راهکار حضور حداکثری مردم در انتخابات چیست؟

حضور پرشور در انتخابات با انتخاب نماینده اصلح

تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۸۳۸۹۸
تجلی مقبولیت مردمی به مشارکت در انتخابات و تعیین نمایندگان خبرگان و مجلس شورای اسلامی است و هرچه مشارکت بالاتر باشد نظام از مقبولیت بالاتر و از پشتوانه قوی‌تری برخوردار خواهد بود به همان نسبت کارآمدتر در حوزه‌های مختلف قانون‌گذاری و عملیاتی کردن قانون درجهت امنیت، رفاه و معنویت‌گرایی خواهد بود.
۱
plusresetminus
حضور پرشور در انتخابات با انتخاب نماینده اصلح
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»، ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین نمایندگان (۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهار ساله) و نیز ششمین دوره تعیین (۸۸ نفر) نمایندگان مجلس خبرگان است رهبر معظم انقلاب اسلامی در ماه‌های اخیر به خصوص در جلسه ملاقات با مداحان و با مردم قم در ۱۹دی و همچنین در ملاقات با ائمه جمعه، تاکید بر شرکت حداکثری مردم در این انتخابات دارند.

دلایل ضرورت مشارکت عمومی
 اگر در همه دوره، حضور و مشارکت مردم در انتخابات وظیفه و تکلیف شرعی بود در این دوازهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری به دلایل متعدد مشارکت و حضور وظیفه و تکلیف در حد ضرورت برای آحاد واجدین شرایط در انتخابات است.

دلیل اول این است مشروعیت نظام به حضور فقیه جامع الشرائط، و مشروعیت رهبری نیز به نصب عام معصوم علیه السلام که امام صادق علیه السلام فرمود توقیع شریف است که امام عصر علیه السلام فرمودند امّا در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنان».

تجلی مقبولیت مردمی به مشارکت در انتخابات و تعیین نمایندگان خبرگان و مجلس شوراي اسلامي است و هرچه مشارکت بالاتر باشد نظام از مقبولیت بالاتر و از پشتوانه قوی‌تری برخوردار خواهد بود به همان نسبت کارآمدتر در حوزه های مختلف قانون‌گذاری و عملیاتی کردن قانون درجهت امنیت، رفاء و معنویت گرایی خواهد بود.

همه کسانی که دل بسته نظام هستند باتوجه به مشکلات اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی باید تلاش کنند همه مردم را ترغیب و تشویق به حضور حداکثری کنند تا نظام با پشتوانه قوی مردمی به سمت و سوی کارآمدی بیشتری حرکت کند.

تا پیش از تشکیل نظام جمهوری اسلامی تمام کشورهای جهان تحت سلطه امپریالیسم غرب به رهبری آمریکا، و امپریالیسم شرق به رهبری شوروی آن زمان و روسیه امروز قرار داشت ولی با تشکیل نظام جمهوری اسلامی تحت زعیم عالیقدر حضرت امام خمینی رضوان الله علیه با اجرایی و عملیاتی کردن این پیام قرانی در سوره نساء آیه ۱۴۱ و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است.

ایران اسلامی را به استقلال کامل و به عنوان ابرقدرت نوظهور متجلی شد، امپریالیسم شرق و غرب و کشورهای های تحت سلطه آنها که نمی توانستند چنین کشور مستقلی را بپذیرند با تحمیل جنگ هشت ساله تلاش کردند این صولت و عزت را بشکنند ولی همین توده های مردمی با تقدیم عزیزان خود پای استقلال نظام ایستادند و این شکوه و عزت را حفظ کردند، و اگر بخواهد این سیادت و عزت باقی بماند و کشور مستقلی داشته باشیم تنها راه حمایت مردمی است، تجلی این حمایت همانند دوره دفاع مقدس مشارکت عمومی در پای صندوق رای خواهد بود.

عموم ملت قطعا به عنوان شهروند کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صاحب حق است و حق مطالبه‌گری دارد و رسیدن به چنین حقی با دست خودش امکان‌ پذیر است چرا که خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند، و راه دستیابی به حق‌؛ مشارکت در انتخابات و تعیین نمایندگان اصلح مردمی است که می توانند با مطالبه‌گری از هیئت دولت و نیز تصویب قوانین مترقی مردم را به حق خودشان برسانند و این همان ترجیع بند اکثر سخنان رهبری در ماه‌های اخیر است که که در ملاقات ائمه جمعه می فرمایند: «حضور مردم در انتخابات به معنای حقیقی کلمه لازم است؛ البته انتخابات صرفاً تکلیف نیست بلکه حق مردم است که بتوانند قانون‌گذاران، مجریان قانون و یا اعضای مجلس خبرگان را انتخاب کنند.»

«امنیت» برای هر کشور و افراد جامعه نعمت فوق العاده است، از همین رو قرآن امنیت را نعمتی از سوی خداوند و فرجامی حتمی برای مؤمنان صالح می داند و نبودن امنیت را وسیله‌ای برای امتحان؛ و امروز یکی از مهم‌ترین راه‌های تأمین امنیت برای نظام اسلامی ایران مشارکت حداکثری در انتخابات است.

بدون شک چه در منطقه و چه در سطح فرامنطقه‌ای، کشورهایی هستند که منافع‌شان در گرو ایرانی ناامن، تجزیه شده، جنگ‌زده و تضعیف شده است. مهم‌ترین عاملی که به دشمنان ما برای حمله و تعرض به خاک یا پاسبانان خاک وطن، چراغ سبز نشان می‌دهد، عملیات تروریستی که در چند ماه اخیر به ویژه در چهارمین سالگرد سردار دلها سپبهد شهید سلیمانی انجام گرفته است کد روشنی در برابر همه است که خطر جدی است، لذا به‌رغم تمامی مشکلات و اختلافات داخلی، باید رأی داد.

معیار قرآنی در گزینش اصلح
انتخاب نمایندگان اصلح است چرا که با گزینش اصلح می توان امیدوار شد که در خبرگان مشاوران امینی برای رهبر و در مجلس شورای اسلامی قانون‌گذاران شایسته برای کشور به وجود آمده است با وجود نمایندگان اصلح گره های اقتصادی معیشتی و نیز فرهنگی و اجتماعی باز می شود، انتخاب اصلح و شایسته‌گزینی از منظر قرآن چند ویژگی دارد.

نخستین ملاک در شایسته‌گزینی «تکليف‌گرایی» است، به این معنا کسی شایسته مدیریت در نظام توحیدی است و می تواند در راس هرم قدرت و قانون‌گذاری قرار بگیرد و عهده دار مسئولیت کشورداری شود که‌ تکلیف گرا باشد و این مسئولیت را به عنوان وظیفه تکلیف بیابد

شایسته‌گزینی اقتضاء می کند مسؤلیت سنگین و در عین حال وسوسه انگیز کشورداری به کسانی سپرده شود که روحیه تکليف‌گرایی دارند، و تنها از این جهت خودش رابرای چنین مدیریت سنگینی عرضه می نمایند که باتوکل به خدا گامی در جهت خدمت به خلق خدا که عیال‌الله هستند بردارد، نه آن که مغرور به قدرت شده و دیگر حاضر نباشند از قدرت پایین آمده به شایسته‌تر از خودش قدرت را تحویل دهند.

دومین ملاک شایسته‌گزینی «تخصص گرایی همراه با تعهدگرایی» است، به این معنا از منظر قرآنی فرد یا کسانی شایسته مدیریت کلان کشورداری است نسبت به چنین مسئولیت اجرایی دانش مدیریتی همراه باتعهد داشته باشند

تامل در آیات مبارکه بیانگر این معنا است که تعهد و تدین به تنهایی برای پذیرش یک پست حساس اجتماعی و مدیرتی کافی نیست بلکه علاوه بر آن آگاهی و تخصص و مدیریت نیز لازم است، از همین رو پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: کسی که بدون آگاهی و دانش کاری انجام دهد، فسادش بیشتر از صلاحش خواهد بود.

سومین خصوصیت مدیر شایسته در کشورداری «داشتن برنامه مدون و عملیاتی نه شعاری» است، چرا که یوسف پیامبر اگر توانست مصر را از بحران قحطی عبور دهد به دلیل داشتن برنامه کاملا عملیاتی بوده است.

چهارمین ملاک در شایسته‌گزینی «وسعت دید و قاطعیت در تصمیم‌گیری» در مدیر راهبردی در جامعه اسلامی است، که عقبه دنباله توطئه و توطئه‌گران طراحان و برنامه‌ریزان را بشناسد و علیه آنان تصمیم درست و قاطع بگیرد.

با چنین نگاهی است که در برابر قلدر مابی دشمنان قسم خورده نظام اسلامی به وحشت نمی افتند و مانند امام خمینی کبیر رضوان الله علیه می شوند که فرستاده ویژه دشمن را از همان هوا بر می گردانند و با صلابت برخاسته از مدیریت صحیح کشور را به سمت پیشرفت و ابادانی پیش می برند و فشار های اقتصادی را که کمر قشر مستضعف را خم کرده است هر روز کم و کمتر می کنند.

از همین رو رهبر معظم انقلاب آیه الله خامنه ای راه غلبه بر مشکلات و کلید غلبه بر دشمنان را (بصیرت و قاطعیت در تصمیم) دانسته و می فرماید (بصیرت و عزم دو عامل اصلی است. اوّلاً بصیرت داشته باشیم، دشمن را بشناسیم، دوست را بشناسیم. امروز در کشورهای اسلامی، کشورهایی هستند که مسئولان آن کشور ها دچار خطای باصره‌اند؛ نمیتوانند دوست را از دشمن تشخیص بدهند. دشمن را دوست خیال می کنند، دوست را دشمن خیال می کنند؛ خب، انسان ضربه می خورد. یک‌چنین کشوری، با چنین نگاهی، با چنین بینشی، دچار ضربه می شود؛ بصیرت لازم است.

اگر بصیرت وجود داشته باشد، انسان راه را درست بشناسد، آن‌وقت عزم و اراده هم به‌خرج بدهد و نشان بدهد، راه، آسان پیموده خواهد شد؛ نصرت الهی یعنی همین؛ از این واضح‌تر و از این صریح‌تر، چه می شود گفت؟نصرت خدا یعنی همین؛ راه خدا را شناختن و پیدا کردن، دنبال آن رفتن، به توطئه‌ی دشمن، به تحمیق دشمن، به تحمیل دشمن تن ندادن. قرآن این را برای ما تأمین می کند.

راهکار حضور حداکثری

نکته مهم حضور حداکثری ملت در پای صندوق رای است که با موجی از حضور مردمی شگفتی خلق شود و دشمن را متحیر و دوستان نظام اسلامی را خوشحال نماید و این با بکار گرفتن دو راهکار برای ترغیب ملت برای حضور است.

نخستین راهکار «رقابتی کردن انتخابات» است، رقابتی بودن انتخابات در صورتی معنا پیدا می‌کند که همه جناح های سیاسی که اصل نظام و رهبری را قبول دارند وضد انقلاب نیستند ولی جناح و جریان مقابل خود را قبول ندارند وارد انتخابات شوند، و این رقابتی زمانی خلق خواهد شد که شورای نگهبان و هیئت نظارت که عهده دار تعیین صلاحیت نامزد نمایندگی اند، از همه جریان و جناح های شناخته شده در درون نظام را تایید صلاحیت نمایند و این همان چیزی است که مورد نظر مقام معظم رهبری مدظله العالی است و در این دوره آنچه از گزراش‌ها بر می اید با چنین رویکردی شورای نگهبان و هیئت نظارت ورود به تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی پیداکرده اندتا زمینه رقابت به وجود بیاید.

دومین راهکار «رقابت سالم» است، و رقابت سالم به این خواهد بود که نامزدهای انتخاباتی برنامه و طرح خودشان در زمان بندی خاص تبلیغاتی که این بار رسانه ملی در اختیار آنها می گذارد در زمینه حل مشکل «تورم اقتصادی و معیشتی، بحران مشکل مسکن، برخورد با فشارهای تحریم ظالمانه استکبار جهانی، افزایش جمعیت و تولید نسل» در برابر قضاوت افکار عمومی قرار دهند نه آنکه برای مقابله با جناح مقابل سیاه نمایی نمایند و دولت های گذشته و فعلی را متهم کنند و دل ملت را خالی و همه را نا امید کنند، قطعا اگر این دو اصل در انتخابات رعایت شود ناظر و شاهد حضور حداکثری در انتخابات خواهیم بود.

گزارش - محمدتقی قادری

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷