بررسی شباهت‌های فتنه سال ۸۸ و ۱۴۰۱؛

۹دی؛ روزی بزرگ که در تاریخ ماندگار شد

تاریخ انتشارشنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۸۳۱۸۶
آری ۹دی ماه، تجلی دفاع و پشتیبانی همه‌جانبه ملت ایران از ارزش‌های اسلامی و مردم‌سالاری دینی و جلوه‌های زیبایی از بصیرت و ولایت‌مداری بود که یکپارچگی و ایستادگی مردم در حفظ آرمان‌های الهی انقلاب را متجلی ساخت.
۰
plusresetminus
۹دی؛ روزی بزرگ که در تاریخ ماندگار شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ روز نهم دی در تاریخ ماند. این جمله رهبر انقلاب اسلامی است. ایشان فتنه ۸۸ را حاصل برنامه‌ریزی چندین ساله‌ی دشمنان و در ادامه‌ی قضایایی چون فتنه‌ی سال ۷۸ تحلیل می‌کنند و راه‌حل علاج آن را حرکت عظیم مردمی همانند آنچه در ۹ دی سال ۸۸ اتفاق افتاد می‌دانند. از نگاه رهبر انقلاب روح دیانت حاکم بر دلهای مردم و توجه به فرهنگ عاشورا از خصوصیات مشترک حماسه‌ی ۹ دی و حوادث دوران پیروزی انقلاب اسلامی است.

حماسه ماندگار نهم دی بدون شک بی‌نظیرترین حرکت مردمی تاریخ انقلاب اسلامی در حفاظت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بود که فصلی جدید از بصیرت، هوشیاری، دشمن‌شناسی و غیرت دینی و انقلابی در صحیفه تاریخ مبارزات مردم مسلمان ایران رقم زد و روز نهم دی‌ماه ۱۳۸۸ را به‌واسطه حرکت عظیم، حیرت‌انگیز و فوق‌العاده مردم، در تاریخ ماندگار کرد.

آنچه در حماسه ماندگار نهم دی رخ داد در واقع برخاسته از حرکتی ایمانی و باانگیزه کاملاً خدایی بود که به‌هیچ‌وجه بااراده انسانی انجام‌شدنی نبود و این دقیقاً همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بارها در بیانات خود به آن تأکید کرده‌اند و فرمودند: که در نهم دی دست اراده‌ی الهی دیده شد وگرنه این کارها کارهایی نیست که بااراده‌ی امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ این چیزها دست من و امثال من نیست.

مرداد ماه امسال بود که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه با رو نمایی از طرح و نقشه دشمن در مواجهه با ملت ایران فرمودند: بدانیم که آن سیاستِ راهبردیِ ایجادِ بحران‌های پی‌در‌پی که در کنفرانس گوادلوپ تصویب شد، هنوز جریان دارد، آن سیاست هنوز در حال جریان است، از آن سیاست دست برنداشته‌اند.می‌خواهند در داخل نظام جمهوری اسلامی، کشور عزیز ما، دائماً بحران ایجاد کنند؛ یک روز به بهانه‌ی انتخابات، یک روز به بهانه‌ی بنزین، یک روز به بهانه‌ی زن، به بهانه‌های گوناگون، می‌خواهند بحران‌سازی کنند و می‌کنند. ابزارها هم امروز ابزارهای پیشرفته‌تری است؛ معلوم است. هدف دشمن هم از این بحرانها، در درجه‌ی اوّل، این است که امنیّت کشور را از بین ببرد؛ امنیّت که نبود، اقتصاد هم نیست...

حمید جعفری کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت: با یک نگاه اجمالی به شرایط کشور در فتنه سال ۸۸ و ۱۴۰۱ مشابهت‌هایی را می‌توان دید که قابل تامل هستند.

وی بیان کرد: دولت‌هایی که درگیر این فتنه‌ها شدند ، هر دو بعد از دولت‌هایی روی کار آمدند که گفتمان قالب آنها، گفتمان سازش در برابر غرب بود و دشمن توانسته بود از طریق مذاکره و گرفتن امتیازات متعدد، بر سر راه توسعه و پیشرفت کشور محدودیت‌های گسترده‌ای را ایجاد کند و یا در مواردی آنها را متوقف کند مثل آنچه بر سر صنعت هسته‌ای و فضایی و سایر حوزه‌های دانشی به وجود آمد.

جعفری تصریح کرد: اینکه دولت‌های درگیر فتنه ، گفتمان قالب آنها درست نقطه مقابل گفتمان سازش، گفتمان مقاومت بود و اتفاقا بدون دادن امتیاز به غرب و با تکیه بر توان داخل، توفیقات زیادی هم در توسعه و پیشرفت کشور حاصل کردند و دقیقا ترس دشمنان از اینکه این گفتمان یعنی گفتمان مقاومت در جامعه نهادینه شود و مشکلات را یکی پس از دیگری حل کند، سبب شد تا این فتنه‌ها طراحی شود و مانع توفیق یافتن گفتمان مقاومت در حل مشکلات شود که بخش قابل توجهی از این مشکلات هم نتیجه عملکرد همان گفتمان سازش بود.

وی ادامه داد: در هر دو فتنه دشمن با جنگ شناختی و رسانه‌ای و به بهانه ساختگی و دروغین در جامعه ایجاد شکاف کرد و با دو قطبی کاذب تلاش کرد توده ملت را در برابر هم قرار دهد و با دست خودمان مانع حرکت کشور به جلو شود.

این کارشناس مسائل سیاسی به برخی از خسارت‌های این دو فتنه در بخش اقتصادی که امروز یکی از مهمترین مشکلات کشور، همین مسأله اقتصاد هست اشاره کرد و گفت: مردم به روند اقتصادی کشور قبل از انجام این فتنه‌ها توجه کنند و شرایط اقتصادی را در پسافتنه  بررسی کنند.

جعفری خسارت بیش از ۶۳ میلیارد تومانی به اموال عمومی فقط در تهران در فتنه ۸۸، کاهش ۱۳/۶درصدی ارزش کل صادرات کشور در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷، تصویب قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ معروف مادر تحریم ها علیه ایران درست در سالگرد فتنه ۸۸، پاس طلایی فتنه گران به آمریکا و غرب برای اجماع سازی علیه ایران که اثرات سوء زیادی در اقتصاد ایران بر جای گذاشت از جمله کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد ایران که فقط در بخش انرژی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود، کاهش صادرات نفت از ۲/۷ میلیون بشکه در روز به کمتر از یک میلیون بشکه و کاهش در آمد های ارزی کشور به دلیل تحریم های گسترده و رکود بخش تولید و کاهش صادرات غیرنفتی، تشدید بی کاری، کاهش ورود گردشگران خارجی و... تنها بحش بخش از خسارت‌های فتنه سال ۸۸ بوده است.

وی با اشاره به اینکه در فتنه ۱۴۰۱ خسارت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی به اموال عمومی کشور زده است، تصریح کرد: براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول ، اغتشاشات و ناامنی در هر کشوری آثار بلند مدتی بر اقتصاد کلان آن کشور می‌گذارد و به طور میانگین یک درصد تولید ناخالص ملی آن کشور را کاهش می‌دهد که برای کشور در سال گذشته معادل ۱۷۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

این کارشناس ارشد سیاسی بیان کرد: افزایش قیمت ارز از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا مرز ۶۰ هزار تومان و سقوط ۲۲ درصدی ارزش پول ملی، این در حالی بود که دولت سیزدهم در فاصله زمانی یک سال از تشکیل، نرخ آن را ثابت نگه داشته بود. این موارد جدای از آسیب‌های جبران‌ناپذیر اجتماعی ، فرهنگی ، امنیتی و ... بوده است.

جعفری گفت: هرگاه کشور بدون توجه به غرب و امتیاز دادن به او و با تکیه بر توان داخلی در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می‌گیرد، دشمنان قسم‌خورده ملت با ایجاد بحران به بهانه‌های ساختگی و متاسفانه با همراهی خواسته یا ناخواسته عوامل داخلی دست به فتنه و توطئه می زنند تا جلوی این مسیر پیشرفت را بگیرند و به جامعه اینگونه القا کند که تنها راه حل مشکلات کشور سازش با آنها و مطیع شدن در برابر آنهاست و باز بر کسی پوشیده نیست که تجربه به ما نشان داده که هزینه سازش به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت هست.

به گزارش بلاغ، فتنه ۸۸ یک آزمون برای ملت ایران بود که خسارت‎های جانی و مالی و روانی فراوانی را به همراه داشت، اما در زمستانی خاطره‌انگیز با حرکت مردمان انقلابی و متدین ایران اسلامی «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» شکل گرفت.

آنچه باعث خرسندی و امیدواری شد بصیرت توده‌های مردمی بود که نگذاشت این انحراف خواص دنیاگرا، انقلاب اسلامی را از مسیر اصلی خارج سازد و نظام اسلامی را دچار انحراف کند.

حالا که دفتر مجاهدت‌ها و فراز و نشیب‌های ایران اسلامی را که ورق می‌زنیم؛ ۹ دی از آن‎دست اتفاقاتی است که هرگز از خاطر ملت نمی‌رود و «ما فراموش نمی‌کنیم»، به همین مناسبت نیز مراسم بصیرتی در سراسر کشور و از جمله استان مازندران از روزهای گذشته آغاز و تا ۱۰ روز دیگر ادامه خواهد داشت، سخنرانان به تبیین این رویداد و ضرورت زنده نگه‌داشتن آن می‌پردازند تا ریشه‌های انقلاب جان تازه‌ای بگیرد.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷