جنایات غزه روزهای رسوایی مدعیان دروغین حقوق بشر است؛

غزه، گویاترین سند جنایت جنگی رژیم اشغالگر قدس

تاریخ انتشاردوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۴۸۲۱۴۴
رژیم صهیونیستی مشغول جنایت در غزه است. صهیونیست‌ها بیمارستان و مدرسه و مسجد و هزاران خانه را از زمین و هوا هدف قرار می‌دهند و پیش چشم جهانیان از هیچ جنایتی در غزه نمی‌‎گذرند. آنچه این رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌دهد، یک جنایت جنگی تمام‌عیار است.
۰
plusresetminus
غزه، گویاترین سند جنایت جنگی رژیم اشغالگر قدس
به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»؛ سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد حمله‌های مکرر ارتش تل‌آویو به تاسیسات، کارکنان، ناوگان حمل‌‌ونقل و سیستم بهداشت و درمان نوار غزه باید به عنوان «جنایات جنگی» بررسی شوند. این در حالی است که صهیونیست‌ها همچنان بی‌توجه به انتقادات به جنایات خود ادامه می‌دهند.

غزه، قطعه‌ای برای رسوایی مدعیان دروغین
رژیم صهیونیستی مشغول جنایت در غزه است. صهیونیست‌ها بیمارستان و مدرسه و مسجد و هزاران خانه را از زمین و هوا هدف قرار می‌دهند و پیش چشم جهانیان از هیچ جنایتی در غزه نمی‌‎گذرند. آنچه رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌دهد، یک جنایت جنگی تمام‌عیار است، اما غرب از این جنایت‌ها آشکارا حمایت می‌کند. دولت‌های غربی و آمریکا مدعی هستند که تل‌آویو در حال دفاع از خود است و با گفتن این بهانه، حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه را توجیه می‌کنند. اما افکارعمومی در غرب و تقریبا در همه‌جای دنیا روایت رهبران سیاسی غربی برای دفاع از جنایات تل‌آویو را نپذیرفته و نشانه بارز آن برگزاری اعتراضات ضدصهیونیستی در بیش از ۹۰ کشور در ۵ قاره جهان است.

شیوه جنگی صهیونیست‌ها در غزه، بمباران همه‌کس و همه‌چیز است و تاکنون حداقل ۸۱ بیمارستان و مرکز درمانی بر اثر بمباران تخریب و یا بر اثر محاصره و قطع آب و برق از کار افتاده و از مدار خدمات‌رسانی خارج شده‌اند. معروف‌ترین بیمارستانی که شاهد جنایات جنگی رژیم صهیونیستی به بهانه فعالیت نظامی بوده است، مجتمع بزرگ درمانی شفا در شمال غزه است که صهیونیست‌ها هفته گذشته با ورود به این بیمارستان ۳۰ نفر را اعدام صحرایی و تعدادی دیگری را بازداشت و شکنجه کردند. این بیمارستان همچنین محل پناه گرفتن ۱۲ تا ۱۴هزار فلسطینی بود و چند روز پیش سرانجام صهیونیست‌ها همه ۵ هزار فلسطینی باقی مانده در این بیمارستان به همراه ۵۰۰ بیمار و پزشک را به‌صورت اجباری از بیمارستان خارج کردند.

حملات به بیمارستان‌های غزه جنایت جنگی است
سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد حمله‌های مکرر ارتش رژیم صهیونیستی به تاسیسات، کارکنان، ناوگان حمل‌‌ونقل و سیستم بهداشت و درمان نوار غزه باید به عنوان «جنایات جنگی» بررسی شوند. در گزارش این سازمان که روز سه‌شنبه ۲۳ آبان منتشر شد، آمده است با وجود ادعای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر «استفاده حماس از بیمارستان‌ها»، هیچ مدرکی در این مورد ارائه نشده است که محروم کردن بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها را از وضعیت حفاظت‌شده‌شان توجیه کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در همین راستا حملاتی را که در فاصله هفتم اکتبر تا هفتم نوامبر به بیمارستان‌های اندونزی، الاهلی، مرکز بین‌المللی مراقبت‌های چشم، بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین و بیمارستان قدس انجام شده بود، بررسی کرده است. این سازمان هشدار داد نگرانی‌ها در مورد حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها افزایش یافته است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرد حتی تهدید یک حمله جدید یا آسیبی جزئی هم می‌تواند برای تعداد زیادی از بیماران و کادر درمانی آنان پیامدهای مرگبار داشته باشد. این سازمان از تل‌آویو خواست حملاتش به بیمارستان‌ها را پایان دهد و تاکید کرد کمیسیون مستقل بین‌المللی و دیوان کیفری بین‌المللی باید در این زمینه تحقیق کنند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش دیگری اعلام کرد حمله هوائی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان در روز ۱۴ آبان که منجر به کشته شدن سه دختر همراه مادربزرگ‌شان شد، می‌تواند جنایت جنگی باشد. در جریان این حمله که خودروی حامل قربانیان از سوی ارتش رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت، مادر این سه دختر نیز زخمی شد. دیده‌بان حقوق بشر نوشت هیچ مدرکی مبنی بر وجود اهداف نظامی در نزدیکی مکانی که از سوی رژیم صهیونیستی مورد اصابت قرار گرفت، به دست نیامده است.

بررسی جنایات جنگی آشکار تل‌آویو در جنگ غزه
امیر بی‌پروا، استاد حقوق بین‌الملل درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه در یادداشتی معتقد است که «بنا بر آخرین تحولات جنگ و کشته شدن بیش از ۵هزار کودک فلسطینی، این حجم از ددمنشی و وحشی‌گری که شامل کشتار گسترده و سیستماتیک غیرنظامیان است در دهه سوم قرن بیست‌ویکم بی‌سابقه است.»

بنابر اعلامیه جمعی گروه کارشناسان مستقل سازمان ملل در ۱۷ اکتبر در حمله موشکی به بیمارستانی در غزه حدود ۴۷۰ غیرنظامی کشته شدند که هدف قرار دادن غیرنظامیان و حمله به اماکن غیرنظامی نقض کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو است اما این حمله دهشتناک یکی از صدها جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در جنگ غزه است. آنچه در جنگ اخیر غزه اتفاق افتاد به حمله به یک بیمارستان و کشته شدن حدود پانصد غیرنظامی بی‌گناه محدود نبود بلکه بنابر واقعیت موجود و بنابر گزارش نهادهای مستقل حقوق بشری، حمله به مدرسه و اردوگاه‌های پناهجویان فلسطینی، حمله به مساجد و کلیساها، حمله به مناطق مسکونی و دانشگاه‌ها از دیگر جنایاتی بود که با نقض قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه در جنگ اخیر غزه به وقوع پیوست.

غزه، پرتراکم‌ترین منطقه جمعیتی جهان
در منطقه غزه حدود دو میلیون نفر سکونت دارند که این منطقه را به یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جمعیتی جهان تبدیل کرده است. رژیم صهیونیستی دسترسی به غذا، سوخت و امکانات پزشکی را به منطقه غزه بسته و کمک‌های صلیب‌سرخ نیز به‌صورت قطره‌چکانی به غزه ارسال می‌شوند که این محدودیت به کاهش دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذا، دارو و دیگر امکانات پزشکی منجر شده است. در حملات رژیم صهیونیستی به کارکنان پزشکی و پرسنل انسان‌دوستانه و کارکنان نهادهای وابسته به ملل متحد آسیب رسیده است که این حملات مغایرت آشکار با قواعد حقوق بین‌الملل دارد.

حمله به بیمارستان، حمله به مدرسه، حمله به اماکن مسکونی، حمله به دانشگاه مغایر با اصل تمایز در حقوق بین‌الملل بشردوستانه است در حالی که نظامیان صهیونیست بین اهداف نظامی و غیرنظامی تفکیک قائل نشده‌اند و اصل تمایز را نقض کرده‌اند که این اقدام نقض مواد ۴۸‌،۵۱ و ۵۲ پروتکل الحاقی اول کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و نقض ماده ۸ اساسنامه دیوان بین‌الملل کیفری است و حسب ماده ۸ اساسنامه دیوان مصداق جنایت جنگی است.
سلب حق دسترسی به غذا، دارو، آب آشامیدنی، برق و محاصره غزه مصداق جنایت جنگی و نقض کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو است. به موجب ماده ۵۴ از پروتکل الحاقی اول کنوانسیون ژنو و پروتکل دوم الحاقی چنین اقدامی ممنوع و به عنوان یک روش جنگی ممنوعه شناخته شده و ماده ۸ اساسنامه دیوان بین‌الملل کیفری آن را جرم‌انگاری کرده است. حمله به کارکنان پزشکی و پرسنل بخش بشردوستانه نیز نقض آشکار کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و مصداق جنایت جنگی است.

صهیونیست، خوفناک‌ترین تروریزم دولتی
در درگیری اخیر غزه گستردگی نقض‌های حقوق بین‌الملل بشردوستانه و ارتکاب جنایت وحشتناک به‌صورت گسترده و سیستماتیک از سوی نظامیان صهیونیست با توجه به آستانه و آثار آن حداقل تحت دو عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت مصداق مجرمانه بین‌المللی دارد.

نسل‌کشی با توجه به تعریف ماده یک کنوانسیون منع نسل‌کشی ملل متحد عناصر آن در جنگ غزه به چشم می‌خورد. گستردگی کشتار، اظهارات مقامات رژیم اشغالگر قدس در جلسات رسمی و رسانه‌ها، همه از سوءنیت برای از بین بردن حداقل بخشی از یک گروه ملی را به ذهن متبادر می‌سازد. وضعیت غزه از حیث نوع اقدامات غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس و گستردگی کشتار غیرنظامیان فلسطینی عناصر جنایت بین‌المللی نسل‌کشی را گرد هم آورده است.

فلسطین عضو دیوان بین‌الملل کیفری است و دیوان به جرایم بین‌المللی ارتکابی در سرزمین‌های فلسطینی شامل نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دارای صلاحیت است. با توجه به مفاد کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و پروتکل‌های الحاقی و اساسنامه دیوان بین‌الملل کیفری، حمله به افراد و اهداف غیرنظامی شامل غیرنظامیان، مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، کلیسا، مسجد و... مصادیق جنایت جنگی است که دادستانی دیوان به موجب اساسنامه صلاحیت دارد نسبت به تعقیب جنایتکاران بین‌المللی اقدام کند.

تلاش تل‌آویو برای مشروع‌سازی جنایات جنگی در غزه
یک استاد رژیم صهیونیستیی در رشته قانون بین‌المللی حقوق بشر دانشگاه کوئین مری لندن به آناتولی اعلام کرد که تل‌آویو در تلاش است به جنایات جنگی خود در نوار غزه مشروعیت ببخشد.

پروفسور نِو گوردون، استاد رژیم صهیونیستیی در رشته قانون بین‌المللی حقوق بشر دانشگاه کوئین مری لندن در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه به تشریح روش‌های مشروع‌سازی جنایات جنگی ارتش رژیم صهیونیستی پرداخت و اظهار داشت: حملات مستقیم و غیرمستقیم به غیرنظامیان، مناطق مسکونی، بیماران، مجروحان، پرسنل پزشکی و مناطق تحت حفاظت به‌طور کلی جنایت جنگی محسوب می‌شود. تل‌آویو با ممانعت از دسترسی به آب و برق در غزه نیز مرتکب جنایت جنگی می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه و حمله این کشور به بیمارستان‌ها در غزه جنایت جنگی به‌شمار می‌رود. گوردون متذکر شد: ارتش‌ها سعی دارند خود را اخلاقی جلوه دهند. باید قوانین جنگ را رعایت کنید تا بتوانید به‌عنوان ارتش اخلاقی توصیف شوید. تل‌آویو در تلاش است اقدامات خود را به‌ شکلی توجیه کند که مطابق با قوانین جنگ به نظر برسند و بنابراین بتواند ادعا کند که این امر اخلاقی است. تل‌آویو در عین حال فلسطینیان را به نقض قوانین اخلاقی متهم و انسانیت‌زدایی می‌کند.

صهیونیست‌ها فلسطینیان را به‌عنوان مردمی وحشی و بدوی معرفی می‌کند که گویا آنها قوانین جنگ را درک نمی‌کنند، میان غیرنظامیان و جنگجویان تمایز قائل نمی‌شوند و بنابراین تل‌آویو مدعی می‌شود که فلسطینیان غیراخلاقی هستند. از طرف دیگر، تل‌آویو نیز ادعا می‌کند که درصدد مخافظت از غیرنظامیان است. حقیقت این است که رژیم صهیونیستی غیرنظامیان بیشتری را می‌کشد و این تناقض، ادعای اخلاقی دروغین رژیم صهیونیستی را برملا می‌کند.

وی تصریح کرد: قطع برق و آب نوار غزه، صدور دستور خروج بیش از یک میلیون نفر از خانه‌های خود و بمباران گسترده مناطق غیرنظامی در سراسر غزه «انتقام‌گیری نسل‌کشی» است. عدم معرفی مردم غزه به‌عنوان انسان و توصیف آنها به‌عنوان «حیوانات انسان‌نما، موش‌ها و شیاطین» توسط رژیم صهیونیستی، ترکیبی از خشونت نسل‌کشی است. در این برهه از تاریخ باید از این همه اقدامات جلوگیری کنیم.

گوردون با اشاره به اینکه هر فرد کشته‌شده نام، خانواده، فرزندان، خواهر و برادر و دوستان داشته است، گفت: این افراد رؤیاهای ناتمام داشتند و مانند و من و شما از گوشت و خون ساخته شده‌اند. باید درک کنیم که هر زندگی ویران‌شده مهم است.

وی ادامه داد: بسیار وحشتناک است که غیرنظامیان کشته‌شده در درگیری‌ها به‌عنوان «خسارات جانبی» تلقی می‌شوند. هدف از استفاده از چنین اصطلاحاتی عقیم‌سازی میدان بوده و زمینه‌ها برای وقوع بیشتر این موارد را فراهم می‌کند.

گوردون با یادآوری اینکه تل‌آویو دارای تسلیحات بیشتری و پیشرفته‌تری است، تصریح کرد: از یک جهت شاهد یکی از نامتناسب‌ترین جنگ‌های تاریخ هستیم. باید سران غربی و بین‌المللی را تحت فشار قرار داهیم تا به‌جای اینکه به منطقه ناوهای هواپیمابر ارسال کنند و به آتش دامن بزنند، خواستار کاهش تنش و پایان خشونت شوند.
این استاد رژیم صهیونیستیی افزود: رسانه‌های غربی باید بر این موضوع تاکید کنند که کشته‌شدگان در غزه انسان بودند و در سرزمین‌های اشغالی نابرابری ساختاری بین رژیم صهیونیستی و فلسطین وجود دارد.

اعتراف رسانه‌های غربی به جنایت جنگی صهیونیست‌ها در غزه
به نظر می‌رسد رژیم کودک‌کش، با مظلوم‌نمایی در عملیات طوفان الاقصی، به‌دنبال اهداف دیگری است. پس از آغاز حمله پیروزمندانه نیروهای مردمی فلسطین علیه اشغالگران رژیم صهیونیستیی، تحلیلگران رژیم صهیونیستی به بی‌سابقه و غافلگیرانه بودن این عملیات در کنار شکست رژیم صهیونیستی و سازمان‌های اطلاعاتی آن، اعتراف کردند.

اما بعد از پیروزی نیروهای حماس بدون داشتن تجهیزات آنچنانی و شکست رژیم صهیونیستی که همواره ادعای ابرقدرتی نظامی و اطلاعاتی در منطقه را داشت، صهیونیست‌ها بهترین راه برای فرار از این بی‌آبرویی بزرگ را، مظلوم‌نمایی در میان افکارعمومی جهان دانستند. راهبرد مظلوم‌نمایی، علاوه‌بر لاپوشانی شکست و بی‌آبرویی این رژیم، دست آن را برای جنایات بیشتر و بزرگ‌تر علیه مردم مظلوم فلسطین، باز می‌گذارد.

به علاوه، مظلوم‌نمایی یهودیان رژیم صهیونیستی، کمک می‌کند تا دولت‌های غربی، بدون فشار افکار عمومی علیه خود، بتوانند از رژیم صهیونیستی حمایت و حماس را تضعیف نمایند.

این در حالی است که اساس شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و جنایات چندده ساله آن، هیچ جایی برای مظلوم‌نمایی باقی نمی‌گذارد. یکی از دلایل اصلی که هرگونه حمله علیه رژیم صهیونیستی را قابل پذیرش می‌کند، این است که این رژیم ذاتا بر مبنای اشغالگری برپا شده است و حتی اگر با منطق کشورهای غربی و قوانین بین‌المللی به آن بنگریم، براساس «اصل دفاع مشروع» و «اصل حق تعیین سرنوشت»، هرگونه حمله از سوی فلسطینی‌ها علیه اشغالگران صهیونیست، مجاز و قانونی است.

در سال ۱۹۱۵ میلادی، یعنی یک سال پس از آغاز جنگ جهانی اول، نیروهای متفقین به این نتیجه رسیدند که پیروز جنگ خواهند بود و امپراطوری عثمانی تجزیه خواهد شد. از این‌رو، به سراغ تقسیم غنایم منطقه برای آینده رفتند. در این رابطه، «مارک سایکس» انگلیسی و «فرانسوا پیکو» فرانسوی در سفارت انگلیس جلساتی داشتند که خروجی آن، نقشه «سایکس-پیکو» شد. آنها کشورهای منطقه را برای استعمار بر منابع‌شان به‌ویژه منابع نفتی، میان انگلیس و فرانسه تقسیم کردند. در این میان اما، کشوری مهم و راهبردی که فلسطین نام داشت، میان هیچ‌کدام تقسیم نشد. براساس نقشه سایکس-پیکو، کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که یهودیان را از منطقه خود اخراج کنند و آنها را در فلسطین جای دهند. به این ترتیب، هم از شر یهودیان آواره خلاص می‌شدند و هم با کمک جمعیت صهیونیست‌ها، کنترل منطقه حیاتی غرب آسیا را در دست می‌گرفتند. این موضوعات، مبنای شکل‌گیری نامشروع و غیرقانونی رژیم صهیونیستی بود و براساس آن، در سال ۱۹۴۷ میلادی، با حمایت آمریکا، اولین کشتی از یهودیان وارد کشور فلسطین شد.

نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی براساس داده‌های سازمان ملل، میزان کشته‌های مردم فلسظین و صهیونیست‌ها در درگیری‌های سال ۲۰۰۸ تاکنون را، مقایسه کرده است. براساس این گزارش، هزاران فلسطینی به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند. تنها در درگیری سال ۲۰۱۴، بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی به دست صهیونیست‌ها کشته شدند که اکثر آنها، غیرنظامی و مردم عادی بودند.

اول آنکه، این نمودار صرفا محدود به درگیری‌های میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها است و حملات و بمباران‌های گاه‌وبی‌گاه رژیم صهیونیستیی‌ها را شامل نمی‌شود. نکته دوم آنکه، این نمودار صرفا بازه سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ را شامل می‌شود نه تمام ۷۵ سال اشغالگری صهیونیست‌ها را و نکته سوم، این است که این آمار، براساس اطلاعات اعلامی سازمان ملل بیان شده و قطعا تعداد شهدای فلسطینی، بسیار بیشتر از آن است. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، حتی در روزهای جاری که رژیم صهیونیستی پروژه مظلوم‌نمایی را در دستورکار قرار داده است، چندین منطقه که افراد غیرنظامی هم در آن حضور داشتند، توسط رژیم صهیونیستیی‌ مورد هدف قرار گرفته است. از جمله ۴ مسجد در اردوگاه الشاطی که یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق نوار غزه است.

به گزارش نشریه انگلیسی گاردین، در سال ۲۰۱۴، «رژیم صهیونیستیی‌ها در تپه‌ها جمع می‌شدند تا بمب‌هایی را که ارتش روی غزه می‌اندازد، تماشا نمایند و آن‌ها را تشویق کنند.» گاردین در توضیح این ماجرا نوشته است: «همزمان با افزایش مرگ فلسطینی‌ها درپی تهاجم صهیونیست‌ها، مردم رژیم صهیونیستی در پشت‌صحنه انفجار، نوشیدنی می‌خوردند و با این صحنه‌ها سلفی می‌گرفتند و شادی می‌کردند.»

به گزارش وب‌سایت آماری استاتیستا، تنها در بازه سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰، یعنی در ۱۲ سال که تقریبا یک هفتم سال‌های تجاوزگری رژیم صهیونیستی را شامل می‌شود، بیش از ۵هزار و ۵۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند؛ اما تنها ۲۵۰ صهیونیست به هلاکت رسید. در سال ۲۰۱۸ که بیش از ۳۱هزار و ۵۰۰ فلسطینی مجروح و کشته شدند، مجموع مجروحان و کشتگان اشغالگران صهیونیست، ۱۳۰ نفر بود.

گزارش BBC از جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در غزه
به گزارش BBC در سال ۲۰۲۱، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که در درگیری میان غزه و رژیم صهیونیستی، رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت جنگی شده است. براساس این گزارش، رژیم صهیونیستی به مناطقی حمله کرده است که هیچ ارتباطی با مراکز نظامی نداشته و در حملات، حداقل ۱۳۰ غیرنظامی در غزه کشته شده‌اند.

وب‌سایت رسمی دیده‌بان حقوق بشر در تاریخ ۲۸ آگوست، مصادف با شهریور ۱۴۰۲، یعنی حدود یک ماه پیش از عملیات طوفان الاقصی، در گزارشی اعلام کرده بود: «کشتار کودکان فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی، اوج گرفته است.» دیده‌بان حقوق بشر، قاتلان صهیونیست را دارای مصونیت سیستماتیک دانست و خواهان پایان دادن به این مصونیت برای «این قاتلان غیرقانونی» شد.

در ادامه این گزارش آمده است: ارتش رژیم صهیونیستی در حال کشتار کودکان فلسطینی هستند که عملا هیچ پناهگاهی ندارند. دیده‌بان حقوق بشر درخواست کرد که رژیم صهیونیستی به استفاده از «نیروهای مرگبار خود علیه کودکان فلسطینی»، پایان دهد.

این سازمان همچنین سال ۲۰۲۲ را یکی از مرگبارترین سال‌ها برای کودکان فلسطینی توصیف کرده بود و گفت: «ارتش رژیم صهیونیستی کودکانی که زندگی‌شان اشغال شده است را به‌طور فزاینده زیر رگبار قرار می‌دهد.»

خیزش جهانی برای تحقیقات در مورد جنایات جنگی رژیم صهیونیستی
از سوی دیگر رویترز از درخواست همزمان پنج کشور برای بررسی جنایت‌های جنگی رژیم رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد. بنابر این گزارش، کشورهای آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، کومور و جیبوتی به‌طور همزمان خواستار بررسی جنایت‌های جنگی رژیم رژیم صهیونیستی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی شدند. طبق این گزارش، آفریقای‌جنوبی این درخواست را برای اطمینان از توجه فوری دیوان کیفری بین‌المللی به وضعیت وخیم فلسطین ارائه کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی در حال حاضر تحقیقاتی درباره رژیم صهیونیستی در دست بررسی دارد که این رژیم پیشتر در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ مرتکب شده بود. گفته می‌شود به‌دلیل آن که تحقیقات در این خصوص از قبل در حال انجام بوده، تاثیر عملی درخواست روز جمعه این پنج کشور محدود خواهد بود. دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاکنون حجم قابل‌توجهی از اطلاعات و شواهد را در مورد ارتکاب به جنایات در سرزمین‌های اشغالی جمع‌آوری کرده است.

گفتنی است اگرچه رژیم صهیونیستی عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست و صلاحیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد، اما با این وجود این دیوان می‌تواند در شرایط خاصی، از جمله زمانی که مشخص شود جنایاتی در قلمرو کشورهای عضو این دیوان انجام شده‌اند،‌ از اتباع کشورهای غیرعضو هم تحقیق کند. تشکیلات خودگردان فلسطینی از سال ۲۰۱۵ در فهرست اعضای دیوان کیفری بین‌المللی قرار گرفته است.

همچنین نهادهای وابسته به سازمان ملل با انتقاد از حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه این حملات را یک جنایت جنگی توصیف کردند. نهادهای وابسته به سازمان ملل اعلام کردند: هیچ منطقه امنی در نوار غزه وجود ندارد.

این نهادها تاکید کردند: باید به دردها و رنج‌های مردم غزه پایان داد. غیرنظامیان مستقر در این منطقه از حملات رژیم صهیونیستی صدمات زیادی دیده‌اند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل تصریح کردند: ما شاهد یک مجازات دسته‌جمعی و فاجعه انسانی در حق ۲میلیون نفر در غزه هستیم و این یک جنایت جنگی است.

این نهادها اضافه کردند: باید فوراً تمام تلاش‌ها برای توقف افزایش تنش‌ها در غزه به کار بسته شود.

از سوی دیگر فیلیپ لازارینی مدیر آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل اعلام کرد: ما نمی‌توانیم بدون تأمین سوخت به وظایف خود در غزه ادامه دهیم. ما نیاز به دریافت کمک‌های انسانی به‌صورت پی‌در‌پی هستیم. کمک‌هایی که تاکنون به دست ساکنان غزه رسیده بسیار ناچیز است. نمی‌توانیم چشم‌مان را به روی اوضاع کنونی در غزه ببندیم.

علاوه‌بر این خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد: نیمی از ساختمان‌های غزه در جریان حملات هوائی ارتش رژیم صهیونیستی به‌صورت کامل تخریب شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳