قاچاق ضربه بزرگی به اقتصاد کشور می‌زند؛

تبعات آزادشدن واردات لوازم خانگی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۸۱۶۲۳
در حالی که ممنوعیت واردات لوازم خانگی مخالفان و موافقان بسیاری دارد، تولیدکننده‌ها معتقدند اگر واردات آزاد شود اجناس بی‌کیفیت چینی بازار ایران را می‌گیرد و از سوی دیگر در صورت باز شدن واردات و قاچاق کارآفرینان و تولید کنندگان را از دست می‌دهیم و کارگران بیکار می‌شوند.
۴
plusresetminus
تبعات آزادشدن واردات لوازم خانگی
به گزارش بلاغ، صنعت جهانی لوازم خانگی از جمله صنایع با گردش مالی بالا است که بر اساس داده های جهانی منتشر شده در حوزه خرده فروشی لوازم خانگی مصرفی، چین با بازاری به ارزش ۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رهبر بازار محسوب می شود.

بر این اساس پس از چین نیز کشورهایی همچون ایالات متحده با ۳۹ میلیارد دلار، ژاپن با ۲۸ میلیارد دلار، کره جنوبی با ۲۲ میلیارد دلار و آلمان با ۱۹ میلیارد دلار قرار دارند.

در واقع چین با سهم ۱۸ درصدی از اندازه بازار جهانی کماکان در صدر بازار لوازم خانگی قرار دارد. این در شرایطی است که ایالات متحده و ژاپن نیز به ترتیب به اندازه ۱۲ و ۸ درصد از اندازه بازار جهانی در بخش لوازم خانگی سهم دارند و کره جنوبی و آلمان نیز با سهم ۷ درصدی و ۵ درصدی به ترتیب در جایگاه های چهارم و پنجم قرار دارند. گفتنی است بازیگران اصلی کره جنوبی و آلمان در لوازم خانگی شامل سامسونگ الکترونیک، زیمنس و بوش هستند. از سوی دیگر بر اساس داده های جهانی بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی در جهان، ال جی الکترونیکس است که در سال ۲۰۲۲ فروشی بالغ بر ۶۶.۸ میلیارد دلار داشته است.

صنعت لوازم خانگی ایران نیز فعال است و طی سال های اخیر بازار کشور با ممنوعیت واردات محصولات خارجی روند دیگری به خود گرفته است و برخی معتقدند این مساله به پویایی تولیدات داخل کمک می کند و از سوی دیگر برخی معتقدند با این اقدام رقابت از بین رفته است. با تمام این تفاسیر تولید کنندگان لوازم خانگی کشور نیز با مسائل و چالش های بسیاری مواجه هستند و این امر بر تولیدات این بخش اثرگذار است و فعالان این حوزه تلاش دارند با تکنیک های مختلف سهم بیشتری از بازار داشته باشند.

افشین توکلی فعال صنعت لوازم خانگی می گوید: گارانتی خوب، کیفیت و خدمات پس از فروش اولویت کاری ما است و از این طریق می توانیم در بازار رقابت بهتری داشته باشیم.

این تولید کننده در خصوص چالش ها و مسائلی که پیرامون تولید و بازار لوازم خانگی وجود دارد نیز می گوید: چالش ها بسیار است به عنوان مثال وقتی دلار گران می شود ورق گیر نمی‌آید. از سوی دیگر مواد اولیه سخت پیدا می شود در حالی که مجبور هستیم این مواد مصرفی را نقد خریداری کنیم و محصول نهایی تولیدی را نسیه بفروشیم. با این وجود سعی کرده ایم مشتری ها را داشته باشیم و در بازار از مشتریان حمایت کنیم.

وی در خصوص دلایلی که موجب می شود مشتریان از خدمات پس از فروش لوازم خانگی راضی نباشند در گفتگو با بازار می گوید: متاسفانه برخی از همکاران ما در حوزه خدمات پس از فروش ضعیف هستند و همین امر نارضایتی های را رقم می زند. با این وجود ما تا یک سال اول هر نوع ایرادای دستگاه داشته باشد به صورت رایگان تعویض می کنیم و پنج سال خدمات پس از فروش داریم. ضمن اینکه ۳۶ ماه هم گارانتی اصلی روی دستگاه ها داریم. در واقع اولویت ما رضایت مندی مشتریان است به همین دلیل معتقدیم تبلیغ مشتری مهمترین روش تبلیغی ما است به عبارت دیگر رضایت مندی مشتری بزرگترین تبلیغ ما است.

این فعال صنعت لوازم خانگی در خصوص ممنوعیت واردات محصولات خارجی به بازار ایران نیز معتقد است: ممنوعیت واردات لوازم خانگی باعث شده ما بتوانیم رشد کنیم با این وجود متاسفانه قاچاق خیلی ضربه بزرگی به اقتصاد ما می زند.

وی ادامه داد: با این وجود وقتی قاچاق و واردات را بسته اند توانسته ایم رشد کنیم. مساله اینجا است که اگر واردات باز شود چین در بازار ما می آید و بازار پر از جنس های بی کیفیت چینی می شود. این در حالی است که حداقل حُسن کار تولید کندگان داخلی این است که ما کارخانه داریم، خدمات پس از فروش ما واقعی است و از مشتری حمایت می کنیم.

توکلی افزود: از سوی دیگر در صورت باز شدن واردات و قاچاق کارآفرینان و تولید کنندگان را از دست می دهیم و کارگران بیکار می شوند. به عنوان مثال الان به صورت مستقیم ۵۷ نفر در خط تولید مجموعه ما کار می کنند و حدود ۲۰۰ کارگر هم غیر مستقیم با ما کار می کنند. لذا در صورت باز شدن واردات قطعا این تعداد افراد شاغل در مجموعه ما به یک سوم می رسد. به این ترتیب از دولت خواهان این هستیم که جلوی واردات به خصوص کالاهای بی کیفیت گرفته شود.

این تولید کننده در خصوص مقاصد صادراتی نیز می گوید: ما به عمان، عراق و حوزه خلیج فارس صادرات داریم. همچنین به بخشی از روسیه نیز توانسته ایم کالا ارسال کنیم.

وی در خصوص مزیت رقابتی تولیدات ایرانی در بازارهای خارجی نیز می گوید: کالاهای ما در بازارهای منطقه همخوانی دارد؛ یعنی به دلیل اقلیم، برخی کالاها تولیدی در برخی مناطق کار نمی کند. به عنوان مثال یخچال فریزرهایی در کشور تولید می شود که در تهران کار می کند اما در مناطقی مثل مازندران و گیلان به دلیل رطوبت جواب نمی دهد. بنابراین چون می دانیم اقلیم مناطق اطراف ایران چگونه است در نتیجه کالاهایی سازگار با این محیط تولید می کنیم و سعی می کنیم جنسی را بدهیم که همسایه های ما این اجناس را با کیفیت بداند و ذهنیت خوبی داشته باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷