تولیدکنندگان برای ورود به بازار بورس ریسک نمی‌کنند؛

بورس در مازندران سیگنال ندارد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۸۱۸۹۴
نوسانات بازار بورس و سرمایه در سال‌های اخیر و از دست رفتن سرمایه‌های خرد سبب شده تا همچنان دیوار بی‌اعتمادی بین بورس و فعالان اقتصادی بلند باشد و به نظر می‌رسد باید راهکارهای دارای ضمانت برای ورود کم‌ریسک تولیدکنندگان در این بازار ارائه دهد.
۰
plusresetminus
بورس در مازندران سیگنال ندارد
به گزارش بلاغ، اگرچه ۹ شرکت و واحد تولیدی مازندران در بورس دارای نماد هستند و یا برنج شمال، بازار سرمایه را خوش عطر کرده است اما در مجموع، نقش بازار سرمایه در حمایت از بخش خصوصی و اقتصاد در استان مازندران کمرنگ و یا بهتر آن که بی‌رنگ است.

در حالی که تحریم های ظالمانه و کمرشکن، نوسانات شدید ارز، بالابودن هزینه های تولید و کمبود نقدینگی، کسب وکارهای واحدهای تولیدی را در مازندران پرریسک کرده است وهمه فعالان اقتصادی و تجاری برای رفع نیازهای مالی خود و سرمایه در گردش چشم به دست دولت و یا جیب بانک ها دارند و همه آنان نیز از میزان تسهیلات و سرمایه های ارائه شده، ناراضی هستند.

سودهای بانکی ۲۴ تا ۲۷ درصدی، محدود بودن زمان بازپرداخت تسهیلات و نداشتن ویا کم بودن دوره تنفس سبب شده تا هشت واحدهای اقتصادی و تولیدی همیشه گرو ۹ باشد و پاپس کشیدن نظام بانکی و دولت در بزنگاه ها برای حمایت از بنگاه های اقتصادی، آنان را دلسرد و بی انگیزه کرده است.

وجود بازار پرظرفیتی نظیر بورس و سرمایه و اتکای به آنان می تواند بخشی از نیازهای مالی بنگاه های تولیدی را حل کند و لازمه بهره گیری از چنین بازار در درجه اول نیازمند آموزش و بعد مستلزم تدوین برنامه های جامع و اثربخش است. همچنین فعالان اقتصادی با توجه به ناترازی در بانک به این موضوع می اندیشند که فصل جدیدی از تامین منابع مالی را با ورود به بازار بورس و سرمایه آغاز کنند.

از سوی دیگر مسئله برگشت تعهدات ارزی سبب شده تا تجار و صادرکنندگان رغبتی برای صادرات نداشته باشند و یا کارت های بازرگانی اجاره ای به فعالیت بپردازند.

علی تقی پور رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به تعلیق کارت های بازرگانی به دلیل تعهدات ارزی که در شرایط اقتصادی فعلی به سختی انجام می شود، تامین منابع از طریق بورس را راهکاری برای تامین نقدینگی تجار و صادرکنندگان ذکر کرد.

وی با اشاره به ناترازی در منابع و تسهیلات بانک ها و تحمیل انواع وام ها به آنها، تصریح کرد: وقتی بانک ها ناتوان شدند بخش خصوصی چاره ای جز فکر کردن به ورود در بازار بورس و سرمایه ندارد.

تقی پور با اشاره به ناآشنایی فعالان اقتصادی از بازار بورس و سرمایه ادامه داد: این که به چه دلیل باید وارد این بازار شویم و چه مزیتی برای ما خواهد داشت و اینکه آیا مکانیزمی دیده می شود که صنایع کوچک هم وارد بورس شوند، سئوالاتی است که فعالان اقتصادی به آن می اندیشند.

فعالان بخش کشاورزی مازندران نیز از بازار بورس و سرمایه آشنایی ندارند و این درحالی که مازندران با ۳۲۲ هزار بهره بردار در این بخش، در تولید محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را دارد و سالانه بیش از ۳ میلیون تن مرکبات در ۱۱۶ هزار هکتار از باغات استان تولید می شود،

میزان تولید کیوی در استان نیز ۲۲۰ هزار تن در ۶ هزار و۵۰۰ هکتار زمین و میزان تولید برنج سفید نیز یک میلیون تن در ۲۱۳ هزار هکتار است. طی سه سال گذشته برنج مازندران روی تابلوی بورس قرار گرفت اما هنوز نتوانسته مشکلی از بازرگانی این محصول استراتژیک رفع کند.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران از پذیرش ۹ شرکت استان در بورس خبر داد و گفت: پنج شرکت و کارخانه نیز در راه بورسی شدن هستند.

سید عباس حسینی در گفتگو با بازار گفت: با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و سیاست گذاری دولت بر عدم تزریق پول نقد به حوزه اقتصادی استفاده از ظرفیت‌ های بورس و مردمی می‌تواند علاوه بر مولدبودن، ضد تورم باشد.

وی گفت: در حال حاضر ۹ شرکت استان در بورس پذیرش شدند و ۵ شرکت در حال پذیرش هستند و امیدواریم نماد آن ها به تابلوهای بورسی برگردند.

ناآشنایی فعالان اقتصادی با مزایای بورسی شدن و ترس و پرریسک بودن از بازار سبب شده تا بخش خصوصی استان مازندران رغبتی چندانی برای حضور در این بازار نداشته باشد. سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با تاکید بر این که باید الگوی خاص در بورس برای حمایت از کشاورزان ایجاد شود،در بخش صنایع و دانش بنیان ها نیز نیاز جدی به این داریم که تامین مالی در بورس صورت بگیرد و اگر این پشتوانه مالی حاصل شود اتفاقات خوبی در اقتصاد استان را خواهیم دید.

به تاکید کارشناسان، فعالان اقتصادی و شرکت ها باید آشنایی بیشتری با بورس داشته باشند و از این طریق تامین مالی آنها صورت بگیرد و در حال حاضر به دلیل آشنایی کم بخش خصوصی در استان ها با بازار سرمایه، منابع مالی به یک سری شرکت‌ های دولتی و یا ملی منحصر شد.

مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادر در سفر اخیر به مازندران و در شورای گفتگوی بخش دولتی و خصوصی با اشاره به عدم آشنایی شرکت های مستقر در استان ها با بازار سرمایه گفت: این عدم آشنایی سبب شد نتواند از ابزارهای تامین مالی در بورس استفاده کنند و این ابزارها به یکسری شرکت های ملی محدود شده است.

وی با عنوان این که از پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه و بورس استقبال می کنیم، گفت: در سفر به کرمانشاه دو هزار میلیارد تومان برای یک پروژه پذیره نویسی شد و دو هزار نفر در آن سرمایه گذاری کردند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود:در بازار سرمایه وقتی اوراق صادر می کنیم شرکت باید دارای اعتبار و رتبه بندی باشد و در سال گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدون ضامن منتشر شده است و در زمینه محصولات استراتژیک استان مازندران برای پذیرش در بورس نهایت همکاری را خواهیم داشت.

وی با اشاره به ورود برنج و زعفران به بازار بورس گفت: زعفران اکنون دارای چند رقیب است و کیفیت کالا به شدت افزایش یافته است و در مورد برنج نیز باید چنین اتفاقی رخ دهد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین پیشنهاد داد دستگاه های اجرایی برای خرید برنج از طریق تابلوی بورس اقدام کنند زیرا در آن جا بازار شفاف است و نیازی به تشریفات مزایده و غیره نیست.

ورود به بازار بورس کالا برای تولیدکنندگان و خریداران محصولات دارای مزیت هایی است و متقاضیان نیز می‌توانند مستقیم از انبار نیازهای خود را خریداری کنند و دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌هایی که اقدام به خرید برنج می‌کنند، می‌توانند بدون شرکت در مناقصه و مزایده برنج مورد نیاز را از روی تابلوی بورس خریداری کنند از سوی دیگر وقتی کالا به صورت مستقیم عرضه شود دست دلال نیز قطع می‌شود و کشاورز محصول خود را مستقیما به دست مصرف کننده نهایی می‌رساند.

نوسانات بازار بورس و سرمایه در سال های اخیر و از دست رفتن سرمایه های خرد سبب شده تا همچنان دیوار بی اعتمادی بین بورس و فعالان اقتصادی بلند باشد و به نظر می رسد این سازمان باید راهکارهای اجرایی و دارای ضمانت برای ورود و حضور کم ریسک و بی خطر تولیدکنندگان در این بازار ارائه دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳