پیگیری ویژه «بلاغ» از کمبود و گرانی گاز مایع در مازندران؛

بازار سیاه فروش گاز مایع در روزهای سرد پاییزی

تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۴۸۲۳۲۳
بعد از طرح دونرخی‌شدن گاز مایع از ابتدای آذرماه امسال و تخلف در گرانفروشی، بازار سیاه فروش گاز مایع نیز در این روزهای سرد پاییزی داغ شده است و این ماجرا نگرانی‌هایی را برای شهروندان مازندرانی به وجود آورده است.
۰
plusresetminus
بازار سیاه فروش گاز مایع در روزهای سرد پاییزی
به گزارش خبرنگار اقتصادی  پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»، طی روزهای اخیر گلایه‌های مردمی از گرانی چند برابری سیلندرهای گاز مایع در مازندران در صدر اخبار شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها قرار گرفت، موضوعی که با آغاز نخستین روزهای آذرماه و از راه رسیدن سرما همراه شده است و این مسئله موجب بروز نگرانی و مشکلات متعددی برای مصرف‌کنندگان این نوع سوخت شده است.

طرح دو نرخی‌شدن گاز مایع از ابتدای آذرماه امسال در حالی اجرایی شد که عدم اطلاع از ساز و کار قانونی آن همچنین تخلف در توزیع و گرانفروشی گاز نگرانی‌هایی را برای شهروندان مازندرانی به وجود آورده است.

کاربران در فضای مجازی با انتشار جملاتی در فضای مجازی نظیر «قیمت گاز مایع در طول یک هفته پنج برابر شد قیمت یک کپسول ۱۱ کیلویی مایع از ۷۰ هزار تومان به ۳۵۰ افزایش یافت»، «قحطی گاز مایع و پرواز وحشتناک قیمت خرید در مازندران»، «لطفا نسبت به قحطی کپسول گاز مایع یا همان LPG در اکثر جایگاه های عرضه در سطح شهر بابل و شهرهای همجوار پیگیری فرمائید.

قیمت یک عدد کپسول که تا هفته قبل بود ۳۰ هزار تومان الان به ۳۵۰ هزار تومان رسیده. واقعا چه ارگانی پاسخگوی این نابسامانی و کمبودها و همچنین قیمت گذاری گزاف است .مردم از این وضع ناراحتند» ، «معظل کمبود شدید گاز مایع و اطلاع‌رسانی ضعیف در مورد ثبت‌نام برای دریافت گاز یارانه‌ی موجب افزایش قیمت چند ده برابری شده و مشکلات و انتقادات زیادی رو این روزها به همراه داشته است» به این گرانی واکنش نشان دادند.
 

موارد بالا تنها بخش کوچکی از واکنش‌های مردمی نسبت به افزایش قیمت سیلندرهای گاز مایع در مازندران بود که واکنش‌ها و شایعات متفاوتی را در این باره رقم زد.

در کنار این واکنش‌ها اما بازار سیاه فروش گاز مایع نیز در شهرهای مازندران در این روزهای سرد پاییزی، داغ بود و فروش گازهای مایع با قیمت‌های نامتعارف و اختلاف تا ۱۰۰هزار تومانی در حتی شهرهای همجوار را در پی داشت.

اما واقعیت گرانی چند برابری و به اذعان مردم چند ۱۰برابری سیلندرهای گاز مایع موضوعی است که پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، در پی پیام‌های مکرر مخاطبان خود برای پیگیری این موضوع در این گزارشمی‌پردازد.

توضیحات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری درباره افزایش قیمت گاز مایع
 سبحان رجب‌پور مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، با اشاره به انجام اطلاع‌رسانی قبلی مبنی بر توزیع گاز مایع به مصرف‌کنندگانی که مشمول دریافت با قیمت یارانه‌ای نیستند، از ابتدای آذر با قیمت اعلامی ماهانه، اظهار کرد: به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان واقعی و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی و حمایت از اصناف، کسانی که در سامانه در خواست فرآورده‌های نفتی ( سدف ) ثبت‌نام کنند از نرخ یارانه‌ای گاز مایع برخوردار شده، در غیر این صورت با نرخ فوب ( محل تخلیه کشتی ) خلیج فارس می‌توانند نیازهای موردی گاز مایع خود را برطرف کنند.

                                        

وی افزود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی حمل کالا و مواد، حداکثر نرخ خدمات توزیع گاز مایع در اوزان مختلف با احتساب کارمزد عاملین فروش و تخلیه و بارگیری، نرخ های مصوب زیر است.

نرخ توزیع یارانه‌ای گاز مایع با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده
سیلندر گاز مایع  ۲ کیلوگرمی      ۶۷۰۰۰  ریال
سیلندر گاز مایع    ۵ کیلوگرمی   ۱۴۶۰۰۰ ریال
سیلندر گاز مایع  ۱۱ کیلوگرمی   ۲۷۹۰۰۰ ریال
سیلندر گاز مایع  ۲۵ کیلوگرمی   ۵۷۰۰۰۰ ریال
سیلندر گاز مایع  ۳۳ کیلوگرمی   ۷۱۸۰۰۰ ریال
سیلندر گاز مایع    ۴۵ کیلوگرمی ۹۳۷۰۰۰ ریال
سیلندر گاز مایع   ۵۰ کیلوگرمی ۹۸۵۰۰۰  ریال


                     

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری خاطرنشان کرد: در صورت وجود سایر اوزان غیر از موارد اشاره شده، مبنای هزینه‌های جانبی متعلقه برای هر کیلو گرم میانگین وزنی ملاک عمل خواهد بود .

این مسئول ادامه داد: کارمزد فروش هر عدد گاز مایع سیلندر ۱۱ کیلویی ۲۸۵۰۰ ریال، نرخ تحویل گاز مایع به تاسیسات مردمی در سراسر کشور بر اساس هر کیلوگرم ۱۴۵۰۰ ریال که به این رقم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود.

نرخ آزاد گاز مایع با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده

نرخ خدمات و عرضه گاز مایع در اوزان مختلف به مصرف کنندگان خارج از شمول دریافت یارانه ای با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به شرح ذیل است:

سیلندر گاز مایع  ۲ کیلوای         ۸۰۰۰۰۰  ریال
سیلندر گاز مایع  ۵ کیلوگرمی     ۱۷۵۰۰۰۰ ریال
سیلندر گاز مایع  ۱۱ کیلوگرمی   ۳۷۰۰۰۰۰ ریال
سیلندر گاز مایع  ۲۵ کیلو گرمی  ۸۰۰۰۰۰۰ ریال
سیلندر گاز مایع  ۳۳ کیلوگرمی ۱۰۵۰۰۰۰۰ ریال
سیلندر گاز مایع  ۴۵ کیلوگرمی ۱۴۰۰۰۰۰۰ ریال
سیلندر گاز مایع  ۵۰ کیلوگرمی ۱۵۵۰۰۰۰۰ ریال

                            

 رجب‌پور توصیه کرد: آن دسته از مصرف‌کنندگان خانگی فاقد گاز طبیعی، اصناف، صنعتی و خودروها که تا کنون در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی ( سدف ) ثبت‌نام نکرده‌اند در اسرع وقت در این درگاه  به آدرس www.niopdc.ir/fa/samaneha/sadaf ثبت‌نام کرده تا سهمیه یارانه‌ای خود را دریافت کنند.

وی، هدف از اجرای این طرح را اجرای هر چه شفاف‌تر توزیع سوخت در بخش یارانه‌ای و غیریارانه‌ای در کشور اعلام کرد و گفت: قانونگذار برای تأمین مصارف آن دسته از مصرف‌کنندگانی که نیازمند گاز مایع هستند و به منظور توزیع عادلانه گاز مایع به ویژه در مناطق کم‌برخوردار و به‌منظور اجرای سیاست‌های دولت مردمی در ارزآوری و ایجاد شفافیت مالی، گاز مایع مصرفی مصرف‌کنندگانی که مشمول دریافت گازمایع یارانه‌ای نیستند را بر اساس نرخ فوب خلیج‌فارس که به صورت ماهانه نرخ آن اعلام می‌شود، توزیع خواهد کرد.
                                                

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری، عنوان کرد: حجم تخصیصی به مراجعان هیچ محدودیتی ندارد و سهمیه به اندازه کافی تدارک شده و این سهمیه ماهانه به شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع تخصیص داده خواهد شد و هیچ کمبودی در این باره وجود نخواهد داشت.

رجب‌پور گفت: آن دسته از مصرف‌کنندگانی که از گاز طبیعی بی‌بهره هستند و مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای هستند، همچنان مانند گذشته می‌توانند گاز مایع موردنیاز خود را با نرخ یارانه‌ای بدون تغییر قیمت دریافت کنند.

 مراحل ثبت‌نام دریافت سوخت گاز مایع 
وی افزود:خانوارهایی که فاقد گاز طبیعی هستند باید با مراجعه به سایت Newtejaratasan.niopdc.ir و انتخاب گزینه ثبت‌نام خانوار نسبت به تکمیل اطلاعات خواسته شده ( کد ملی، شماره تلفن همراه، کد پستی، شماره کارت بانکی و ...) اقدام کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری، مطرح کرد: در صورتی که محل زندگی ثبت نام کننده گاز کشی نشده باشد مورد تایید قرار می‌گیرد و در غیر این صورت به شرکت گاز به صورت الکترونیکی ارجاع داده می‌شود تا پس از تایید عدم گاز کشی به ناحیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شهرستان مجدد ارجاع داده می شود و درخواست مورد تایید قرار می‌گیرد.

رجب‌پور ادامه داد: متقاضیان می‌بایست پس از تایید درخواست با در دست داشتن مستندات خواسته شده (کپی کارت ملی سرپرست خانوار و اعضا، کپی شناسنامه صفحه دوم سرپرست خانوار، فیش برق، نامه از دهیار یا شورای محل برای تایید محل سکونت) به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شهرستان مربوطه مراجعه کنند.
 
                                   

مراحل ثبت‌نام برای دریافت سوخت گاز مایع خودرویی 

رجب‌پور تاکید کرد: متقاضیان دریافت سوخت گاز مایع خودرویی می‌بایست پس از مراجعه به سایت irngr.mimt.gor.ir و انتخاب گزینه ثبت‌نام خودرو و LPG نسبت به وارد نمودن اطلاعات فردی ، مشخصات خودرو و شماره کارت بانکی اقدام کنند.

وی افزود: شماره تلفن همراه و شماره کارت بانکی باید متعلق به مالک خودرو باشد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری، اذعان کرد: پس از ثبت‌نام و انتقال اطلاعات از سامانه مذکور به سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی ( سدف)، سهمیه گاز مایع در کارت بانکی مالکان شارژ خواهد شد.

                            

برخورد با هرگونه گرانفروشی
سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، در خصوص گلایه‌های مردمی از چند نرخی شدن فروش گاز مایه در مراکز عرضه، اظهار کرد:  اینکه علت این افزایش نرخ چیست را باید مسئولین شرکت نفت، پاسخ دهند و این به ما ارتباطی ندارد و وظیفه ما، تنها برخورد با کسانی است که کالا را گران‌تر از قیمت مصوب در اختیار مصرف کننده بگذارند.

اسماعیل هادی‌نژاد کیاسری افزود: مکاتبات با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری جهت اعلام نرخ جدید آزاد و یارانه‌ای انجام شده است که تاکنون به دست ما نرسیده است.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، تصریح کرد: قطعا پس از وصول نرخ جدید عرضه با هرگونه گرانفروشی برابر نرخ اعلامی با متخلفان به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

هادی‌نژاد کیاسری متذکر شد: اطلاعیه‌های متعددی در خصوص ثبت‌نام در سامانه سدف برای متقاضیان صنفی و خانگی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منتشر شده که برای آن دسته که در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند قیمت عرضه براساس نرخ آزاد شرکت فوب خلیج فارس از ابتدای آذرماه اعمال شده است.


سوخت یارانه‌ای گاز مایع تغییر قیمتی نداشته‌ است

جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این باره گفت: سوخت گاز مایع تاکنون با قیمت یارانه‌ای توزیع می‌شد، اما با مصوبه ۲۸ مردادماه سال ۱۴۰۲ هیئت وزیران در ارتباط با بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت نفت مکلف شده است که از ابتدای آذرماه گاز مایع افرادی که گاز شهری دارند و شامل شرایط سهمیه یارانه‌ای نیستند، با قیمت فوب خلیج‌فارس توزیع کند.

وی افزود: گاز مایع تاکنون با نرخ هر کیلوگرم ۲۳۰ تومان از مبادی پالایشگاهی تحویل شرکت‌های موزع می‌شده است و هم‌وطنانی گاز شهری ندارند، افزون بر سهمیه ماهانه گاز مایع برای پخت‌وپز، یک سهمیه سوخت نفت سفید برای مصارف گرمایشی را نیز دریافت می‌کردند که از طریق کارت توزیع شده و همچنان توزیع آن ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: گاز مایع سهمیه‌ای هم‌اکنون با قیمت ۲۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم ازسوی شرکت‌های موزع توزیع می‌شود که افزون بر آن، نرخ خدمات که ازسوی سازمان حمایت اعلام می‌شود به آن تعلق می‌گیرد که برای هر کیلوگرم ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.

                                   

سالاری‌نسب تصریح کرد: با احتساب این نرخ، شرکت‌های موزع ۲۸ هزار تومان در هر کپسول نرخ خدمات دریافت می‌کنند که هر گونه تغییری در نرخ خدمات، نیازمند ورود و پایش از سمت سازمان تعزیرات و وزارت صمت است؛ لذا نظارت بر عرضه از سوی این شرکت‌ها نیز ازسوی وزارت صنعت، تجارت و معدن (صمت) انجام می‌شود و اگر توزیعی خارج از شبکه در هر نقطه کشور رخ دهد، نیازمند ورود سیستم‌های نظارتی است.

وی گفت:با مصوبه جدید دولت، نرخ گاز مایع غیریارانه‌ای با احتساب نرخ خدمات دریافتی از سوی شرکت‌های موزع حدود ۵۰ هزار تومان برای هر کپسول خواهد بود که تنها حدود ۱۰ درصد از مصرف‌کنندگان گاز مایع را دربر خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: هیچ تغییر قیمتی در سوخت یارانه‌ای اتفاق نیافتاده است و این قیمت تنها برای مصرف‌کنندگانی است که می‌خواهند مازاد بر نیاز خود از گاز مایع استفاده کنند.

سالاری‌نسب تصریح کرد: گاز مایع خانوارهای شامل سهمیه یارانه‌ای، همچنان به‌صورت یارانه‌ای و سهمیه‌ای و با همان قیمت پیشین ۲۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه خواهد شد.

مع‌الوسف، ضعف در اطلاع‌رسانی به ویژه در شهرستان‌ها، کمرنگ بودن نظارت‌ها بر مراکز عرضه، تنوع مصرفی گاز مایع از اصناف مختلف گرفته دستفروشان و کارگاه‌ها، نبود سازو کار پیشگیرانه از ایجاد بازار سیاه در پی دو نرخی شدن گاز مایع از جمله موارد مهمی است که در این ماجرا سبب تشدید گلایه‌ها و بروز مشکلات شده است که باید نسبت به تمهیدات موثر در همین نخستین روزهای آغازین این طرح، اقدامات عاجلی صورت گیرد.

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷