم کاری کنند نمایندگان صالح، پاک و از خود مردم باشند.

پاسداری از خون شهیدان با مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح
شهید ملک حسین اسدی یادآور شده است: با اخلاص در انتخابات شرکت و از خون شهیدان پاسداری کنید.
شهید عباس جوشقانی‌حسین‌آبادی بیان می‌دارد: خوب دقت ‌نمایید به چه کسی رأی می‌دهید که اگر خطا کنید روز قیامت جوابگوی خون شهیدان خواهید بود.
شهید علی طباطبایی بیان می‌کند: ای مردم در صحنه باشید و افرادی را انتخاب کنید که ثمره خون شهیدان را پایمال نکنند که در این صورت شما مسئول
خواهید بود.

کامران پورعباس

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷