تولید با توسعه زنجیره‌های ارزش رشد می‌کند؛

مسیر ناهموار رونق تجارت و ارزآوری

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۸۰۸۸۸
سالانه محصولات مختلفی صنعتی و کشاورزی در استان مازندران تولید می‌شود و این مسئله درحالی است که توجه به زنجیره ارزش کالا و خدمات برای رونق تجارت و ارزآوری در سایه ضعف زیرساخت‌ها فراموش شده است.
۶
plusresetminus
مسیر ناهموار رونق تجارت و ارزآوری
به گزارش بلاغ، کارشناسان و صاحب‌نظران از زنجیره ارزش به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد یاد می‌کنند و توسعه آن سبب کسب درآمدهای فراوانی برای کشورهای توسعه‌یافته شده است و این درحالی‌که سهم مازندران در این بخش ناچیز است.
 
زنجیره ارزش شامل تمامی فعالیت‌هایی است که برای ارائه محصول مطابق با خواست و نیاز مشتری انجام می‌گیرد. این مراحل، اقداماتی مانند لجستیک درونی، عملیات و تولید، لجستیک بیرونی، بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد. هرچه این فعالیت‌ها پیشرفته‌تر انجام بگیرند، ارزش نهایی بیشتر خواهد شد.
 
استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران تشنه نگاه راهبردی است و در بسیاری از عرصه‌ها نگاه راهبردی ندارد، زنجیره تأمین و زنجیره ارزش را مکمل یکدیگر دانست و گفت: اگر زنجیره تأمین را نتوانیم پیاده کنیم نمی‌توانیم از زنجیره ارزش حرف بزنیم.
 
سیدمحمود حسینی‌پور بر لزوم تأمین زنجیره تأمین برای تحقق زنجیره ارزش تأکید کرد و گفت: برای عملیاتی زنجیره تأمین و ارزش در استان باید طرح راهبردی تهیه شود و درعین‌حال منطقه آزاد در مازندران از مهم‌ترین بسترها برای فعال‌کردن کریدور شمال - جنوب است و می‌تواند تحول شگرفی در فعالیت‌های اقتصادی استان ایجاد کند.
 
تاکنون در استان مازندران زنجیره‌های در حوزه کشاورزی از جمله در زمینه مرکبات، عسل و کیوی تشکیل شده است و توسعه آن در همه زیربخش‌های حوزه کشاورزی الزامی به نظر می‌رسد.

یک کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه چند زنجیره ارزش محصولات در استان تشکیل شده است، گفت: زنجیره محصولات تولید عسل و کیوی از جمله آن است.
 
محمد سبحانی با اشاره به تشکیل زنجیره محصولات زنبورعسل گفت: از بخش خصوصی و تشکل‌ها دعوت کردیم تا باتوجه‌به شرایط استان این زنجیره در استان شکل گیرد.
 
 وی با اشاره به این که باید بارانداز طیور را در استان برای تقویت زنجیره ارزش راه‌اندازی کنیم، گفت: باید به‌عنوان مرکز تولید طیور در کشور قیمت‌گذاری آن در استان صورت گیرد.
 
رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان مازندران نیز زنجیره تأمین و ارزش کالا و خدمات را امری مهم بیان کرد و گفت: با آن که در حوزه تولیدات استان و در بخش کشاورزی بیشترین ارزش‌افزوده را داریم؛ اما در حوزه صادرات رتبه‌های نسبتاً پایینی داریم و این نشان می‌دهد که باید در زنجیره تأمین بیش‌ازپیش کار شود.
 
فرج‌الله فتح‌الله‌پور زنجیره ارزش را در فرایند تجارت و صادرات مسئله راهبردی دانست و گفت: سالانه محصولات زیادی در استان تولید می‌شود؛ اما در زمینه زنجیره ارزش با مسائلی روبرو هستیم و باید بیشتر در این زمینه کار شود.
 
دبیر شورای طرح زنجیره ارزش نیز با اشاره به مزیت انرژی و جغرافیا و تنوع کالا در کشور به بازار گفت: امروز کشورها دنبال خط لوله برای تأمین انرژی نیستند و باتوجه‌به مزیت انرژی در دریای خزر، می‌توانیم به سوآپ انرژی در خزر بپردازیم.

محمود مهدی‌زاده به مزیت تمدنی ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: تمدن ما طی دهه‌های اخیر در مقابل تحریم‌ها نجات‌دهنده بوده است و خوشبختانه دولت سیزدهم اقتصاد را به همسایگان گره می‌زند؛ زیرا هیچ جای دنیا به‌اندازه همسایگان نمی‌تواند برای ما مزیت داشته باشد و باید از این مزیت تمدنی استفاده کنیم تا وضعیت اقتصادی ما رشد پیدا کند.
 
مهدی‌زاده با بیان که سالانه یک سطح میلیارد مترمکعب رهاورد آبی در کشور وجود دارد، گفت: مصرف آب در سال ۱۰۵ میلیارد مترمکعب آب است درحالی‌که میزان تولید ثروت از یک مترمکعب آب در کشور فقط ۴ دلار است و این میزان تولید ثروت در بخش کشاورزی فاجعه است.
 
وی با عنوان این که اگر سه نوبت در زمینه کشاورزی کار کنیم باز هم عقب هستیم، گفت: باید به آب به‌عنوان کالای ارزشمند توجه کنیم.
 
این مسئول با بیان این که ترانزیت کمترین درآمد را برای یک کشور درپی دارد، گفت: اگر خود را به زنجیره تأمین کالا وصل کنیم میزان درآمد ما تصاعدی افزایش می‌یابد و مازندران می‌تواند مرکز تبادل ۴ کشور باشد.
 
وی تصریح کرد: همچنین اگر نگاه خود را از جلگه به سمت دریا بیاوریم اتفاقات بزرگ‌تری بر ما خواهد افتاد و از سوی دیگر اگر تلاش کنیم بازار مشترک با کشورهای همسایه ایجاد کنیم رشد اقتصادی مازندران تصاعدی خواهد شد و در زنجیره تأمین کالا می‌توانیم تأمین‌کننده کالا برای تولیدکنندگان ایرانی باشیم.
 
دبیر شورای طرح زنجیره ارزش نقش اتاق بازرگانی را مهم دانست و خواستار تشکیل کمیته‌ای از سوی اتاق بازرگانی برای زنجیره ارزش شد.
 
زنجیره ارزش مجموعه‌ای از مراحل متوالی است که برای ایجاد یک محصول نهایی، از طراحی اولیه تا رسیدن به دست مشتری، انجام می‌شود و در هر مرحله از فرایندهای آن، ارزشی به محصول افزوده می‌شود؛ مراحلی مانند منبع‌یابی، تولید و بازاریابی محصول.
 
نهادینه‌شدن روش تأمین مالی زنجیره‌ای دستاوردهای بسیار زیاد و مهم دیگری نیز دارد که هدایت اعتبار به سمت تولید، کاهش هزینه تمام شده محصول، بهبود فضای کسب‌وکار، آزادشدن بخش عظیمی از توان تسهیلات‌دهی شبکه بانکی و فراهم‌شدن امکان تأمین مالی‌های عظیم در زیرساخت‌های مولد و حیاتی کشور و روشن‌شدن اجزای زنجیره تأمین تولیدات مختلف و در نتیجه فراهم‌شدن امکان مدیریت یکپارچه زنجیره تأمین برای سیاست‌گذاران، تنها گوشه‌ای از امتیازات ناشی از جایگزینی تأمین مالی زنجیره‌ای به‌جای شیوه سنتی کنونی تأمین مالی است.

 انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳