چشمان خیره مازندرانی‌ها به آسمان؛

امید تک درنای سیبری کجاست؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۴۸۱۹۹۷
چشم محیط‌بانان و دوستداران امید تک درنای سیبری همچنان خیره به آسمان است تا شاهد حضور تنهاترین پرنده جهان در تالاب فریدونکنار باشند.
۰
plusresetminus
امید تک درنای سیبری کجاست؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» به نقل از راه دانا؛ به آخر آبان رسیدیم، اما هنوز خبری از امید تک درنای سیبری که همه ساله این روزها مهمان مازندرانی ها بود، نیست.
 
او که ۱۶ سال است به‌عنوان تنهاترین پرنده دنیا، هزاران کیلومتر را بین صحراهای سیبری و آبگیرهای شمال کشورمان، به تنهایی در رفت‌وآمد بوده، امسال همه دوستدارانش را چشم انتظار گذاشته است.
 
امید یک درنای سیبری نر است، بازمانده جمعیتی از درناها که از چند دهه پیش به ایران می‌آمدند؛ ۱۶۰سانتی‌ متر قد دارد و در طول مسیر و زمانی که بال‌هایش را می‌گشاید بیش از ۲ متر از فضای آسمان را می‌گیرد. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته‌ است.

او یکی از پرندگانی است که مهاجرت منظم دارد و حرکت خود را از سیبری آغاز می‌کند و در مسیر رسیدن به مازندران ۲ توقف کوتاه دارد، ابتدا در تالاب نارزون قزاقستان فرود می‌آید و چند روز استراحت می‌کند و سپس در حاشیه دهانه رود ولگا نیز چند روزی را می‌گذراند و پس از آن وارد تالاب فریدونکنار می‌شود.
 
در واقع تنها بازمانده از گونه رو به انقراض درناهای سیبری همه ساله در ابتدای آبان ماه برای زمستان گذرانی به تالاب فریدونکنار می آمد تا چهار ماه از فصول سرد سال را در این خطه از شمال کشور سپری کند.
 
پارسال نیز هفتم آبان ماه در تالاب فریدونکنار در مازندران فرود آمد و طبق روال همه ساله انتظار می رفت تا به امروز که ۲۹ روز از آبان ماه می گذرد به این استان می آمد، اما هنوز از فرودش از آسمان مازندران خبری نشده و چشم محیط بانان و دوستداران این پرنده همچنان خیره به آسمان مانده است، تا اثری از حضور این پرنده را مشاهده کنند.
 
علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تاخیر سفر تک درنای سیبری اظهار داشت: امید همیشه این روزها به ایران می آمد، امیدوارم این اتفاق بیفتد، ما هم منتظر حضورش هستیم.
 
وی افزود: کشورهای مختلف معمولا مسیر تک درنای سیبری را ردیابی می کنند، ولی هنوز خبری از آن نیست. 
 
دراین باره پرنده شناسان نیز بر این باورند که به علت بهم ریختگی جوی و تغییرات اقلیمی که در سراسر جهان ایجاد شده، امسال سفر تک درنای سیبری به مازندران با تاخیر روبرو شد.
 
آنان با بیان این که، شرایط آب و هوای یک ماه اخیر مازندران که شب ها سرد و روزها بهاری است، همین شرایط تغیرات اقلیمی در مسیر پرواز این پرنده مهاجر هم حاکم است و این امر فرایند مهاجرت تک درنای سیبری را با تاخیر روبرو کرده است.
 
این کارشناسان بر این اصل معتقد هستند که این پرنده در مسیر مهاجرت به مازندران چند توقف دارد، این احتمال وجود دارد در این استراحتگاه های طول مسیر شرایط جوی نامساعد و طوفانی باشد و این پرنده تا آرام شدن شرایط جوی امکان پرواز نداشته باشد.
 
حال امیدواریم طی روزهای آینده شاهد حضور و فرود تنهاترین پرنده جهان در تالاب فریدونکنار باشیم تا نگرانی های فعالان محیط زیست و چشم انتظاری مازندرانی ها نیز برطرف شود.
 
گفتنی است؛ درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد.
 
جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه باقی مانده از این گونه است، تابستان را در شرق سیبری زادآوری کرده و برای زمستان‌گذرانی به شرق چین می رود. از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه باقی‌مانده است. زیستگاه زمستانی تقریبا تمامی جمعیت این گونه دریاچه ' پویانگ ' در چین و اطراف آن است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷